حاجی میرزایی در نشست صمیمی با نمایندگان اولیای دانش‌آموزان کشور؛

فردا و فرداهای کشور را چگونگی تربیت مشخص می کند

آنچه تعلیم و تربیت بر مدار آن حرکت می‌کند در انتهای خط آن کنکور است و ظرفیت دانش‌آموزان برای تست‌زدن را می‌سنجد در این صورت چطور انتظار داریم دانش‌آموزان مفاهیم دیگر را جدی بگیرند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در انتهای مدار تعلیم و تربیت کنکور است که ظرفیت دانش‌آموزان را برای تست‌زدن می‌سنجد، خبر داد این وزارت‌خانه در صدد تدوین برنامه‌ای مهارتی است که هدف آن داشتن یک مهارت برای هر دانش‌آموز بعد از خروج از مدرسه است.

کد مطلب: ۱۰۰۴۹۶۶
لینک کوتاه کپی شد
فردا و فرداهای کشور را چگونگی تربیت مشخص می کند

محسن حاجی‌میرزایی در نشست صمیمی با نمایندگان اولیای دانش‌آموزان کشور که هم‌اکنون در اردوگاه شهیدباهنر در حال برگزاری است به حضور نمایندگان اشاره کرد و گفت: «این حضور یک موهبت الهی است زیرا نظام آموزش و پرورش شرکایی پایدار، جدی، مصمم، علاقه‌مند و وفادار دارد و امیدواریم بتوانیم شاکر این نعمت بزرگ باشیم.»

او افزود: «ما یک ماموریت مشترک داریم و آن تربیت فرزندان است. در حقیقت این مسئولیت یک مسئولیت اصلی خانواده‌هاست. خانواده مسئول تربیت فرزندان خود است و ما در کنار خانواده برای پیشبرد امر تعلیم و تربیت کمک می‌کنیم. هیچ نهادی نمی‌تواند جایگزین خانواده شود، تاثیرات خانواده عمیق‌تر، پایدارتر و در دوران حساس‌تری است یعنی از دوران تولد تا چند سال اول زندگی بچه‌ها، اصلی‌ترین دوران شکل‌گیری شخصیت آنان است و سپس فرزندان‌مان به‌دست ما سپرده می‌شوند و در این زمان بخشی از زمان پرورش در دست ماست و بخش دیگر در خدمت خانواده و جامعه است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «اگر نتوانیم تلاش کنیم این ۳ بخش را همراستا کنیم‌ نمی‌توانیم از موفقیت در تربیت سخن بگوییم. این موفقیت مستلزم هم‌راستایی و مشارکت عمیق و همه‌جانبه این ارکان است که باید به آن پرداخته شود.»

هیچ‌ ماموریتی در جامعه خطیرتر از ماموریت تربیت نیست

او ادامه داد: «هیچ‌ ماموریتی در جامعه خطیرتر از ماموریت تربیت نیست. درست است که امنیت هم یک نیاز اساسی برای جامعه است و باید جامعه احساس امنیت کند اما ایمن بودن پیش نیاز و شرط و تربیت اصلی‌ترین ماموریت و مهم‌ترین کار هستی است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «امروز، فردا و فرداهای دورتر جامعه را چگونگی کیفیت و اثربخشی تربیت مشخص می‌کند. اندیشمندانی که درباره تحولات اجتماعی تحقیق و مهم‌ترین دگرگونی‌های عمده در دنیای معاصر را مطالعه کردند همه تحولات را به تحولات درون نهادهای جامعه ارجاع می‌دهند.»

او در ادامه با بیان اینکه کیفیت یادگیری جامعه به ما می‌گوید جامعه آینده ما چگونه است گفت: «می‌گویند اگر می‌خواهید تصویری از آینده جامعه داشته باشید باید سری به خانه، خانواده و مدرسه بزنید. این ماموریت خطیر باید به‌درستی فهم شود تا به اندازه‌های کار به‌درستی توجه نکنیم آرایش درونی و بیرونی ما متناسب با آن اندازه سازمان پیدا نمی‌کند.»

حاجی‌میرزایی گفت: «اگر ماموریتی بزرگتر از این بود خدا پیامبران را برای آن‌ها می‌فرستاد و برگزیده‌ترین انسان هستی را برای آن مامور می‌کرد اما برای تربیت انسان‌ها را مامور کرده است و با پشتواته وحی او را حمایت کرده که آن به‌درستی انجام شود.»

او ادامه داد: «ما در کار و ماموریت بزرگی وارد شده‌ایم، وقتی صحبت از مشارکت می‌کنیم متاسفانه در بسیاری از جاها فهم ناقصی از آن شکل گرفته است. مشارکت یک ضرورت راهبردی است و فهم عمیقی دارد اگر نتوانیم چشم‌انداز مشترک داشته باشیم هدف‌مان محقق نمی‌شود. همه ماموریت‌های آموزش و پرورش به خانواده، کارکردها و مشارکت آن نیازمند است.»

مهم‌ترین کارکرد تعلیم و تربیت انسان‌ها را برای زندگی شرافتمندانه تربیت می‌کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: «جامعه ما در معرض تغییرات گسترده‌ای است، سرعت تحولات دگرگونی‌های عمیق را به‌وجود می‌آورد. ما عواملی داریم که با تمام توان کارکردها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و باید به‌درستی نسل فردا را تربیت کنیم. این تغییرات و آهنگ پرشتاب آن اگر به‌درستی مدیریت و فهم‌ نشود جامعه را به‌سمت استیصال، درماندگی و حاشیه‌نشینی می‌برد و نظام تعلیم و تربیت را با مشکل مواجه می‌کند. مهم‌ترین کارکرد تعلیم و تربیت انسان‌ها را برای زندگی شرافتمندانه و برای دفاع از ارزش‌ها و باورها تربیت می‌کند ولی این آرمان بلند بدون هماهنگی پیش نمی‌رود.»

او افزود: «اگر من به‌عنوان یک والد بدون ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود به‌سراغ فرزندم بروم تغییرات، کارکردهای نقش‌های من را تضعیف می‌کند. کدام خانواده این ظرفیت را دارد که ساعت‌ها با فرزندان خود گفت‌و‌گو کند.»

سند تحول بنیادین به دنبال جایگزینی مفهوم تربیت به جای حافظه‌محوری است

آنچه تعلیم و تربیت بر مدار آن حرکت می‌کند در انتهای خط آن کنکور است و ظرفیت دانش‌آموزان برای تست‌زدن را می‌سنجد در این صورت چطور انتظار داریم دانش‌آموزان مفاهیم دیگر را جدی بگیرند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «ما مادام‌العمر به یادگیری و فراگیری نیازمندیم. خانواده‌ها متناسب با تغییرات ظرفیت‌های خود را بالا ببرند. وجه کار مشترک ما با شما این است که خانواده‌ها ظرفیت‌های خود را بالا ببرند و برای نقش‌آفرینی مهارت‌های لازم را داشته باشند. تعامل موثر و گفت‌و‌گو با فرزند خود مصونیت‌های عمیق‌تری برای برخورد با آسیب‌ها به‌وجود می‌آورد. خانواده محکم و مطمان از بسیاری از آسیب‌ها مصونیت برقرار می‌کند.»

او با بیان اینکه در مدرسه باید بتوانیم دانش‌آموز خود را برای این ظرفیت‌ها آماده کنیم گفت: «سند تحول بنیادین به‌دنبال جایگزینی مفهوم تربیتی به‌جای حافظه‌محوری است آنچه تعلیم و تربیت بر مدار آن حرکت می‌کند در انتهای خط آن کنکور است و ظرفیت دانش‌آموزان برای تست‌زدن را می‌سنجد در این صورت چطور انتظار داریم دانش‌آموزان مفاهیم دیگر را جدی بگیرند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «به‌دنبال الگویی هستیم که چطور با شما ترکیب شویم. شما متن واقعی ماموریت‌های ما هستید ما نیازمند فکر، اندیشه و چارچوب‌های عینی و ذهنی هستیم تا باهم مشارکت کنیم. در مدارس هیات‌امنایی والدین نقش تصمیم‌گیری دارند. ساعت ویژه مدارس یا بوم ایده خوبی است تا اولیا در آن شرکت کنند مدرسه باید عنصر زنده‌ای باشد تا با مسائل محل خود ارتباط داشته باشد.»

مدرسه خانه دوم و خانواده مدرسه اول است

او ادامه داد: «در صدد تهیه برنامه‌ای مهارتی هستیم و باید به هدف خروج افراد با داشتن یک مهارت برسیم. معتقدیم کسی که مهارت دارد قدرت جذب موثرتری دارد. در طرح تدوینی دانش‌آموزان به مسائل محل و شهر زندگی خود آشنا می‌شوند تا مساله را بفهمند و روش جمع‌آوری اطلآعات را یاد بگیرند.»

محسن حاجی‌میرزایی افزود: «پورتالی تبیین می‌کنیم تا همه مدارسی که نیازمند مراقب‌هایی از نظر بازسازی یا مقام‌سازی هستند در یک فضای مشارکت جمعی برای دسترسی به فضاهای مناسب‌تر گام بردارند چراکه من معقتدم مدرسه خانه دوم است اما خانواده مدرسه اول است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار