نشست پژوهشی دیوید نیومن در فرهنگسرای نیاوران

تهران (پانا) - نشست پژوهشی موسیقی فیلم‎های دیوید نیومن، با حضور نصرا... داوودی 26 دی ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۰۰۴۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
نشست پژوهشی دیوید نیومن در فرهنگسرای نیاوران

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، در این نشست نصرالله داوودی (آهنگساز، مترجم و پژوهشگر مستقل) به بررسی زندگی و آثار دیوید نیومن آهنگساز و رهبر ارکستر و همچنین یکی از پرافتخارترین آهنگسازان حال حاضر هالیوود خواهد پرداخت. گفتنی است که این نشست چهارمین نشست از یک سری نشست متوالیست که به خدمات خانواده نیومن در تاریخ هالیوود خواهد پرداخت.

دیوید لوئیس نیومن، در 11 مارس 1954 در لس آنجلس چشم به جهان گشود. وی فرزند اول آهنگساز آلفرد نیومن از بزرگترین آهنگسازان تاریخ هالیوود است. دو عموی دیگر او امیل و لیونل نیومن از بزرگترین آهنگسازان و مدیران موسیقی هالیوود بودند. همچنین پسر عموی او رندی نیومن و برادر کوچک‎ترش توماس هر دو از بزرگ‎ترین آهنگسازان بزرگ حال حاضر هالیوود هستند.

وی فراگیری موسیقی را با ساز ویلن آغاز کرد و تحصیلاتش را در رشته نوازندگی ویلن و آهنگسازی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (یو. اس. سی) به پایان رساند و سال‎ها در ارکسترهای مختلف به نوازندگی ویلن مشغول بود و از جمله در ضبط آثار بزرگترین آهنگسازان بزرگ هالیوود نیز شرکت داشت اما پس از مدتی به شدت به رهبری ارکستر جذب شد و این حرفه را به عنوان حرفه اصلی خود برگزید. وی که در ابتدا تمایل چندانی به آهنگسازی نداشت سرانجام در سال 1984 با ساختن موسیقی برای فیلم کوتاهی از تیم برتن به نام فرانکن وین برای اولین بار خود را در عرصه آهنگسازی فیلم آزمود و به دلیل موفقیت آنی به سرعت و در سال 1987 و با اثری از کارگردان و بازیگر معروف دنی د ویتو به نام مامان را از پنجره پرت کن بیرون رسما به جرگه آهنگسازان فیلم در هالیوود و ادامه سنت خاندان پر افتخار نیومن پیوست. همکاری او با دنی د ویتو چنان برای کارگردان رضایتبخش بود که تقریبا برای تمامی آثار دیگر او نیز موسیقی ساخت.

از مهم‎ترین اقدامات دیوید نیومن در کنار آهنگسازی، رهبری و ضبط آثار آهنگسازان مهم هالیوود از جمله پدرش و سایر آهنگسازان دوران طلایی هالیوود و عرضه آنها به جهت جلوگیری از نابودیشان بود. در سال 1997 او به مدت چهار سال سمت مدیر موسیقی موسسه سان دَنس را بر عهده داشت و در این مدت از بزرگ‎ترین آهنگسازان هالیوود که هنوز در قید حیات بودند همچون موریس ژار، هنری منچینی، دیوید رکسین و سایرین دعوت کرد که آثار بزرگشان را در این فستیوان رهبری کنند و خود نیز به رهبری بسیاری از آثار بزرگ موسیقی فیلم پرداخت. و همچنین از سال 2012 به مدت سه سال رهبر ارکستر را در فستیوال موسیقی هالیوود در وین بر عهده داشت و آثار آهنگسازان بزرگ تاریخ هالیوود را رهبری کرد.

از مهم‎ترین آثار وی می‎توان به هافا، آناستازیا، عصر یخبندان 1، دانشجوی سال اول، جاسوس در بغلی، هیولاهای کوچولو، جنگ گل‎های رز، مدرسه شبانه، دیوانه خانه، آقای سرنوشت، مردی در شرف ازدواج، استعداد بازی، بهشت، آن شب، پدرم قهرمان است، شبح، ماتیلدا، عاشق دردسرم، پرفسور شیطان، به سمت دریا و ... اشاره کرد.

نشست پژوهشی موسیقی فیلم‎های دیوید نیومن، 26 دی ماه ساعت 17 در اتاق کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور علاقمندان در این برنامه آزاد است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار