نگاهی به فیلم‌های بخش نگاه نو (۷)

«تعارض»: از دریچه دوربین‌های مداربسته

تهران (پانا) - «ریست» به کارگردان محمدرضا لطفی و تهیه‌کنندگی سیدامیر سیدزاده نخستین فیلم ایرانی است که از دریچه دوربین‌های مداربسته روایت می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۰۳۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
«تعارض»: از دریچه دوربین‌های مداربسته

محمدرضا لطفی منتقد و روزنامه‌نگار شناخته‌شده‌ای است که چند سال پیش با کارگردانی فیلم متفاوت «روایت ناپدید شدن مریم» وارد عرصه کارگردانی شد. لطفی که اولین فیلمش در حال و هوای تجربه‌گرا و در ژانر وحشت به ثبت رسیده بود، توانست با اکران «روایت ناپدید شدن مریم» در گروه سینمایی «هنروتجربه» توجه منتقدان و علاقمندان سینما را به سمت خود جلب کند.

در خلاصه داستان رسمی این فیلم آمده است: «احساس می‌کنم دیوونه شدم … یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می کنن حساسیت پیدا کردم … اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره … یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می کنه!»

در این فیلم بازیگرانی چون رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، حامد رحیمی نصر، پریسا محمدی و رقیه افشین‌پور حضور دارند.

فیلمبرداری «ریست» سال گذشته انجام شد و به دلیل ویژگی‌های خاص ساختاری، مراحل پس از تولید و تدوین آن در زمانی طولانی انجام گرفت و در حال حاضر به روزهای پایانی نزدیک شده است.

محمدرضا لطفی هم برای حضور در جمع فیلم‌اولی‌های جشنواره سی‌وهشتم با چالشی مشابه سالم صلواتی مواجه شده است؛ برخی معتقدند که «روایت ناپدید شدن مریم» اولین اثر سینمایی این فیلمساز است و از نگاه هیأت انتخاب جشنواره و احتمالاً به استناد همان نکته پروانه ساخت سینمایی، «ریست» را باید فیلم اول او محسوب کنیم.

از ویژگی‌های ساختاری هم مهمترین نکته فیلم «ریست» این است که از دریچه دوربین‌های مداربسته روایت و فرم و ساختار آن برای اولین بار در ایران پیاده می‌شود درواقع ساختار این فیلم به این شکل است که ما به فراخور صحنه، بعضی جاها با ۷، بعضی مواقع با ۵ دوربین و… داستان را روایت می‌کنیم ولی زاویه نگاه کلی فیلم از دریچه دوربین‌های مدار بسته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار