در اجلاس سراسری نماز

حسن روحانی: ناراحتم از اینکه در گزینش‌ها سوالاتی از جوان‌ها می‌شود که آنها را به دروغ ناچار می‌کنند

در دوره دبستان است که افراد ساخته می‌شوند

سمنان (پانا) - رئیس‌جمهوری با انتقاد از برخی از مفاد گزینش استخدامی گفت ابزار شدن نماز برای گزینش و استخدام و پست، تاسف آور است؛ چراکه جوانان را به دروغ وادار می کنند.

کد مطلب: ۸۷۶۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
حسن  روحانی: ناراحتم از اینکه در گزینش‌ها سوالاتی از جوان‌ها می‌شود که آنها را به دروغ ناچار می‌کنند

رئیس‌جمهوری در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز در سالن امیرکبیر دانشگاه سمنان با بیان اینکه مساله نماز مساله اسلام نیست، گفت: حقیقت دین و واقعیت دین اتصال به خداوند است و چهره درخشان دین نماز است.

وی افزود: پرستش جوهر اسلام و باطن و حقیقت دین است، افزود: نماز برای این نیست که سر اسلام و خدا بخواهیم منتی بگذاریم، حیات، سکون و آرامش ما در کنار نماز به وجود می‌آید.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: جوهر دین ایمان به خدا، اعتقاد به حق و عمل به دستورات الهی است، اما پرچم آن نماز است و دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست. نماز همان اصل عبودیت در کنار توحید است و عبودیت بدون توحید نیز معنا ندارد. همان‌طور که توحید بدون عبودیت ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند.

روحانی با تاکید بر این‌که نماز و تکیه بر رحمت خدا ملت بزرگ ایران را در برابر ابرقدرت‌ها حفظ کرده است، خاطرنشان کرد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی برپایی نماز جماعت در میان جوانان دو معنای انقلابی و مذهبی‌ بودن داشت؛ در آن زمان برپایی نماز دسته‌جمعی به معنای روشنفکر معتقد بود، اما امروز شرایط به گونه‌ای دیگر شده، در آن زمان جو دانشگاه‌ها مانند آنچه که امروز مشاهده می‌کنید، نبود.

وی با تاکید بر این‌که نماز در آن دوران علامت ایمان، اسلام، ایستادگی و مذهبی بودن بود، گفت: در زمان پیش از پیروزی انقلاب افرادی که درس‌خوانده غرب بودند، وقتی به کشور آمدند، احساس کردند نمازشان باید ظهور و بروز داشته باشد. آنها دیدند که نیاز است به غیر از مسجد دانشگاه تهران در دانشکده‌های خود نیز نمازخانه داشته باشند تا بتوانند نماز خود را به موقع به جا آورند. امثال مرحوم بازرگان و دکتر سحابی از آدم‌های متدینی بودند که برخی از آنها حتی نماز شب‌شان ترک نمی‌شد.

رییس جمهور با بیان اینکه راه ایستادگی در برابر فشار اقتصادی بدخواهان، تکیه بر خداوند است، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به استعانت الهی داریم و باید «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعینُ» را تکرار کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه شهید بابایی و سایر شهدا سرآمد ایمان، اخلاق و مروت حتی نسبت به دشمن بودند، اظهار کرد: رابطه حوزه و دانشگاه نه با تبلیغات، بلکه با عمل و اخلاق ممکن شد.

وی با تأکید بر اینکه ستاد اقامه نماز زحمات بسیاری را کشیده است، اظهار کرد: نماز از خانواده باید شروع شود، پدر و مادر اساس نماز و تربیت نماز را باید تشکیل دهند، تحکیم خانواده و ایمان آن و رفتار مادر اصل و اساس است.

رییس جمهور با گلایه از ابزار شدن نماز برای گزینش و استخدام و پست، گفت: ناراحتم از اینکه در گزینش‌ها سوالاتی از جوان‌ها می‌کنند که آنها را به دروغ ناچار می‌کنند چراکه نماز نشانه عظمت انسان است.

روحانی با بیان این‌که اساس دین اسلام انتخاب و اساس نماز نیت است، گفت: هیچ کجا با اجبار و زور دین درست نمی‌شود. اساس نماز نیت است و این فریضه الهی باعث تقرب می‌شود، اما زمانی که تقوا وجود داشته باشد، این قرب حاصل می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود آموزش و پرورش را در کنار خانواده به عنوان یکی‌دیگر از نهادهای مسئول در ترویج نماز در جامعه عنوان و اظهار کرد: بارها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در مباحثی که درباره مسائل انقلابی و فرهنگی مطرح می‌شود گفته‌ام که به جای طرح مباحث و مصوبات و اعتباراتی که قرار است پرداخت کنیم، همه اعتبارات مربوطه را به مدارس دوره دبستان بدهیم، چرا که در این دوره است که افراد ساخته می‌شوند.

بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز با شعار «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز» به میزبانی دانشگاه سمنان به مدت یک روز برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار