پژوهشگر حوزه جنگ: برای زنانی که جنگ را دیده‌اند جنگ به پایان نمی‌رسد

گلستان جعفریان: بسیار دردآور است که زنان از نقل خاطرات خود عاجز هستند

تهران (پانا) - پژوهشگر و نویسنده حوزه جنگ می‌گوید بسیار دردآور است که زنان از نقل خاطرات خود عاجز هستند؛ برای زنانی که جنگ را دیده‌اند جنگ به پایان نمی‌رسد زیرا همیشه همراهشان است.

کد مطلب: ۸۵۴۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد
پژوهشگر حوزه جنگ: برای زنانی که جنگ را دیده‌اند جنگ به پایان نمی‌رسد

اولین نشست از سلسله نشست‌های «زنان در جنگ هشت ساله ایران و عراق» عصر روز گذشته در تالار انجمن جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور مریم کاظم‌زاده عکاس و خبرنگار جنگ و گلستان جعفریان پژوهشگر و نویسنده حوزه جنگ برگزار شد.

زنان باید آگاه باشند که گفتن نامقدسات است که مقدس بودن جنگ مشخص می‌شود. برای زنانی که جنگ را دیده‌اند جنگ به پایان نمی‌رسد

گلستان جعفریان، پژوهشگر و نویسنده حوزه جنگ در این نشست با موضوع «تجارب زیسته زنان از جنگ» درباره پژوهش‌های خود از زنان در دوران جنگ گفت: خاطرات شفاهی زنان و مردان واقعی‌ترین شناخت را از زنان و مردان سرزمین به ما می‌دهد. فرهنگ ایران، فرهنگی محجوب است و زن و مردم نمی‌شناسد اما زنان در نقل خاطراتشان محتاط‌‌تر هستند و برای آنها سخت است که بگویند چطور در زمان جنگ عاشق شده‌اند یا در اسارت بر آنها چه گذشته است.

وی ادامه داد: بسیار دردآور است که زنان از نقل خاطرات خود عاجز هستند. زنان باید آگاه باشند که گفتن نامقدسات است که مقدس بودن جنگ مشخص می‌‌کند. برای زنانی که جنگ را دیده‌اند جنگ به پایان نمی‌رسد زیرا همیشه همراهشان است. در سال‌های زیادی که در خاطرات زنان جستجو کرده‌ام مساله این بوده است که چرا زن به جنگ می‌رود و آیا به جبر می‌رود یا به انتخاب خود و چرا زن حاضر است درد و رنج جنگ را متحمل شود.

جعفریان با بیان اینکه خشونت علیه زنان در جنگ اشکال مختلفی دارد، گفت: شاید خشونت مستقیم، اصلی‌ترین نوع آن باشد اما خشونت علیه زنان اشکال مختلفی دارد. نوع دوم آن، خشونت غیرمستقیم است که روح و غرور زن را نشانه می‌گیرد. بعضی از زنانی که در جنگ حضور داشتند به نقل خاطرات خود بسیار حساس بودند. البته شاید خیلی وقت‌ها محققان اشتباه کردند که ما اکنون بسیاری از واقعیت‌ها را درباره زنانمان نداریم. اینکه محقق بتواند آنچه که می‌خواهد را برای راوی تشریح کند، بسیار اهمیت دارد تا راوی نیز خاطرات را بازگو کند.

این محقق و پژوهشگر حوزه جنگ افزود: جنگ برای زنانی که آن را تجربه کرده‌اند، هرگز فراموش نخواهد شد. از نظر من زنانی که همسر شهید هستند و در سن جوانی این اتفاق برای آنها افتاده است مورد خشونت قرار گرفتند و تمام زندگی آنها تا پایان عمرشان تحت تاثیر قرار دارد.

مریم کاظم‌زاده، عکس و خبرنگار جنگ نیز اظهار کرد: روزهای اول جنگ، قصر شیرین از جمله مناطقی بود که اشغال شد. قبل از اینکه اشغال شود تعداد کمی از افراد در شهر بودند اما همان تعداد کم هم از سوی عراق اسیر شدند. در آن دوران شاهد بودم که یک تانک با کلاشینکف گذاشته بودند تا مردم را فریب دهند و دور تانک را مین‌گذاری کرده بودند، سه کودک که نمی‌دانستند اوضاع از چه قرار است نزدیک تانک شدند و روی مین رفتند. این صحنه یکی از دردناک‌ترین تصاویری بود که مشاهده کردم.

وی با اشاره به تأثیر عکس‌های جنگ گفت: یکی از دلایلی که باعث شد تا سازمان ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل شود عکس‌های واقع‌گرایانه از جنگ بود. بنابراین عکس‌های دوران جنگ در بیان واقعیت‌های آن دوران از تأثیر بالایی برخوردار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار