عرضه نخستین دستگاه کتابخوان ایرانی در بخش ناشران دیجیتال نمایشگاه کتاب تهران

تهران (پانا) - نخستین دستگاه کتابخوان ایرانی سازگار با زبان فارسی با سیستم‌عامل اختصاصی وارد بازار ایران شده است.

کد مطلب: ۸۲۰۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
عرضه نخستین دستگاه کتابخوان ایرانی در بخش ناشران دیجیتال نمایشگاه کتاب تهران

به محض ورود به سالن ناشران دیجیتال در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نخستین غرفه سمت چپ، نگاه بازدیدکنندگان متوجه دستگاه‌هایی شبیه تبلت می‌شود که در کنار آن نام «فیدیبوک» جلب توجه می‌کند.

فیدیبوک در واقع نخستین دستگاه کتابخوان ایرانی است که، با همکاری دیجی کالا و فیدیبو، با سیستم‌عامل اختصاصی وارد بازار ایران شده است.

«مجید قاسمی» مدیرعامل فیدیبو در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره این کتابخوان می‌گوید: فیدیبوک کتابخوان اندرویدی ست که صفحه نمایشی 6 اینچی با تکنولوژی E-Ink یا همان جوهر الکترونیکی دارد، این فناوری بدون استفاده از الکتریسیته به مدت نامحدود تصاویر و نوشته‌ها را نشان می‌دهد و همانند کاغذ عمل می‌کند. این نمایشگرها مثل صفحه نمایش تبلت‌ها و موبایل‌ها نیست که چشم را اذیت و ضعیف کند و از همین رو برای کتابخوان‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. یعنی فیدیبوک به لطف استفاده از یک نمایشگر ۶ اینچی با رزولوشن ۱٫۰۲۴ در ۷۵۸ پیکسل تجربه‌ای نزدیک به مطالعه‌‌ کتاب‌های فیزیکی یا متن روی کاغذ را به ارمغان می‌آورد، چراکه کنتراست نمایشگر فیدیبوک تا حد زیادی شبیه به کاغذ معمولی است. از سایر مشخصات فنی فیدیبوک باید به حافظه‌ی داخلی ۸ گیگابایتی و باتری به ظرفیت ۲٫۸۰۰ میلی آمپر ساعت اشاره کرد. ضمنا فیدیبوک ۱۹۰ گرم وزن دارد و از فایل‌های mobi، EPUB، PDF و JPG پشتیبانی می‌کند.

وی می‌افزاید: فیدیبوک اولین دستگاه کتابخوان فارسی و ایرانی به شمار می‌رود که با پشتیبانی کامل از زبان فارسی به یک پلتفرم عرضه کتاب الکترونیک متصل شده است. به بیان بهتر فیدیبو با کتابخوان فیدیبوک پلتفرم خود را بیش از پیش تکمیل‌تر کرده است. فیدیبوک با پشتیبانی کامل از زبان فارسی امکان مطالعه‌ کتب و مجلات فارسی را با رعایت حقوق ناشر و نویسنده فراهم می‌کند.

قاسمی درباره سایر تفاوت‌های ایرن دستگاه گفت: فیدیبو در عرضه دستگاه‌های کتابخوان اندرویدی خود رویه‌ای همچون آمازون و دستگاه کیندل ‌آمازون را پیشی گرفته و به‌نظر می‌رسد که کتابخوان فیدیبوک منحصرا برای اپلیکیشن فیدیبو به کار می‌رود و در حقیقت سیستم عامل اندروید ندارد که بتوان اپلیکیشن‌های دیگر را روی آن نصب کرد. البته این کالا که محصولی ایرانی به شمار می‌رود قابلیت خواندن فایل‌هایی با فرمت TXT، PDF، epub و ... را نیز داراست.

وی درباره باتری این دستگاه افزود: نمایشگر و سخت‌افزار کم‌مصرف در کنار یک باتری 2800 میلی‌آمپرساعتی، باعث می‌شوند فیدیبوک در شرایط معمول، چیزی در حدود 12 روز مطالعه‌ی مداوم، همچنین در حدود 40 روز آماده‌به‌کار دوام بیاورد. به طور دقیق­تر اگر روزی 30 دقیقه با فیدیبوک مطالعه داشته باشید می‌توانید چیزی در حدود 30 روز روی باتری آن حساب باز کنید.

همچنین به گفته مدیرعامل این مجموعه، رم 8 گیگابایتی این دستگاه قابلیت ذخیره کردن 8500 کتاب را داراست.

این محصول قرار است از امروز در فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا و همچنین شهر کتاب‌های معتبر با قیمت 549 هزار تومان (به همراه یک بن خرید صد هزارتومانی خرید کتاب از فیدیبو) به فروش برسد. دیجی‌کالا در سال 1394 به منظور ورود به صنعت نشر و توسعه‌آن در استارتاپ فیدیبو سرمایه‌گذاری کرد و در اوایل سال جاری به‌طور کامل آن را خریداری کرده است. طبق امار ارائه شده توسط گردانندگان فیدیبو، روزانه بیش از 50 هزار نفر در محیط این برنامه کتاب می‌خوانند و بیش از 24 هزار کتاب صوتی و نوشتاری در این برنامه با حفظ حق و حقوق ناشرین و نویسندگان آنها وجود دارد.

پیش‌تر فیدیبو در بهمن ماه سال جاری از فیدیباکس رونمایی کرده بود که کتابخانه‌ دیجیتال مترو نامیده می‌شد.

بخش ناشران دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمایشگاه کتاب تهران در سال 97 به شمار می‌رود که هرروز از 10 صبح تا 10 شب در محوطه شمالی مصلا نزدیک به ایستگاه متروی مصلا میزبان دوستداران کتاب است.

سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار