سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اعلام کرد؛
تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر برتر/تنبل ها بیشتر بزه کار می شوند
مراسم تجلیل از دانش آموزان پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش 22 آذر در مدرسه شهدای هفتم تیر برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علیرضا عصاره سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری با اشاره به اهمیت جایگاه پژوهش در امور و برنامه های آینده گفت: مراسم تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر ۲۲ آذر با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش در مدرسه شهدای هفتم تیر برگزار می شود.
وی افزود: در این مراسم که ۵۰ نفر از دانش آموزان سراسر کشور برای حضور در آن انتخاب شده اند ۲۱نفر از آن ها از دست این وزرا لوح تقدیر خود را دریافت خواهند کرد.
دبیرستاد پژوهش آموزش و پرورش گفت: این دانش آموزان از مقاطع ابتدایی و متوسطه گزینش شده اند که بهترین پژوهش ها را در حیطه آموزش و پرورش ارائه کرده بودند.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: اولین برنامه هفته پژوهش ۲۲ آذر ماه و تجلیل از دانشآموزان پژوهشگر با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و تحت عنوان زنگ نمادین پژوهش است که انجام میشود.
وی اضافه کرد: نتیجه پژوهش این است که بزه کاری ها کمتر نمود پیدا کند.نتایج نشان می دهد افراد تنبل و درس نخوان بیشتر تمایل به بزه کاری دارند بنابراین باید با ایجاد انگیزه های لازم بتوانیم دانش آموزان را برای حضور و فعالیت در مدرسه راغب تر کنیم.
عصاره ادامه داد: ۲۳ آذر نیز در محل دائمی نمایشگاهها مراسم نمادین پژوهشهای برتر در غرفههای مختلف سازمانها و وزارتخانهها از جمله آموزش و پرورش برگزار میشود و آثار پژوهشی در معاونتهای این وزارتخانه و پایاننامههای مربوط به پژوهشهای برتر در غرفههای واحد، مورد بازدید قرار میگیرد و وزیران آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم حضور پیدا میکنند.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۴ آذر برنامهای در محل موزه مدرسه دارالفنون به عنوان روز ملی پژوهش با حضور وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از مسئولان آموزش عالی برگزار میشود، گفت: این گردهمایی تجلیل از برگزیدگان پژوهشگر آموزش و پرورش سراسر کشور است که شامل مولفههای انتخاب معلم پژوهنده است.
عصاره با اشاره به سفارشی برای انجام پژوهشی درباره اعتیاد و راهکارهای آموزش آن در کتب درسی گفت:هزینه ۱۷۵ میلیون تومانی این پژوهش که سه سال قبل انجام شد و نتایج آن در دست دفار تالیف قرار گرفته از سوی ریاست جمهوری تامین شد.
وی تصریح کرد: معلم پژوهشگر به معلمی میگوییم که با ابعاد پژوهشی، کلاس درس را اداره کند و بهترین ثمره آموزشی از آن داشته باشد؛ آثار معلمان پژوهشگر کشور بررسی شد که از تعداد ۶۱۹ گزارش رسیده ۳۲ معلم اقدامپژوه را تعیین کردهایم.
عصاره با اشاره به مولفه دوم گفت: ۷۴ هزار و ۶۵۲ مورد مطلب پژوهشی از فرهنگیان دریافت کردیم که از این تعداد ۲۶ طرح پژوهشی از تاریخ اول مهر ماه ۹۳ تا ۳۱ شهریور ماه ۹۴ استخراج کردیم که از این تعداد ۲۶ مورد غربالگری شد و در نهایت ۵ مورد آنها از وزیر آموزش و پرورش جایزه خود را دریافت میکنند.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به مولفه پایاننامههای برتر خاطر نشان کرد: پایاننامههای برتری که در رشتههای تربیت معلم، کودکان استثنایی، روانشناسی تربیتی و مولفههای مربوط به آموزش و پرورش است ،طی بررسیهای انجام شده، ۱۸ عنوان پایاننامه تحصیلات تکمیلی شامل ۱۴ پایاننامه کارشناسی ارشد و ۴ پایاننامه دکتری بررسی شد که در نهایت دو نفر از آنها را انتخاب کردهایم و جایزه خود را دریافت میکنند.
وی با اشاره به مولفه پژوهشگران بسیجی افزود: پژوهشگران بسیجی نیز طراحی شد که از میان آنها که آثار برتری داشتند، بررسی شده و سه نفر فرهنگی بسیجی پژوهشگر نیز جایزه خود را دریافت میکنند.
عصاره اضافه کرد: پژوهشسراهای برتر دانشآموزی نیز مدنظر است که از بین پژوهشسراهای برتر کشور انتخاب شدند که ۵ پژوهشسرا را حائز دریافت جایزه تشخیص دادیم که مورد تجلیل قرار میگیرند.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به انتخاب دانشجو معلم پژوهنده یادآور شد: از بین دانشجومعلمان پژوهنده نیز تعداد ۸ نفر از آنها شامل ۴ نفر از دانشگاه فرهنگیان و ۴ نفر از دانشگاه فنی و حرفهای شهید رجایی تجلیل میشوند.
وی مولفه دیگر را انتخاب تجارب و نوآوریهای استانها در حوزه پژوهش برشمرد و گفت: کسانی که کارهای برتر از جهت اختراع و نوآوری در آموزش و پرورش انجام دادهاند مورد بررسی قرار گرفتند که سه نفر از مخترعین و نوآوران را نیز انتخاب کردهایم.
عصاره با اشاره به رویکرد پژوهش گفت: پژوهش چراغ راه است و در دنیا یک واقعیت انکارناپذیری است که باید به دانشآموزان بیاموزیم که
چگونه بیندیشند و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین مجموعه دولتی و تربیتی است که باید برنامهدرسی، کتابهای درسی و مدیریت آموزشی با پژوهش و پژوهشگری مبتنی به نیازهای ملی طراحی و طی شود.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: پژوهشگاه جایی است که باید مسیر تربیت معلم، برنامه درسی و شاخصهای مدیران و فضاهای آموزشی در آن مدیریت شود و این پژوهشگاه در سال ۱۳۸۳ از محل تجمیع پژوهشگاههای آموزش و پرورش با دو هدف توسعه و گسترش پژوهش در آموزش و پرورش و زمینهسازی برای ارتقای فعالیتهای آموزشی ایجاد شد.
وی با اشاره به ساختار پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت:۵ پژوهشکده در این پژوهشگاه داریم که یکی پژوهشکده کودکان استثنایی و نیازهای ویژه، پژوهشکده خانواده و مدرسه، پژوهشکده تعلیم و تربیت که قدیمیترین پژوهشکده است و پژوهشکده آموزشهای دو زبانه است.
عصاره در پاسخ به این پرسش که «تا چه اندازه پژوهشگاه در تصمیمات آموزش و پرورش نقش دارد؟»، افزود: پژوهشگاه، مطالعات خود را در دو موضوع انجام میدهد که مأموریت جاری آن راجع به مشکلات حوزه ستادی است که باید تحقیق کنند و همه ساله از طریق پژوهشگران و معاونتهای ستادی این مسائل جمع شده و غربالگری میشود و با توجه به بودجه آموزش و پرورش و توجه به اولویتها، پژوهشها را انجام میدهیم.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اضافه کرد: به تناسب بودجه و ظرفیت، تعدادی از پژوهشها انجام میشود و بخش دیگر با خرید پایاننامهها پژوهشها را انجام میدهیم.
وی با بیان اینکه باید ببینیم آیا این پژوهشها به کار گرفته میشود یا خیر، یادآور شد: باید بگویم خیلی خوشبین نیستم؛ چرا که در کشور استفاده از کاربستها کمتر انجام میشود، به دلیل اینکه خیلی از تصمیمها در لحظه آخر است و در کاربستها دچار مشکل هستیم.
عصاره بیان داشت: در خصوص بودجه پژوهش باید یاد بگیریم که در کشور محدودیت بودجه است و باید به سهم خود قانع باشیم و بودجه ما در کل کم است و باید بدانیم تصمیمهای آنی بدون پژوهش نیز آسیبزا است.
سرپرست پژوشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چقدر کار نظارتی برای تصمیمهای پژوهشگاه وجود دارد؟»، گفت: باید دو کار ملی صورت گیرد؛ یکی باید فرهنگسازی شود و سیاستمداران به پژوهش و پژوهشگری سفارش کرده و اعلام کنند کار بدون پژوهش انجام نشود و کار دوم بسترسازی مقرراتی است که باید نمایندگان مجلس هنگام وضع مقررات انجام دهند و این یک قانون باشد که کارهای بدون پژوهش انجام نشود.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه بیرون از مدرسه نیز دولت باید زمینهای فراهم کند که دانشآموزانی که دچار کمبود هستند را حمایت کند، گفت: باید مدرسه را محیطی امن با نشاط و فعال کنیم تا بزهکاری به حداقل برسد و پژوهشها میگویند فراوانی بچههای بزهکار کسانی هستند که در درس تنبل بوده و از کلاس درس رانده شدهاند.
ارسال دیدگاه