مدیر آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه خبر داد:

گسترش هویت دینی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزی؛ محور برنامه‌های هفته قرآن، عترت و نماز در فیروزکوه

فیروزکوه (پانا) – مدیر آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه با تشریح برنامه‌های ویژه مدارس در هفته قرآن، عترت و نماز، بر گسترش هویت دینی، تقویت فعالیت‌های فرهنگی ـ تربیتی، نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در برنامه‌های معنوی و تبدیل این هفته به «جریان مستمر تربیتی» در مدارس تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۴۲۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
گسترش هویت دینی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزی؛ محور برنامه‌های هفته قرآن، عترت و نماز در فیروزکوه

روح‌الله خلیل‌ارجمندی، در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت این هفته گفت: «هفته قرآن، عترت و نماز تنها یک مناسبت تقویمی نیست؛ بلکه فرصتی است برای بازخوانی ریشه‌های هویتی جامعه ما و تقویت ارتباط نسل امروز با سرچشمه‌های نورانی ایمان، اخلاق و معنویت.»

وی افزود: «در دنیای پرچالش امروز، نوجوانان بیش از هر زمان دیگر نیازمند اتکا به هویت دینی و انس با قرآن هستند. نماز، قرآن و فرهنگ اهل‌بیت(ع) ستون‌های تربیت اصیل اسلامی‌اند و این هفته به ما یادآوری می‌کند که مدرسه باید فضایی برای آرامش، معنویت و رشد اخلاقی دانش‌آموزان باشد.»

مدیر آموزش و پرورش فیروزکوه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های گسترده مدارس در این هفته اظهار کرد: «برگزاری محافل انس با قرآن، تفسیر و تدبر دانش‌آموزی، محافل صلوات و زیارت عاشورا، حلقه‌های معرفتی، مراسم گلبانگ نماز و اجرای برنامه‌های هنری ـ فرهنگی با موضوع قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) از جمله برنامه‌های محوری مدارس شهرستان است.»

وی ادامه داد: «امسال با رویکرد جدیدی برنامه‌ها را پیش می‌بریم؛ یعنی فعالیت‌ها صرفاً توسط عوامل اجرایی انجام نشود. تلاش کرده‌ایم دانش‌آموزان خودشان مجری، برنامه‌ریز و نقش‌آفرین اصلی باشند تا حس مسئولیت‌پذیری و تعلق معنوی در آن‌ها تقویت شود.»

خلیل‌ارجمندی با اشاره به شعار تربیتی امسال گفت: «شعار هر مدرسه یک هیئت دانش‌آموزی؛ هر دانش‌آموز یک مسئولیت الهی برای ما فقط شعار نیست، بلکه یک مسیر تربیتی است. ما می‌خواهیم هیئت‌های دانش‌آموزی تبدیل به فضایی برای گفت‌وگو، همدلی و یادگیری سبک زندگی دینی شود.»

وی در ادامه افزود: «توجه به هنر قرآنی، تلاوت دانش‌آموزی، تولید محتواهای مذهبی، مسابقات فرهنگی، قرآن‌خوانی صبحگاهی، فعالیت‌های پژوهشی در حوزه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و تشویق دانش‌آموزان به مشارکت گروهی از برنامه‌هایی است که تلاش می‌کنیم در همه مدارس جریان یابد.»

مدیر آموزش و پرورش فیروزکوه همچنین بر اهمیت نماز جماعت در مدارس تأکید کرد و گفت: «نماز جماعت، ستون اصلی حیات معنوی مدارس است. تقویت برنامه‌های اقامه نماز، حضور پرنشاط دانش‌آموزان، دعوت از چهره‌های فرهنگی و مذهبی، آموزش عملی احکام و ایجاد محیطی جذاب برای نوجوانان در اولویت ما قرار دارد.»

وی با اشاره به نقش معلمان و مربیان پرورشی تصریح کرد: «بدون تلا‌ش‌های دلسوزانه معلمان، مربیان و مدیران مدارس، اجرای برنامه‌های این هفته ممکن نبود. این عزیزان با خلاقیت، انرژی و ارتباط نزدیک با دانش‌آموزان، روح تازه‌ای در فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی مدارس دمیده‌اند.»

خلیل‌ارجمندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «برنامه‌های این هفته علاوه بر جنبه معنوی، به تقویت سلامت روانی و آرامش روحی دانش‌آموزان کمک می‌کند. انس با قرآن و شرکت در فعالیت‌های گروهی، احساس تعلق، امید و هویت مثبت را در نوجوانان افزایش می‌دهد.»

وی اضافه کرد: «یکی از اهداف مهم ما، تبدیل هفته قرآن، عترت و نماز به یک جریان دائمی در مدارس است. امیدواریم برنامه‌ها محدود به این هفته نشود و در طول سال بتوانیم با استمرار فعالیت‌ها، ارتباط عمیق‌تری میان دانش‌آموزان و آموزه‌های دینی ایجاد کنیم.»

مدیر آموزش و پرورش فیروزکوه در پایان با ابراز امیدواری نسبت به ثمرات معنوی این هفته گفت: «با همراهی خانواده‌ها، تلاش همکاران فرهنگی و مشارکت پرشور دانش‌آموزان، امیدواریم امسال شاهد ارتقای معنویت، اخلاق و هویت دینی در مدارس شهرستان باشیم و نسل امروز را برای ساختن آینده‌ای روشن‌تر آماده کنیم.»

خبرنگار : دانش‌آموز فاطیما ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار