دبیر آموزشوپرورش شهرستان نظرآباد:
ارتباط مؤثر با همسالان نقش مهمی در رشد عاطفی، روانی و یادگیری دانشآموزان دارد
نظرآباد(پانا)-دبیر آموزشوپرورش شهرستان نظرآباد با اشاره به اهمیت شکلگیری ارتباط سالم میان دانشآموزان و محیط اطراف خود گفت:ایجاد ارتباط مؤثر با همسالان نقش مهمی در رشد عاطفی، روانی و یادگیری مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دارد.
مریم آزادفلاح در گفتوگو با پانا گفت: «دانشآموزی که بتواند در جمع همسالان خود تعامل برقرار کند،معمولاً از عزتنفس بالاتری برخوردار است و جایگاه اجتماعی خود را بهتر در گروههای مختلف حفظ میکند.»
وی ادامه داد: «علت اینکه برخی دانشآموزان نمیتوانند مشکلات خود را با دیگران مطرح کنند، به عوامل متعددی بازمیگردد که باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.»
این دبیر آموزش و پرورش نظرآباد نخستین عامل را فقدان مهارتهای اجتماعی دانست و توضیح داد: «بسیاری از دانشآموزان از سنین پایینتر فرصت کافی برای یادگیری مهارتهای ارتباطی را نداشتهاند.همین مسئله باعث میشود در شروع دوستیها یا درخواست کمک از دیگران دچار مشکل شوند و نتوانند احساسات و خواستههای خود را بهدرستی بیان کنند.»
وی عامل دیگر را تفاوتهای شخصیتی عنوان کرد و گفت: «برخی از دانشآموزان بهدلیل خجالتی بودن یا درونگرایی، تمایلی به برقراری ارتباط ندارند.این ویژگی اگر مدیریت نشود، میتواند به یک ضعف شخصیتی تبدیل شود و مانع ابراز وجود آنان در محیطهای اجتماعی گردد.»
این دبیر آموزشوپرورش با اشاره به نقش تنشهای خانوادگی نیز اظهار کرد: «وقتی دانشآموز در محیط خانواده با مسائلی مانند طلاق، درگیری والدین یا مرگ یکی از اعضای خانواده روبهرو میشود،احساس امنیت روانی و عاطفی او آسیب میبیند.در نتیجه اعتمادبهنفسش کاهش پیدا میکند و تعامل مؤثر با همسالان برایش دشوار میشود.»
به گفته آزادفلاح، اختلالات رشدی همچون اوتیسم یا اختلال بیشفعالی و نقص توجه نیز از دیگر عواملی هستند که بر توانایی ارتباطگیری دانشآموزان تأثیر میگذارند:«دانشآموزانی که با چنین اختلالاتی روبهرو هستند معمولاً در درک و پاسخ به هیجانات اجتماعی دچار چالشاند و نمیتوانند ارتباطی روان با اطرافیان خود برقرار کنند.»
وی تفاوتهای فرهنگی و زبانی را هم از موانع مهم دانست و گفت:«دانشآموزانی که از فرهنگ یا زبان متفاوتی وارد محیط جدید آموزشی میشوند، ممکن است بهدلیل احساس تفاوت،نتوانند به راحتی با دیگران ارتباط بگیرند و دچار انزوا شوند.»
آزادفلاح در ادامه به چالشهای عاطفی مانند اضطراب و افسردگی اشاره کرد و افزود:«این مسائل روانی میتواند فرایند اجتماعیشدن را مختل کند.در چنین شرایطی، دانشآموز انزوا را به حضور در جمع ترجیح میدهد و از ترس طرد یا نادیده گرفته شدن، از بیان مشکلات خود خودداری میکند.»
وی در پایان با تأکید بر ضرورت آموزش مهارتهای اجتماعی در مدارس خاطرنشان کرد:«در بسیاری از جوامع پیشرفته، ارتقای مهارتهای اجتماعی و عاطفی دانشآموزان یکی از محورهای اصلی نظام آموزشی است.در مدارس نیز لازم است تفاوتهای فردی، اجتماعی و رشدی دانشآموزان در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند احساس امنیت کنند و بیهراس، مشکلات و دغدغههای خود را با افراد مورد اعتمادشان در میان بگذارند.»
ارسال دیدگاه