در گفتوگو با پانا:
میکائیل دیانی: سینمای کوتاه، رسانهای دقیق برای بیان دغدغههای اجتماعی است
تخطی یک فیلم کوتاه داستانی است که به دغدغههای اجتماعی و مسائل روز جامعه میپردازد
تهران (پانا) - کارگردان فیلم کوتاه «تخطی» با تأکید بر نقش اجتماعی سینمای کوتاه گفت این گونه از سینما به دلیل ایجاز، تمرکز و خلاقیت، توانایی بیشتری در انتقال درست پیام و دغدغههای جامعه دارد و باید جایگاه جدیتری در اکرانها و سیاستگذاری فرهنگی پیدا کند.

میکائیل دیانی، کارگردان فیلم کوتاه «تخطی»، در گفتوگو با خبرنگار پانا درباره مضمون این اثر گفت: «تخطی یک فیلم کوتاه داستانی است که به دغدغههای اجتماعی و مسائل روز جامعه میپردازد. این فیلم بر مبنای افزایش خفتگیریهای خیابانی و نوع مواجهه اجتماعی با این پدیده ساخته شده است. موضوعی که در دو سال اخیر یکی از مسائل مبتلابه جامعه بوده و من تلاش کردم در قالبی داستانی به آن بپردازم.»
وی درباره انتخاب بازیگران این اثر اظهار کرد: «برای هر نقش چند گزینه مدنظر داشتم، اما امین نوروزی از ابتدا انتخاب اولم بود. شناخت و رفاقتی که از قبل داشتیم باعث شد مطمئن باشم این نقش با شمایل و توان بازیگری او کاملاً هماهنگ است. خوشبختانه هم اجرای او دقیق و باورپذیر از کار درآمد.»
دیانی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران بیان کرد: «در سالهای اخیر، بسیاری از فیلمهای بلند در واقع نسخه کشآمده فیلمهای کوتاه هستند. به نظر من سینمای کوتاه در انتقال داده، محتوا و دغدغه، دقیقتر و بهاندازهتر عمل میکند. شما در ۱۵ تا ۲۰ دقیقه میتوانید قصهای کامل تعریف کنید بیآنکه به اضافهگویی بیفتید.»
این فیلمساز درباره تفاوت کارگردانی فیلم کوتاه و بلند توضیح داد: «در فیلم بلند فرصت بیشتری برای بیان مسئله دارید، اما در فیلم کوتاه باید در زمان محدود، دغدغه را منتقل کنید. به همین دلیل اجرای درست در سینمای کوتاه اهمیت بیشتری دارد، چون معمولاً در سه تا هشت روز باید تمام فیلم گرفته شود و فرصتی برای آزمونوخطا نیست.»
وی با اشاره به غیبت فیلم کوتاه در اکران عمومی گفت: «سینمای گیشه بر چهرهها و صنعت تبلیغاتی متکی است، اما سینمای کوتاه از این مولفهها دور است. اگر اکرانهایی مثل هنر و تجربه به جریان اصلی نمایش و گیشه وارد شوند، قطعاً سینمای کوتاه هم میتواند جایگاه بهتری در معرض دید عموم پیدا کند.»
دیانی درباره کمبودهای موجود در تولید فیلم کوتاه در ایران افزود: «بخش زیادی از شهرستانها امکانات اولیه تولید حرفهای ندارند. نبود شرکتهای اجاره تجهیزات در استانها، یکی از مهمترین مشکلات است. اگر توزیع تجهیزات سینمایی بهصورت متناسب در کشور انجام شود، بخشی از این کمبودها رفع خواهد شد.»
وی در پایان با تأکید بر اهمیت جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: «این جشنواره یک میراث ملی و فرهنگی است که ظرفیتهای بینالمللی زیادی دارد. کمتر در میان تصمیمگیران فرهنگی کشور به این ظرفیت توجه شده، در حالیکه جشنواره فیلم کوتاه تهران از میان هزاران جشنواره جهانی در فهرست ۵۰ جشنواره برتر جهان قرار دارد و از بیش از ۱۴۰ کشور فیلم دریافت میکند. این فرصت مهمی برای نمایش توان سینمای جوان ایران است.»
ارسال دیدگاه