معلم دبستان شهید غروی ناحیه یک کرج:
تحقیرهای کوچک میتواند منجر به اضطراب و افسردگی در دانشآموزان شود
کرج (پانا) - معلم دبستان شهید غروی ناحیه یک کرج گفت: در کلاسهای درس، رفتار معلمان و دانشآموزان به طور مستقیم بر فضای یادگیری تأثیر میگذارد. یکی از مسائلی که ممکن است به سادگی نادیده گرفته شود، تحقیرهای کوچک یا جملات ناخواستهای است که منجر به اضطراب و افسردگی در دانشآموزان میشود.

زینب حلیمی در مورد پیامد تحقیرهای کوچک در کلاس درس در گفت وگو با پانا عنوان کرد: «تحقیرهای کوچک،مانند تمسخر در مورد اشتباهات یا نادیده گرفتن نظرات دانشآموزان،میتواند به تدریج اعتماد به نفس دانشآموزان را کاهش دهد. دانشآموزانی که به طور مکرر مورد تحقیر قرار میگیرند،ممکن است احساس کنند که جایی در کلاس ندارند و در نتیجه از مشارکت در فعالیتها کلاس خودداری کنند.»
وی افزود:«تحقیقات نشان دادهاند که تحقیرهای کوچک میتوانند منجر به افزایش اضطراب و افسردگی در دانشآموزان شوند.آنها ممکن است از ترس قضاوت شدن ابراز خودداری کنند و این موضوع میتواند برعملکرد تحصیلی آنها تأثیر منفی بگذارد.»
حلیمی ادامه داد:«بیتوجهی به این نوع رفتارها نه تنها بر روحیه دانشآموزان تأثیر میگذارد،بلکه میتواند باعث ایجاد یک فرهنگ منفی در کلاس شود.دانشآموزان ممکن است یاد بگیرند که به یکدیگر نیز به همین شکل رفتار کنند و این موضوع میتواند منجر به افزایش {bullying} یا آزار و اذیت در میان همسالان شود.»
وی اظهار کرد:« از نظر بنده معلمان باید نسبت به کلمات و رفتارهای خود آگاه باشند و فضایی حمایتگر و مثبت در کلاس ایجاد کنند.تشویق دانشآموزان به بیان نظرات و احساساتشان و ایجاد فضایی امن برای یادگیری، میتواند به کاهش اثرات منفی تحقیرهای کوچک کمک کند.»
حلیمی در پایان گفت:« توجه به جزئیات در تعاملات روزمره میتواند تأثیر عمیقی بر روحیه و انگیزه دانشآموزان داشته باشد.ایجاد یک محیط یادگیری مثبت نه تنها به نفع دانشآموزان است،بلکه تجربه تدریس را نیز برای معلمان لذتبخشتر خواهد کرد.»
ارسال دیدگاه