آموزگار پایه سوم ابتدایی مدرسه حضرت ولیعصر (عج) شهرستان ساوجبلاغ:
نمرهدهی در مقطع ابتدایی ارتباط بین معلم و دانشآموز را تضعیف میکند
کرج(پانا)-آموزگار پایه سوم ابتدایی مدرسه حضرت ولیعصر (عج) شهرستان ساوجبلاغ گفت: نمرهدهی در مقطع ابتدایی، ارتباط بین معلم و دانشآموز را تضعیف میکند؛ زیرا محبت تا ۱۲ سالگی تأثیرگذارتر از تنبیه است.

هاجر معدنیپور، با اشاره به تجربههای خود در زمینه نمرهدهی در دوره ابتدایی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «نمرهها میتوانند هم انگیزهبخش باشند و هم آسیبزا؛ بسته به سطح دانشآموز و شیوه اجرای آن متفاوت است.»
وی افزود:«در تجربه تدریس پایه ششم،نمرهدهی برای دانشآموزان متوسط تا عالی تأثیر مثبت دارد و موجب تلاش بیشتر آنان میشود،اما برای دانشآموزان ضعیف،باعث سرخوردگی و افت شدید روحیه میگردد.»
معدنیپورادامه داد: «دانشآموزانی داشتم که در پایه اول و دوم نمرات پایینی داشتند، اما با رشد ذهنی و جسمی در پایههای بالاتر توانستند به سطح خوب و خیلی خوب برسند.اگر نظام نمرهدهی سختگیرانه در همان سالهای ابتدایی اعمال میشد،احتمالاً در همان سطح باقی میماندند.»
این آموزگار باسابقه، درباره تأثیر نمرهها براحساس امنیت دانشآموزان گفت:«نمره زیر ۱۰ نهتنها دانشآموز را تحت فشار قرار میدهد،بلکه معلم را نیز در معرض بازخواست مدیران قرار میدهد.این فشارها بهطور ناخودآگاه بر ارتباط عاطفی بین معلم و دانشآموز تأثیر منفی میگذارد.»
معدنیپور تصریح کرد:«اعتماد بین معلم و دانشآموز نیز تحتتأثیر مستقیم نمرهدهی قرار دارد.وقتی نمره بهعنوان تنها معیار سنجش باشد،رابطه انسانی و عاطفی آسیب میبیند.»
وی در پاسخ به این سؤال که چگونه میتوان بین ارزیابی علمی و حفظ رابطه انسانی تعادل برقرار کرد،اظهار نمود:«داشتن وجدان کاری،طراحی آزمونهای عملکردی،استفاده از روشهای هدفمند یادگیری و ایجاد ارتباط مؤثر با والدین،از راهکارهای حفظ این تعادل هستند.»
وی نقش والدین و مدیریت مدرسه را در درک صحیح نمرهدهی بسیار مهم دانست و بیان کرد:«در ابتدا با سیستم توصیفی مخالف بودم،اما اکنون معتقدم اگر اولیا و مدیران شناخت کافی از این سیستم داشته باشند و معلم نیز اعتماد آنان را جلب کند،بازدهی آموزشی دوچندان خواهد شد.»
معدنیپور توصیه کرد:«تا پایه پنجم،دانشآموزان در حال رشد ذهنی و جسمی هستند. باید بپذیریم که نمرهدهی در این سنین،ارتباط بین معلم و دانشآموز را تضعیف میکند. محبت تا ۱۲ سالگی تأثیرگذارتر از تنبیه است.»
وی در ادامه افزود:«در این سن،قابلقبول بودن در میان همکلاسیها،حتی با اختلاف جزئی،بهتر از دریافت نمره است که فاصله زیادی با دیگران دارد.»
در پایان،این آموزگار پرتجربه پیشنهادهایی برای اصلاح نظام ارزیابی ارائه داد:«تبدیل ملاکهای ارزیابی توصیفی به چند مرحله مشخص،آموزش هدفمند برای معلمان پایه اول تا ششم،الزام مطالعه درباره رشد ذهنی کودکان برای آموزگاران و والدین،طراحی آزمونهایی برای سنجش سطح آموزش معلمان و ارتقای دانش حرفهای آنان بسیار مهم و بااهمیت است.»
ارسال دیدگاه