در گفتوگو با پانا:
رئالیتیشوها در ایران نیازمند نگاه جدیترند
پیشبینیناپذیر بودن، جذابیت اصلی رئالیتیشو است
تهران (پانا) - مجید عزیزی، کارگردان مسابقه تلویزیونی «نفوذی»، که پیشتر تجربه ساخت آثاری همچون «فرمانده»، «ضد گلوله» و «خانه سبز» را داشته است، از جذابیتها و دشواریهای کار در قالب رئالیتیشو سخن گفت.

مجید عزیزی، کارگردان مسابقه تلویزیونی «نفوذی» معتقد است که احترام به وقت و سلیقه مخاطب مهمترین اصل در تولید برنامههای تلویزیونی است. با او درباره ساختار برنامههایی همچون رئالیتی شوها گفتوگویی داشتیم که در مطلب ذیل میخوانید.
بهعنوان کارگردان، چه چیزی شما را جذب کرد که وارد ساخت یک رئالیتیشو شدید؟
تقریباً ده سال پیش برای اولین بار کارگردانی رئالیتیشو را با برنامه «فرمانده» شروع کردم و بعدها با «ضد گلوله»، «بریم بسازیم» و «خانه سبز» ادامه دادم. قالب مستند مسابقه بهخاطر مخاطبان گسترده و بازخورد فراوانی که دارد، همیشه برایم جذاب بوده است.
رئالیتیشو در تلویزیون ایران هنوز قالبی تازه محسوب میشود. مهمترین فرصتها و چالشهایش را چه میدانید؟
جذابیت بالای این قالب، بزرگترین فرصت برای برنامهسازان است تا بتوانند دایره مخاطبان خود را گسترش دهند. اما مهمترین چالش، طراحی پیچیده و همچنین هزینه بالای ساخت آنها نسبت به سایر قالبهای تلویزیونی است.
روند تولید چنین برنامهای چه تفاوتی با ساخت یک سریال یا برنامه تلویزیونی معمولی دارد؟
تفاوتش با سریال روشن است؛ در سریال همهچیز بر اساس فیلمنامه و با عوامل حرفهای پیش میرود. اما در رئالیتیشو معمولاً شرکتکنندگان مردم عادی هستند و همین پیشبینیناپذیر بودن نتیجه، مهمترین فرق آن است.
برای ایجاد هیجان و در عین حال حفظ واقعیت، چه تعادلی را رعایت کردید؟
این اتفاق بیشتر در اتاق طراحی رقم میخورد. در مرحله تولید هم کارگردانی لحظهای و تصمیمگیریهای فوری کمک میکند تا کار در عین واقعی بودن، جذابیت لازم را هم داشته باشد.
تجربه همکاری با عوامل و شرکتکنندگان «نفوذی» برای شما چه نکاتی داشت؟
همکاری با تهیهکننده حرفهای و مدیر تولید با سابقه، از سختی کار بسیار کم کرد. اخلاق حرفهای و اجرای خوب کوروش سلیمانی از نقاط قوت ماجرا بود. انتخاب شرکتکنندگان بهدلیل محدودیت زمانی دشوار بود، اما با تلاش دستیاران کارگردان و مدیر برنامهریزی بهخوبی پیش رفت. در این پروژه همه واقعاً مثل یک تیم کنار هم بودند.
بازخورد مخاطبان تاکنون چگونه بوده است؟
فصل اول همه رئالیتیشوها معمولاً بیاشکال نیستند و زمان میبرد تا مخاطب با آن آشنا شود. اما به جرأت میتوانم بگویم «نفوذی» در همان فصل اول هم از نظر بازخورد مخاطب و هم در نظر خودم، کماشکالترین کار من بود.
به نظر شما تولید چنین برنامههایی چه تأثیری بر فضای سرگرمی تلویزیون ایران دارد؟
بزرگترین اثر این است که یادآوری میکند باید به سلیقه و وقت مخاطب احترام بگذاریم؛ نه چیز دیگر.
اگر فرصت ساخت فصل یا پروژههای مشابه را داشته باشید، چه تغییراتی اعمال خواهید کرد؟
از همان مراحل تولید و تدوین «نفوذی» شروع به نوشتن یادداشتهای اصلاحی برای فصل بعد کردم. برای پروژههای دیگر هم شرط اصلیام این است که سطح کار بالاتر از قبلی باشد و چالشهای بیشتری داشته باشد. انگیزه کارگردان و عوامل در هنگام ساخت مستقیماً روی مخاطب تأثیر میگذارد و این برای من اهمیت زیادی دارد.
ارسال دیدگاه