دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها:

اجتماعات یادگیری بستری برای اشتراک تجربیات معلمان است/ ۵ مشخصه کلاس درس مطلوب از ابتدای مهر

تهران (پانا) - گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با محور توسعه عدالت در فضای آموزشی و کیفیت‌بخشی به آموزش و پروژه مهر امروز شنبه بیست و هشتم تیرماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۸۷۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
اجتماعات یادگیری بستری برای اشتراک تجربیات معلمان است/ ۵ مشخصه کلاس درس مطلوب از ابتدای مهر

به گزارش خبرنگار پانا؛ محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این گردهمایی گفت: الگوی ارتقاء یادگیری کامل در اختیار معلمان است که هم به عنوان یک برنامه عملی قابل استفاده است و هم به عنوان چک‌لیست و فهرست معیار که می‌تواند به عنوان کلاس درس استاندارد مورد استفاده قرار گیرد. 

وی با بیان اینکه آنچه در این دوره ارائه کردیم (دوره توانا در مشهد) باید به صورت جدی در استان‌ها تا سطح کلاس‌های درس دنبال شود، اظهار کرد: هدف از ارائه امروز این است که دوره‌های آموزشی مطابق با انتظارات رئیس‌جمهور و گزارش‌های مرتب و منظم پس از برگزاری دوره‌های استانی باشد. 

تکالیف از اول مهر

امانی طهرانی افزود: از اول مهرماه، تکلیف تمام معاونان وزارتخانه، مدیران کل و مدرسان استانی این است که بر این فرایند در کلاس‌های درس نظارت، سرکشی و راهبری کنند تا مطمئن شویم در تک تک کلاس‌های ایران این اتفاق افتاده است.

مهندسی معکوس کلاس درس  

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور همچنین گفت: در جمع‌بندی دوره مشهد عرض کردم که بیاییم مهندسی معکوس کنیم. کلاسی که رئیس‌جمهور می‌خواهد در اول مهر چگونه کلاسی است؟ این را در دوره به صورت مبسوط و روشن به مدرسین محترم استان آموزش دادیم.

وی به پنج مشخصه حداقلی کلاس درس مطلوب، اشاره کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم به صورت خلاصه و حداقلی بیان کنیم (چون در سطوح مختلف معیارها را بیان کرده‌ایم)، پنج مشخصه کلاس درس در اول مهر باید باشد که بدین شرح است:  

۱. چینش متفاوت کلاس:

- باید ملموس و قابل مشاهده باشد.  

- چینش متفاوت منجر به نقش متفاوت معلم، دانش‌آموز و الگوهای یادگیری می‌شود.

۲. شروع خوب برای همه دروس:

- طراحی آموزش می‌تواند شامل فیلم، آزمایش، بازی، مسئله یا کاربرد باشد.  

- همان چیزی که خانم دکتر حکیم‌زاده تحت عنوان "خلق موقعیت‌های یادگیری متنوع" نام بردند.

۳. فعالیت گروهی:  

 - انجام حداقل یک فعالیت تیمی در هر کلاس (از تأکیدات ویژه رئیس‌جمهور).  

۴. جلوه فناوری: 

 - حداقل فناوری: امکان نمایش محتوا از موبایل معلم بر روی تلویزیون کلاس.  

 - کیت‌های آموزشی علوم، ریاضی، فارسی و کتابخانه کلاسی بسیار کمک‌کننده هستند.  

۵. زمان اختصاص‌یافته به ارائه دانش‌آموزی:

 - اختصاص وقت معین برای ارائه دانش‌آموزان.  

راهکارهای اجرایی

وی افزود: برای تحقق این اهداف، اجتماعات یادگیری تشکیل شده است. اتصال معلمان هم‌مشکل و هم‌شرایط برای اشتراک تجارب باعث می‌شود بحث امکانات به درجه دوم اهمیت برسد.  

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کشور به جشنواره تجربیات اشاره کرد و گفت: جشنواره تجربیات، جشنواره‌ای برای اشتراک تجربیات معلمان در زمینه موقعیت‌های یادگیری متنوع تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: پیشرفته‌ترین روش‌ها نیاز به بستر اشتراک‌گذاری دارند. این بستر تحت عنوان "اجتماعات یادگیری" فراهم شده است.  

محمود امانی طهرانی افزود: در این بستر، معلمان هم‌سن و هم‌موضوع می‌توانند یافته‌های خلاقانه و راه‌حل‌های مؤثر را به اشتراک بگذارند. حتی با محتوای فعلی کتاب‌های درسی، با روش‌های فعال تدریس می‌توان به اهداف مورد نظر رسید.

وی همچنین اظهار کرد: نباید منتظر تغییر کتاب‌های درسی بمانیم. هر محتوایی در دست معلمی که طراحی آموزشی و خلق موقعیت یادگیری را بلد باشد، به محتوای فعال تبدیل می‌شود و نباید از توان معلمان غافل شوید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار