مسئول مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرج:
ادبیات، آینهای است که کودک و نوجوان خود را در آن میبیند
کانون پرورش فکری برای مناطق محروم کتابخانههای سیار راهاندازی میکند
کرج (پانا) - مسئول مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرج گفت: ادبیات، آینهای است که کودک و نوجوان، خودش را در آن میبیند و در عین حال یاد میگیرد دیگران را نیز ببیند.

بتول شریفزاده به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالها است که چراغ مطالعه و کتابخوانی را در دست نسلهای کودک و نوجوان با قصه، شعر و داستاننویسی، کتابخانههایگرم و فضای امنی که کودک در آن میتواند خودش را پیدا کند، روشن نگه داشته و در مراکز فرهنگی با گفتوگو، قصهگویی، نمایش و کارگاههای خلاق و بازی، کودک را با نشاط و علاقهمند به دنیای کتاب دعوت میکنیم اما در هر صورت،چالشها کم نیستند؛ از رقابت نابرابر با رسانههای تصویری و فضای مجازی گرفته تا کاهش انگیزه خانوادهها برای کتابخوانی و ما هم تلاش میکنیم تا با خلق تجربههای جذاب و انسانی، کتاب را دوباره به خانه دل کودک برگردانیم.»
وی در مورد برنامه نوآورانه کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری افزود: «امروزه دیگر نمیشود با روشهای دیروز، دلِ کودک و نوجوان امروز را به دست آورد. در مراکز کانون، فعالیتهایی چون کتابخوانی خلاق، تلفیق بازی و کتاب، کارگاههای هنرهای ترکیبی، نمایشهای عروسکی و تولید محتوای دیجیتال را دنبال میکنیم و از سوی دیگر از ظرفیت فضای مجازی برای قصهگویی آنلاین و مسابقات فرهنگی نیز بهره میبریم. به زبان کودکانه این نسل سخن میگوییم اما جانمایه کلاممان همان ادبیاتی است که نسلها را پرورش دادهاند.»
شریفزاده اظهار کرد: «در دورانی که تصاویر پُرزرقوبرق و دنیای مجازی، زمان کودک و نوجوان را تسخیر کردهاند، ادبیات هنوز میتواند پناهگاهی باشد البته اگر درست به آن نزدیک شویم. ما با زنده کردن قصهها، نمایشنامهخوانی، معرفی کتاب در قالب بازی و گفتوگو درباره مفاهیم عمیق داستانها تلاش میکنیم کودک را به فهمی عاطفی و درونی از ادبیات برسانیم. ادبیات به کودک عمق میدهد؛ چیزی که در سرعت دنیای امروز،گمشده است.»
مسئول مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرج خاطرنشان کرد: «کانون همیشه مأمن هنرمندان جوان بوده است. مسابقات و جشنوارههایی مثل قصهگویی،نویسندگان نوجوان و هنرهای تجسمی،بستری برای شناسایی استعدادها است.آثار برگزیده در نشر کانون چاپ میشوند و فرصت دیدهشدن پیدا میکنند.همچنین،با برگزاری کارگاههای تخصصی و دعوت از نویسندگان برای نشست با کودکان و نوجوانان،حلقهای پویا میان مخاطب و خالق اثر شکل میگیرد.»
وی درمورد ادبیات عنوان کرد:«ادبیات آینهایاست که کودک و نوجوان خودش را در آن میبیند و در عین حال یاد میگیرد دیگران را نیز ببیند.مهربانی، پذیرش تفاوتها، امید،ایثار،مسئولیتپذیری و اندیشیدن، مفاهیمی هستند که ادبیات به زیبایی به کودک منتقل میکند و ما در کانون،فقط کتاب نمیخوانیم؛با کودک همراه میشویم تا در لابهلای واژهها،معنای زندگی را تمرین کنیم.»
شریف زاده درمورد چگونگی دسترسی مناطق محروم به کانون پرورشی اضافه کرد:«کانون با راهاندازی کتابخانههای سیار، اهدای بستههای فرهنگی،اعزام مربیان به مناطق کمبرخوردار و اجرای طرحهایی مختلف کتابخوانی و اهدا کتاب،تلاش کرده عدالت فرهنگی را محقق کند.ما باور داریم کودک و نوجوان باید مستقل از محل زندگیاش،فرصت رویارویی با جهان کتاب و هنر را داشته باشد،این کار اگرچه دشوار است اما جزو اصول بنیادین کانون بهشمار میرود.»
وی در پایان گفت:«آینده ادبیات کودک و نوجوان در گروِ شنیده شدن صدای کودک است،هرچقدر به زبان و نگاه کودک وفادارتر بمانیم،ادبیات نیز زندهتر خواهد بود.کانون با تربیت مربیان متعهد،تولید آثار خلاقانه،بینالمللیسازی ادبیات کودک ایرانی و فراهم کردن فضای شکوفایی استعدادها،در این مسیر گامهای جدی برداشته است وما به آیندهای فکر میکنیم که در آن،خودِ کودک و نوجوان خالق و کنشگر عرصه ادبیات باشد.»
ارسال دیدگاه