جزئیات اجرای طرح شمیم «شبکه ملی یادگیری معلمان»
تهران (پانا) - دستورالعمل اجرای طرح شمیم «شبکه ملی یادگیری معلمان» از سوی معاونت آموزش متوسطه ابلاغ شد.

طرح «شمیم» یک فرآیند هدفمند است که با ایجاد شبکههای منسجم یادگیری از سطح کشور تا منطقه، معلمان توانمند در گروههای درسی مختلف ضمن ارتقای هرچه بیشتر توانمندیها و صلاحیتهای حرفهای خود، بهصورت بالینی و مستمر به آموزش و توانمندسازی تعدادی دیگر از معلمان آن منطقه در راستای مهمترین مهارتهای حرفهای برای تدریس اثربخش و کارایی هرچه بیشتر در کلاس درس میپردازند.
ارتقای مهارتهای حرفهای و ترویج خودآموزی و یادگیری مشارکتی در معلمان، پیوند دادن یادگیریهای حرفهای معلمان با نیازهای واقعی آنان در فرآیند تدریس از طریق ایجاد شبکههای یادگیری، نهادینهسازی ارتقای توانمندی معلمان به عنوان یک فرآیند مستمر و پایدار، مدیریت دانش حرفهای و انتشار تجربیات زیسته معلمان در زمینه خلاقیتها و ابتکارات و مردمیسازی و فراهم کردن بستر مشارکت جدی معلمان برای توانمندسازی خود از طریق شبکهسازی حرفهای از اهداف اصلی اجرای این طرح است.
براساس این طرح، تعدادی از معلمان توانمند و مرجع در منطقه بهعنوان راهبر آموزشی موظف هستند نقش آموزش، راهنمایی و هدایتگری تعدادی دیگر از معلمان آن منطقه را بر عهده گرفته و از ابتدا تا انتهای سال تحصیلی همراه آنان به رفع مشکلات آموزشی و ارتقای توانمندیهای حرفهای مبادرت ورزند. مشکلات آموزشی میتواند در حوزههای گوناگون از قبیل مدیریت کلاس درس، روش تدریس، دانش موضوعی، طراحی آموزشی، دانش فناورانه و... باشد که یا به تشخیص راهبر آموزشی یا بر مبنای اظهارات خود معلم شناسایی میشوند. سپس راهبر آموزشی به اقتضای شرایط و امکانات به هر روشی که ممکن باشد برای رفع این مشکلات اقدام میکند؛ خواه از طریق یک تماس تلفنی، کمک گرفتن از سایر اعضای گروه، آموزش حضوری یا مجازی به معلم، حضور در کلاس درس معلم، معرفی کتاب، معرفی منابع و بستههای آموزشی، کمک گرفتن از یک متخصص و... در صورتی که خود راهبر قادر به رفع مشکل نباشد، موظف است از یک فرد توانمند کمک گرفته و یا به روش دیگری به حل مشکل مبادرت کند. در هر صورت، مسئولیت رفع مشکل با راهبر آموزشی است.
در کنار رفع مشکلات آموزشی، راهبر وظیفه دارد نسبت به برگزاری دورههای دانشافزایی در زمینههای مورد نیاز معلمان زیرمجموعه خود نیز تلاش کند. سرگروههای منطقه و استان نیز ضمن انجام امور جاری محوله، وظیفه نظارت، پیگیری و پشتیبانی علمی از راهبران آموزشی را بر عهده دارند و ضروری است ضمن برگزاری دورههای آموزشی مورد نیاز اعلامشده از سوی راهبران، گزارش کامل فعالیتها را به دبیرخانه کشوری نیز منتقل کنند.
مهمترین نقطهی قوت این طرح، بهرهگیری از ظرفیت معلمان توانمند و استمرار آموزش مهارتهای حرفهای به صورت بالینی و مرحلهبهمرحله با استفاده از ظرفیتهای فناورانهی موجود در آموزشوپرورش اعم از سامانه ضمنخدمت فرهنگیان (ltms.medu.ir) و شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) است.
مدل مفهومی راهبری آموزشی معلمان
فرایند شبکهسازی
معلمان یادگیرنده در صورت فعالیت مستمر در برنامههای آموزشی و بهسازی حرفهای و با تأیید راهبر آموزشی و مسئول اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی و بررسی محتوا، برای دریافت گواهی حضور در کارگاه آموزشی ویژه طرح شمیم یا تقدیرنامه به معاونت آموزش متوسطه معرفی میشوند.
راهبران آموزشی فعال و موفق با تأیید مسئول اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی و بررسی محتوا، برای دریافت گواهی تدریس در کارگاه آموزشی ویژه طرح شمیم یا تقدیرنامه به معاونت آموزش متوسطه معرفی میشوند.
در دستورالعمل این طرح تاکید شده است با توجه به محدود بودن ساعت گروههای آموزشی، برای استفاده حداکثری و بهینه از زمان، به تمامی راهبران آموزشی ابلاغ سرگروه درسی اختصاص داده شود و هرگونه بهکارگیری این افراد در ساعت موظف برای امور اداری و متفرقه ممنوع است. تعداد معلمان یادگیرنده که زیرمجموعهٔ هر راهبر آموزشی قرار میگیرد، حداقل دو برابر ساعات ابلاغ گروههای آموزشی آن راهبر باشد. بهعنوان مثال، اگر یک راهبر ۶ ساعت ابلاغ گروههای آموزشی دارد، حداقل راهبری ۱۲ معلم را بر عهده بگیرد. در صورتی که راهبر آموزشی، سرگروه نیز باشد، تعداد معلمان زیرمجموعه برابر با ساعات ابلاغ گروههای آموزشی او خواهد بود تا بتواند وظایف جاری سابق خود را نیز انجام دهد.
از آنجایی که فعالیت راهبران ممکن است در مدرسه معلم زیرمجموعه یا محیطهای دیگری باشد و همچنین رسیدگی به معلمان در هر زمانی اتفاق میافتد، الزامی به حضور فیزیکی آنان در اداره آموزش و پرورش وجود ندارد، اما نظارت بر حسن اجرای کار آنان بر عهده مسئول گروههای آموزشی آن منطقه است.
* نمون برگ شماره ۲ :
* نمون برگ شماره ۳ :
ارسال دیدگاه