رتبه اول استانی در یازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس در درس تفکر و سبک زندگی:
نوآوری در تدریس، کلید طلایی بهبود کیفیت یادگیری، تقویت تفکر انتقادی و خلاقیت است
بهارستان یک (پانا) - رتبه اول استانی در یازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس در درس تفکر و سبک زندگی، نوآوری در تدریس را کلید طلایی بهبود یادگیری، تقویت تفکر انتقادی و خلاقیت دانست.

سارا رایش، رتبه اول استانی یازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس در درس تفکر و سبک زندگی، در گفتوگو با خبرنگار پانا با تأکید بر اهمیت نوآوری در فرآیند آموزش، به بیان تجربهها و روشهای مؤثر در تدریس این درس پرداخت.
رایش با اشاره به مفهوم نوآوری در تدریس گفت: «درک دقیق از نوآوری در آموزش و تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان بسیار مهم است. نوآوری در تدریس به معنای استفاده از روشهای نوین آموزشی است که نهتنها موجب افزایش کیفیت یادگیری میشود، بلکه انگیزه و مشارکت دانشآموزان را نیز تقویت میکند. این عوامل از ارکان اساسی در پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی به شمار میروند. در واقع، نوآوری، جلوهای از آموزش خلاقانه و مؤثر است.»
وی در ادامه درباره عوامل مهم در تدریس درس تفکر و سبک زندگی افزود: «یکی از اصول اساسی در این درس، دادن فرصت اندیشیدن به دانشآموزان است. معلم باید فضایی فراهم کند که دانشآموز بتواند با تأمل، تفکر خود را شکل دهد. تمرکز اصلی باید بر تقویت تعقل، اندیشه و نگرش آنان باشد.»
رایش ایجاد چالش در کلاس درس را از دیگر نکات کلیدی در تدریس این درس دانست و تصریح کرد: «ایجاد چالشهای هدفمند در کلاس باعث درگیر شدن ذهنی دانشآموزان میشود. در چنین موقعیتهایی، معلم باید با ارائه بازخوردهای اصلاحی، به دانشآموزان در مسیر حل مسئله کمک کند.»
رتبه اول استانی یازدهمین جشنواره الگوهای برتر تدریس در درس تفکر و سبک زندگی همچنین به روش طراحی تفکر به عنوان الگویی مؤثر در تدریس اشاره کرد و گفت: «در این روش ابتدا یک چالش شناسایی میشود و سپس از دانشآموزان خواسته میشود اطلاعات مرتبط را جمعآوری کرده و راهحلهای پیشنهادی ارائه دهند. در ادامه این ایدهها اصلاح و در نهایت آزمایش میشوند. این فرآیند، یادگیری را معنادار و مسئلهمحور میسازد.»
وی «بازیوارسازی» را نیز یکی از رویکردهای نوین و کارآمد در آموزش دانست و اظهار کرد: «بازیوارسازی یعنی استفاده از عناصر بازی در محیطهایی که ذاتاً بازی نیستند. این روش موجب افزایش تعامل و رقابت سالم در کلاس میشود و به دانشآموزان انگیزه درونی برای یادگیری میدهد. هدف اصلی، تبدیل فضای آموزشی به تجربهای جذاب و فعال است.»
رایش در پایان، آموزش مبتنی بر حل مسئله را از دیگر روشهای مؤثر برشمرد و خاطرنشان کرد: «در این شیوه، دانشآموزان میآموزند که چگونه از مهارتهای تفکر خلاق و انتقادی در زندگی روزمره استفاده کنند. هدف نهایی این است که آموزش برای آنها لذتبخش شود. ما تلاش میکنیم طرح درسهایی طراحی کنیم که اهداف کتاب درسی را به شیوهای پرسشمحور، تأملی و معنادار منتقل کرده و مهارتهایی مانند تفکر خلاق، ارتباط مؤثر و حل مسئله را در دانشآموزان تقویت کنیم.»
ارسال دیدگاه