دبیر علوم مدرسه گلستان علم ناحیه یک بهارستان:

یکی از روش‌های یادگیری اصولی علوم تجربی، استفاده از تکنیک نشانه‌گذاری در متن است

بهارستان یک (پانا) - دبیر علوم آموزشگاه گلستان علم ناحیه یک بهارستان، یکی از روش‌های یادگیری اصولی علوم تجربی را استفاده از تکنیک نشانه‌گذاری در متن دانست.

کد مطلب: ۱۵۷۲۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
یکی از روش‌های یادگیری اصولی علوم تجربی، استفاده از تکنیک نشانه‌گذاری در متن است

رقیه شاهوردی، دبیر علوم تجربی آموزشگاه گلستان علم ناحیه یک بهارستان، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا به بیان روش‌های مؤثر در یادگیری درس علوم تجربی پرداخت و بر اهمیت استفاده از مهارت‌های ذهنی و مطالعه فعال تأکید کرد.

شاهوردی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نقش کلیدی درس علوم تجربی در مقاطع تحصیلی مختلف اظهار کرد: «صحبت درباره بهترین روش یادگیری علوم تجربی بسیار ضروری است، زیرا این درس یکی از مهم‌ترین و مفهومی‌ترین دروس دانش‌آموزان است که نکات فراوانی را در بر دارد. نوت‌برداری یکی از روش‌های بسیار کاربردی در یادگیری این درس محسوب می‌شود. همچنین، دسته‌بندی مطالب بر اساس میزان دشواری، روشی مؤثر برای مرور مفاهیم است. برای مثال، استفاده از رنگ زرد برای مطالب آسان، رنگ قرمز برای مطالب دشوار و رنگ سبز برای مواردی که نیاز به مرور مجدد دارند، می‌تواند در به‌خاطر سپاری مطالب بسیار کمک‌کننده باشد.»

وی در ادامه به نقش تصویرسازی ذهنی در یادگیری اشاره کرد و گفت: «تصویرسازی ذهنی به معنای توانایی تجسم و درک موضوعات در ذهن، بدون تجربه مستقیم است؛ یعنی فرد بتواند چیزی را ببیند، بشنود، بو بکشد یا لمس کند، بدون آن‌که در واقعیت با آن مواجه شده باشد. این مهارت که بیشتر در آثار ادبی به کار گرفته می‌شود، در یادگیری دروس مفهومی نیز بسیار مؤثر است. روان‌شناسان معتقدند فراگیری تکنیک‌های تصویرسازی ذهنی می‌تواند به فرد در رسیدن به اهدافش کمک کند. در درس علوم تجربی نیز این روش، ابزاری مفید برای حفظ و درک بهتر مفاهیم است.»

دبیر علوم تجربی آموزشگاه گلستان علم همچنین افزود: «یادگیری علوم نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های کلیدی مانند تحقیق، یادداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی و حل تمرین است. این مهارت‌ها به دانش‌آموز کمک می‌کند تا بتواند اطلاعات را به شکل مؤثرتری جمع‌آوری، تحلیل و به خاطر بسپارد.»

شاهوردی در پایان با توصیه‌ای به دانش‌آموزان گفت: «بسیاری از دانش‌آموزان تلاش می‌کنند مطالب علوم را حفظ کنند، اما پس از مدتی آن‌ها را فراموش می‌کنند. توصیه من به دانش‌آموزان این است که مفاهیم را درک کرده، تصویرسازی کنند و در زمان مطالعه از تکنیک نشانه‌گذاری استفاده کنند. تأکید بر عبارات مهم با روش‌هایی مانند هایلایت کردن یا علامت‌گذاری، یکی از روش‌های اصولی و کاربردی برای یادگیری بهتر علوم تجربی است.»

خبرنگار : دانش آموز؛ هستی بیگدلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار