در گفت‌وگوی پانا با رئیس اتاق بازرگانی کرج مطرح شد:

ضرورت برگزاری اکسپوی محصولات حلال

تهران (پانا) – صنعت حلال اکنون به یکی از صنایع مهم صادراتی بدل شده است اما سهم ایران از تجارت چندهزار میلیارد دلاری آن باوجود ظرفیت‌های بسیار بالای صادراتی در حدود یک دهم درصد است ؛ شرایطی که به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرج ناشی از وجود نهادهای موازی در صدور مجوزهای حلال از گذشته و ضعفهای صادراتی بوده و لازم است همانند اکسپوی کالاهای داخلی برای صنعت حلال نیز اکسپوی کالای حلال برگزار شود.

کد مطلب: ۱۵۷۱۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت برگزاری اکسپوی محصولات حلال

به گزارش پانا،‌ حلال به غذاهایی گفته می‌شود که در دین اسلام مصرف آن‌ها مجاز است. حلال همچنین عنوان مجموعه‌ای از نام و نشان‌های تجاری (برند) است که بر محصولات غذایی درج می‌شود. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است و اولین بار محصولات غذایی حلال در کشور مالزی روانه بازار شده است.

در بین کشورهای مسلمان، مالزی در بحث غذای حلال پیشگام است، و ایران نیز در میان ۱۵ کشور اسلامی عضو، از پتانسیل خوبی برای این اقدام برخوردار است. نمایشگاه و همایش‌های بین‌المللی حلال برای معرفی ظرفیت‌های عظیم تولیدات محصولات حلال و برای آشنایی و تجارت متقابل بنگاه‌های اقتصادی برگزار می‌شود تا همه کشورهای مسلمان از این بستر استفاده کنند. بازار جهانی چند میلیارد دلاری محصولات حلال، ابزاری برای ایجاد بازار مشترک اسلامی و همبستگی کشورهای اسلامی و اعضای سازمان کنفرانس اسلامی است.

مطابق با آخرین آمارها، برزیل با ۲۷.۹ میلیارد دلار، هند با ۲۴.۲۱ میلیارد دلار، آمریکا با ۱۵.۴ میلیارد دلار و اندونزی با ۱۳.۳ میلیارد دلار بازار حلال بیشترین سهم  را از صنعت حلال و گردش مالی آن در دست دارند و لهستان و فرانسه رتبه‌های بعدی هستند.

پرهام رضایی، رئیس اتاق بازرگانی کرج در گفت ‌وگو با پانا درباره نقاط قوت و ضعف صنعت حلال و تجربه‌های گذشته آن، تصریح کرد:‌«یکی از موانع مهم در مسیر صنعت حلال وجود نهادهای موازی برای صدور مجوزها بوده است به طور مثال در مواردی ۲۷ نهاد کار صدور مجوز را بر عهده داشته‌اند و چالشها و سردرگمی‌هایی میان فعالان اقتصادی وجود داشت که اکنون برطرف شده است.»

وی افزود:‌ «با توجه به توافقاتی که بین سازمان ملی استاندارد و اتاق بازرگانی به وجود آمده است مقرر شده تا متولی واحدی برای صدور برندهای حلال وجود داشته باشد تا فعالان اقتصادی بتواند تولیدات مناسب انجام داده و در بازار صادراتی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.»

رضایی عنوان کرد:‌ «موفقیت در اکسپو به این دلیل است که عمده فعالیت‌ها در دست بخش خصوصی است و بسیاری از امور از جمله صنعت حلال نیز باید برون سپاری و به دست بخش خصوصی انجام شود.باید همانند نمایشگاه اکسپو صادراتی، نمایشگاه اکسپو صنعت حلال نیز وجود داشته باشد به این دلیل که کشورهای هدف و مسلمان زیادی وجود دارند که می‌توانند بازاری مناسب برای محصولات حلال باشند و نیازی نیست که به فکر بازارهای دور دست در این صنعت  باشیم.»

وی ادامه داد:‌«صنعت حلال بازار و پتانسیل مناسبی برای کشور است و اگر بخش خصوصی در این مسیر حمایت شود ظرف ۴ سال آینده می‌توان سهم بسیار خوبی را از بازار به دست آورد.این شرایط بستگی زیادی به دیپلماسی خارجی کشور نیز دارد و این صنعت می‌تواند سهم خوبی را در میان سبد کالاهای صادراتی به خود اختصاص دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار