مدیرعامل راه آهن عنوانکرد:
رشد ۹ برابری حمل و نقل جادهای نسبت به ریلی
تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:با وجود اینکه در سیاستهای کلی نظام اولویت به حمل و نقل ریلی داده شده است، اما با گذشت بیش از ۲۵ سال، شاهد توسعه ۹ برابری حمل و نقل جادهای نسبت به حمل و نقل ریلی هستیم.

جبارعلی ذاکری روز سهشنبه در نهمین کنفرانس بینالمللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن در محل دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه باید راه آهن در کشور پیشتاز توسعه بخش حمل و نقل باشد، تصریح کرد: عملکرد ما خلاف این موضوع را نشان میدهد و باید توجه ویژه در وضع قوانین داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص موقعیت استراتژیک ایران اشاره کرد و گفت: معظمله فرمودند "موقعیت استراتژیک کشور طوری است که از شمال به جنوب و شرق به غرب در چهارراه ارتباطی قرار داریم و باید از این موقعیت برای توسعه ترانزیت بار استفاده کنیم. این مهم محقق نمیشود مگر با خطوط ریلی و راه آهن".
ذاکری با اشاره به آمار و ارقام ترانزیت کشور در سال گذشته یادآور شد: پارسال ۲۰ میلیون تن بار از کشور ترانزیت شد که سهم حمل و نقل ریلی ۲.۴ میلیون تن و سهم جاده ۱۷.۶ میلیون تن بود. این در حالی است که صاحب بار و تحویلگیرنده بار خارجیها هستند و از سوخت یارانهای ما استفاده میکنند.
مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: از نخستین روزهای حضور خود در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، موضوع ترانزیت ریل پایه را دنبال کردم و در این راستا مجموعه واردات و صادرات ریلی را در پایان سال گذشته به پنج میلیون تن رساندیم و برای امسال نیز روی هشت میلیون تن برنامهریزی کردهایم.
وی اظهار داشت: درحالیکه این روزها امنیت دریایی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین کاهش یافته است، بهترین فرصت برای توسعه کریدور شمال- جنوب است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید اقدامات جدی در راه آهن انجام شود، خاطرنشان کرد: موضوع نخست، لزوم تغییر در اقتصاد حمل و نقل بار و مسافر در بخش ریلی است، به طوری که منجر به جلب و جذب سرمایهگذار در این بخش شود. این مهم نیازمند اجرای جراحیهایی در بخش مختلف است تا اقتصاد حمل و نقل ریلی ما شکوفا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به سرمایهگذاری ۷۵۰ میلیون دلاری یک شرکت بخش خصوصی در ماه گذشته در بخش ریلی اشاره کرد و گفت: پس از آن شاهد بودیم در مدت دو روز، نماد همه شرکتهای ریلی در بورس سبز شد و ما باید بتوانیم به این سمت و سو حرکت کنیم.
ذاکری، افزایش بهرهوری و ارتقای ظرفیت در بخش ریلی را مورد توجه قرار داد و گفت: در موضوع انتقال الکترونیکی دادهها، تعامل لازم بین راه آهن و سازمان بنادر وجود ندارد و چنین مشکلی را به طور مشابه در مرزها با همسایگان داریم این درحالیست که برای یک جریان بار منظم باید انتقال الکترونیکی دادهها به خوبی انجام شود.
براساس این گزارش، در این مراسم رئیس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار داشت: صنعت ریلی در برنامههای توسعه ششم و هفتم جایگاه ویژهای دارد.
سید محمد موسوی با اشاره به حضور چهار شرکت دانش بنیان در این دانشکده، خاطرنشان کرد: این شرکتها تاکنون چهار محصول ممتاز و برجسته تحویل صنعت ریلی دادهاند.
دبیر نهمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن ادامه داد: آزمایشگاه مرجع ریلی، موضوعی است که در کشورمان مغفول مانده و با رایزنیهای انجام شده از سوی دانشکده با صنایع و آزمایشگاههای دیگر دستگاهها، همچنین آزمایشگاههای موجود در دانشگاه علم و صنعت به دنبال راهاندازی آن هستیم.
وی یادآور شد: یکی از استراتژیکترین تجهیزات ریلی، چرخ و محور است که کمتر از ۱۰ درصد آن در داخل تولید میشود و یکی از برنامههای اساسی کشور تولید "چرخ و محور ملی" است.
موسوی به دریافت ۲۳۳ مقاله در این کنفرانس اشاره کرد که ۱۱۶ مورد آن پذیرفته شده است و بیان داشت: ۳۰ درصد مقالات از سوی شرکتهای حمل و نقل ریلی ارایه شده است.
ارسال دیدگاه