معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
برنامهریزی برای آموزش هوش مصنوعی به دو میلیون دانشآموز و ۱۰۰ هزار فرهنگی
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس سند ملی هوش مصنوعی، آموزشها باید بهگونهای طراحی شوند که نسل آینده بتواند بهجای صرفاً استفاده از این ابزار، خالق و توسعهدهنده آن باشد.

مصطفی آذرکیش در نخستین همایش ملی «هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه» با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: در فصل هشتم این سند، بر همکاری کلیه دستگاههای اجرایی، بهویژه سازمان صداوسیما، در تحقق اهداف تحول تأکید شده است و این همایش را میتوان نمود عینی از همافزایی ملی در مسیر تربیت دانشآموزان دانست.
وی افزود: همانگونه که در دوران شیوع بیماری کرونا، صداوسیما با تمام ظرفیت در خدمت نظام آموزشی کشور قرار گرفت، امروز نیز با تعامل اثربخش میان نهادها، باید از توانمندیهای هوش مصنوعی بهره گرفت تا چالشهای آموزشی دانشآموزان به شکل مؤثرتری برطرف شود؛ تجربه موفق طرح «خاتم» (خانواده، تلویزیون، مهارت) نمونهای از این اقدامات است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به گستره آموزش و پرورش بهعنوان بزرگترین نقطه اتصال میان حاکمیت و مردم، اظهار داشت: بیش از ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز و یک میلیون نیروی فرهنگی در این نظام فعال هستند و نقش تعیینکنندهای در آینده کشور ایفا میکنند.
آذرکیش با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری و اهتمام ویژه رئیسجمهور به حوزه تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۱ جلسه در سطح عالی با حضور رئیسجمهور در راستای تحول در نظام آموزشی و اصلاح روشهای تدریس برگزار شده که در نوع خود بینظیر است. در این جلسات، بر لزوم تقویت آموزش هوش مصنوعی و پیادهسازی مفاد سند ملی هوش مصنوعی برای دانشآموزان تأکید شده است.
وی در ادامه با اشاره به مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش در زمینه هوش مصنوعی گفت: نظام آموزشی کشور باید با نگاهی راهبردی به آموزش و پژوهش، جایگاه هوش مصنوعی را تقویت کرده و برای مواجهه با چالشهای احتمالی ناشی از رقابت نابرابر میان انسان و فناوری، برنامهریزی مؤثری داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان ضرورت تولید و تأمین محتوای مناسب برای دانشآموزان دوره متوسطه، از برنامهریزی برای آموزش دو میلیون دانشآموز و ۱۰۰ هزار فرهنگی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر نهادهای ذیربط خبر داد و افزود: در دنیای امروز، فناوریهای نوین بهویژه هوش مصنوعی نقش کلیدی در بازتعریف مفاهیم آموزش و فرهنگ دارند.
وی در پایان تأکید کرد: بر اساس سند ملی هوش مصنوعی، آموزشها باید بهگونهای طراحی شوند که نسل آینده بتواند بهجای صرفاً استفاده از این ابزار، خالق و توسعهدهنده آن باشد.
ارسال دیدگاه