مدیر گروه خردسال شبکه‌ی کودک در گفت‌و‌گو با پانا تشریح کرد:

از اتاق فرمان تا کیفیت تصویر در برنامه‌های کودک

نقش برجسته فناوری در رسانه

علم و فناوری (پانا) - مدیر گروه خردسال شبکه کودکان با تاکید بر اهمیت تجهیزات و فناوری، از تفاوت سیستم‌های استودیویی و پرتابل در تولید برنامه‌های کودک گفت.

کد مطلب: ۱۵۶۴۰۸۸
لینک کوتاه کپی شد
از اتاق فرمان تا کیفیت تصویر در برنامه‌های کودک

مهدی نیک‌روش در گفت‌وگو با پانا، استودیو را به دو بخش اصلی تقسیم کرد و گفت: «بخش تولید محتوا و بخش رژی یا اتاق فرمان.در بخش تولید محتوا، فعالیت‌های اجرایی برنامه انجام می‌شود و صوت و تصویر از طریق دوربین‌ها و میکروفون‌ها به بخش رژی منتقل می‌شود. در بخش رژی، تصاویر و صداها پردازش شده و خروجی نهایی برای ضبط یا پخش زنده آماده می‌شود.»

نیک‌روش همچنین بیان کرد: «نور کافی، یکی از مهم‌ترین عوامل در کیفیت تصویر است. پروژکتورهای مختلفی در استدیو وجود دارند که وظیفه تامین نور مورد نیاز دوربین‌ها را بر عهده دارند. در صورت کمبود نور، تصویر دچار نویز شده و کیفیت آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.»

وی به اهمیت دمای نور و شدت آن اشاره کرد و افزود: «تصویر با کیفیت، تصویری است که تمام جزئیات را به درستی نشان دهد. به عنوان مثال، در یک تصویر با نور مناسب، تمام خطوط و چروک‌های لباس به وضوح قابل مشاهده است.»

مدیر گروه خردسال شبکه کودک، آکوستیک بودن استودیو را از دیگر ویژگی‌های مهم آن دانست و اظهار کرد: «استودیو باید صدا را جذب کند و از بازتاب آن جلوگیری کند.»

نیک‌روش به تجهیزات تصویربرداری در استدیو اشاره کرد و گفت: «هر استودیوی تلویزیونی حداقل به چهار دوربین مجهز است. البته، استودیوهای تک دوربینه نیز وجود دارند که معمولاً برای سخنرانی‌ها و کلاس‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

مدیر گروه خردسال شبکه کودک در خصوص تفاوت سیستم‌های تصویربرداری پورتابل و استدیویی، بیان کرد: «در سیستم پورتابل، تنظیمات دوربین به صورت دستی انجام می‌شود. در حالی که در سیستم استودیویی استاندارد، تنظیمات رنگ، نور و سایر پارامترهای تصویر در اتاق فرمان و توسط اپراتورهای متخصص انجام می‌شود. این امر باعث می‌شود تا تصاویر خروجی از تمام دوربین‌ها یک‌دست و هماهنگ باشند.»

خبرنگار : دینا رضایی‌نادر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار