کارشناس فرهنگی، هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری:

«الف‌تا» ایجاد یک بانک جامع از ایده‌ها و تجربیات تحول‌آفرین مدرسه‌ای است

شهرری یک (پانا) – کارشناس فرهنگی و هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، هدف اصلی طرح «الف‌تا» را ایجاد بانکی جامع از ایده‌ها و تجربیات تحول‌آفرین مدرسه‌ای دانست و آن را گامی مؤثر در دسترسی مدارس سراسر کشور به شیوه‌های آموزشی موفق برشمرد.

کد مطلب: ۱۵۶۳۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
«الف‌تا» ایجاد یک بانک جامع از ایده‌ها و تجربیات تحول‌آفرین مدرسه‌ای است

طاهره آقاپور، کارشناس فرهنگی، هنری آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری در گفت‌و‌گو با پانا در پاسخ به سوال "الف‌تا نماد چیست؟" گفت: «ما در اینجا به بررسی مفهوم "الف تا" می‌پردازیم و نشان می‌دهیم که چگونه این عبارت، که در نگاه اول ممکن است تنها به حروف الفبای فارسی اشاره داشته باشد، می‌تواند نمادی از اهمیت و کاربرد اطلاعات جامع و در عین حال مختصر در زندگی پرمشغله ما باشد. هدف ما این است که نشان دهیم چگونه می‌توان از این نوع اطلاعات بهره برد و چرا یادگیری و استفاده از آن می‌تواند زندگی ما را بهبود بخشد.»

وی در پاسخ به هدف رویداد الف‌تا اذعان کرد: «هدف اصلی این ابتکار، ایجاد یک بانک جامع از ایده‌ها و تجربیات تحول‌آفرین مدرسه‌ای است تا تمامی مدارس کشور بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از بهترین شیوه‌های آموزشی بهره‌مند شوند. این رویداد به دنبال ارزیابی تجارب تحولی مدارس بر اساس شاخص‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و معلمان و مدارس پیشتاز در این زمینه را معرفی می‌کند. این رویداد ملی، که با عنوان "الفبای تحول آموزش و پرورش" شناخته می‌شود، با هدف گردآوری ایده‌ها و تجربیات نوآورانه از معلمان و مدارس فعال و پیشرو در سراسر کشور برگزار می‌گردد. که این عبارت را در دنیای واقعی، می‌توان به رویداد "الف تا" در نظام آموزشی ایران اشاره کرد.»

آقاپور افزود: «محورهای اصلی الف‌تا بر اساس الگوی مفهومی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعیین شده‌اند. این محورها عبارتند از: (مدیریت و رهبری تربیتی): این محور شامل ایده‌ها، تجارب و محصولات تحولی در زمینه اداره مدرسه، تصمیم‌گیری، نظارت، شایسته‌گزینی کارکنان، شفافیت مالی و پاسخگویی است. (برنامه تربیت آموزشی و پرورشی): این محور به ایده‌ها و تجارب نوآورانه در طراحی برنامه‌های آموزشی و پرورشی متنوع، متناسب با نیازهای دانش‌آموزان و پیوند آن‌ها با زندگی واقعی می‌پردازد. (تربیت علمی، اجتماعی، هنری و اقتصادی از کنشگران مدرسه): این محور بر نقش و مشارکت فعال معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها در فرآیندهای آموزشی و پرورشی تاکید دارد. (محیط تربیت): این محور شامل ایده‌ها و تجارب مربوط به شاداب‌سازی و ایمن‌سازی فضای فیزیکی مدرسه و هویت‌بخشی به آن است. (نتایج مورد انتظار از مدرسه): این محور به دستاوردها و پیامدهای فعالیت‌های مدرسه در ابعاد مختلف تربیتی، آموزشی و پرورشی توجه دارد.»

کارشناس فرهنگی، هنری در آخر اذعان کرد: «رویداد "الف تا" از مجموعه متنوعی از شعارها و عبارات کلیدی برای انتقال اهداف و ابتکارات چندگانه خود بهره می‌برد. شعار اصلی و فراگیر این رویداد، "تعامل و هم‌افزایی معلمان برای تحول" است که بر اهمیت همکاری و مشارکت به منظور ایجاد تغییرات مثبت در نظام آموزشی تأکید دارد. در کنار این شعار اصلی، عبارات دیگری نظیر "مدرسه تحول آفرین، تمدن آینده" که بر ارتباط میان تحول مدرسه و پیشرفت جامعه تأکید دارد، و "الف تا؛ میدانی برای حمایت و به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و تجارب تحول‌آفرین مدرسه‌ای" که نقش رویداد را به عنوان یک بستر حمایتی و مشارکتی تبیین می‌کند، نیز به چشم می‌خورند. با پذیرش رویکرد الف‌تا زندگی چگونه آگاهانه‌تر، کارآمدتر و رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.»

خبرنگار : دانش آموز: پارمیس ابوالفتحی، نغمه میرزایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار