تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن گرد و غبار

بیرجند (پانا)- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن گرد و غبار در استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۱۳۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن گرد و غبار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: نرخ تولید گرد و غبار خراسان جنوبی در کشور با توجه به شرایط طبیعی و باد خیز بودن استان، اول و میزان تولید گرد و غبار، سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن است.

او افزود: داده‌های ایستگاه‌های ما نشان دهنده‌ افزایش تولید گرد و غبار است و روز‌های ناسالم و تولید گرد و غبار در استان امسال نسبت به پارسال افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

اکبری ادامه داد: به طور مثال روز‌های ناسالم شهرستان بیرجند امسال ۱۱ روز و پارسال ۳ روز و سرایان پارسال ۱۰ روز و امسال ۲۴ روز بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: البته با توجه به این که تعداد کانون‌های شناسایی ما بیشتر شده، میزان شناسایی ریزگرد‌ها نیز بالاتر رفته است.

او بیان کرد: از آنجایی که در استان بیش از ۵ میلیون هکتار بیابان داریم و نمی‌شود تمام این مساحت را گل کاری کرد، مقابله راهکار خوبی برای کاهش روز‌های ناسالم نیست.

اکبری اظهار کرد: عواملی که باعث ایجاد فرسایش می‌شود را باید مدیریت کرد؛ به طور مثال باید جلوی چرای بی رویه دام، تخریب مراتع و برداشت‌های غیر مجاز از چاه‌های زیرزمینی را بگیریم و درصدی از عشایر را به سمت شغل‌های دیگر سوق دهیم تا کمتر دچار تخریب مراتع و فرسایش‌های بیشتر شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: راهکار دیگر، مدیریت منابع و برداشت آب است؛ به طور مثال با توجه به عملکرد ها، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب در استان داریم و یا ۳۰ درصد از آبیاری فضای سبز شهرستان بیرجند با آب شرب انجام می‌شود که پساب را می‌توانیم جایگزین آب شرب برای آبیاری فضای سبز کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار