جبار آذین*

حضور موفق ده‌نمکی با «رستگاری» در ماورا

تولید سری جدید سریال‌های تاثیرگذار اعتقادی و ماورایی بعد از چند سال وقفه در تلویزیون با مجموعه ماورایی و معنایی و دینی «رستگاری» ساخته نویسنده وکارگردان آثار متفاوت و متمایز و مخاطب پسند سینما و تلویزیون؛ مسعود ده‌نمکی با استقبال گسترده بینندگان میلیونی سیما و مدیران رسانه ملی و گروه‌هایی از اهالی نقد و رسانه و هنرمندان به‌ویژه خانواده‌ها و نسل‌های نوجوی جوان و نوجوان کشور روبرو شد و نشان داد که ده‌نمکی و «رستگاری» او در مسیر درست فرهنگی، اعتقادی، ایمانی و اجتماعی حرکت می‌کنند و سریال خوب و بامحتوا و خوش ساخت «رستگاری» به احیای موفق تولید سریال‌های ماورایی در تلویزیون، کمکی شایان کرده است.

کد مطلب: ۱۴۶۵۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
حضور موفق ده‌نمکی با «رستگاری» در ماورا

در واقع اقبال عمومی از سریال ده‌نمکی که مضامین و داستان‌هایش از میان زندگی انسان‌ها و جوامع جهان معاصر می‌گذرد و پشتوانه‌ای از معنا و محتوای ایمانی و قرآنی و اعتقادی و تاریخی دارد که به زبان نسل‌ها برای دیروز و امروز از آموزه‌های دینی، باورهای مذهبی و مسائلی مهم و بزرگ که قرن‌هاست با اندیشه و آمال بشریت درباره مرگ و زندگی و جهان پس از مرگ و عوالم بهشت، برزخ و دوزخ عجین شده، سخن می‌گوید و از منظر اعتقاد و ایمان و توحید و دین مبین اسلام به پرسش‌های متعدد انسان‌ها در این ارتباط پاسخ‌های متقن علمی، ایمانی و انسانی می‌دهد.

پژوهش پردامنه در خصوص موضوع‌های ماورایی و بهره‌مندی از کتاب جاودان قرآن مجید و سیره، زندگی و احادیث و روایات و بیانات بزرگان دین و اسلام، نگارش خوب و اصولی و منسجم فیلمنامه، طراحی و داستان‌سازی مقبول و جذاب با نکات آموزشی، هشداردهنده و بیدارساز وعبرت آموز، طراحی‌های  مناسب و درجه یک مکان‌های مختلف رخداد حوادث سریال، به کارگیری خلاقانه، هوشمندانه و هنرمندانه جلوه‌های ویژه.

بهره‌جویی از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در پردازش و تصویرسازی از ماورا و عالم برزخ، نمایش ارواح و ارتباط جهان مادی با دنیای معنوی، تاثیرات و تقابل ماورا با زندگی و موجودات و انسان‌ها در دنیای مادی، نگاه تعیین کننده به نقش و سهم و جایگاه باورهای دینی، اهل ایمان، تقوا و معرفت و عرفان و روحانیت در شکل دهی محتوایی سریال، بازی‌های مطلوب. کارگردانی حرفه‌ای و متفکرانه در اجرا و تصویرسازی‌های باورپذیر، از امتیازهای بزرگ سریال پرمخاطب «رستگاری» است. آنچه در زندگی آدم‌های گوناگون «رستگاری» در جریان است از جنس رفتارها و گفتارهای همگانی و بشری است و از میان واقعیت‌ها با عبور از پل‌های مادی به دنیای شگفت ماورایی راه می‌یابد و زاییده تخیل و توهم و رویا نیست.

از همین رو، مخاطب این سریال، شخصیت‌ها و زندگی‌ها و مشکلات و دغدغه‌ها و چالش‌ها و گرفتاری‌ها و اعمال نیک و بد آن‌ها را باورپذیر می‌داند و از طریق همذات‌پنداری با کاراکترهای خاکستری سریال، پذیرای تجارب تلخ و شیرین آن‌ها می‌شود.

«رستگاری» نه تنها باورمندان، موحدان و متدینان را با خود همراه کرده و در تقویت و استحکام و ارتقای اعتقادات دینی مردمان و عاشقان سفره‌نشین ضیافت الهی نقش‌آفرین بوده که در کنار علاقه‌مند و کنجکاوسازی و ارائه آموزه‌های ایمانی به مخاطبان نوجوان و جوان، باعث ایجاد تمرکز  و تعمق و توجه در برخی قشرهای کم اعتنا به مقوله‌های دینی و ماورایی شده و با متاثر کردن آنها، زمینه روی آوری و گرایش بسیاری را به توحید و معرفت و دین باوری مهیا کرده است.

سریال معناگرا و دینی و اجتماعی «رستگاری» در مضمون و محتوا و ساختار هنری، نمره‌ای ارزشمند در کارنامه هنری مسعود ده‌نمکی نشاندهنده و اثری مانا، جذاب و ارزشی را در تاریخ سریال‌سازی  ماورایی و اعتقادی و‌ دینی و اجتماعی رسانه ملی به ثبت رسانده و احیاگر پرشور تولید سریال‌های ماورایی در تلویزیون و ارتقای رویکرد دینمداری و حرکت صراط انسان‌ها به سوی توحید و معرفت شده است.

«رستگاری» در گذر از گردنه‌های برزخ، گناه وثواب انسان‌های سریال، با رستگاری هنری و محتوایی مطلوب، نگاه تماشاگران دلداده و مومن و خداجوی خود را به سوی جهان بی‌انتهای رستگاری الهی معطوف کرده است.

منقد و مدرس سینما و تئاتر و تلویزیون

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار