در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

باید از روش‌های سنتی آموزش عبور کنیم

تهران (پانا) - دبیر دبیرستان دوره اول شهید پورحیدری استان سمنان شهرستان شاهرود با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش یک فرآیند پیچیده و چندوجهی است، گفت این امر نیازمند تلاش هماهنگ و مستمر همه ذی‌نفعان، از جمله معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها، مدیران و سیاست‌گذاران است.

کد مطلب: ۱۵۲۷۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
باید از روش‌های سنتی آموزش عبور کنیم

اکرم واعظیان، در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت ارتقای کیفیت آموزشی، گفت: «ارتقای کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش به معنای بهبود مستمر و هدفمند تمام جنبه‌های فرآیند یادگیری و آموزش است تا دانش‌آموزان بتوانند به طور مؤثر و کارآمد یاد بگیرند، پس از اهمیت بالایی برخوردار است.»

وی ادامه‌ داد: «بهبود محتوا و برنامه درسی نقش به‌سزایی در انتقال مفاهیم به دانش‌آموزان دارد، پس مناسب‌سازی محتوا و مطمئن شدن از اینکه محتوا با نیازها، از راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی است که شامل استفاده از روش‌های تدریس متنوع و خلاقانه برای ارائه مطالب به شیوه‌های جذاب و قابل فهم است.»

واعظیان به راهکارهایی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کرد و گفت: «به‌روزرسانی محتوا و مطمئن شدن از اینکه محتوا با پیشرفت‌های علمی، فناوری و تغییرات اجتماعی همگام است و دانش‌آموزان را برای مواجهه با چالش‌های دنیای مدرن آماده می‌کند، می‌تواند موثر باشد و همچنین تمرکز بر تفکر انتقادی و حل مسئله و تغییر تمرکز از یادگیری صرف اطلاعات به سمت توسعه مهارت‌های تفکر انتقادی، خلاقیت، حل مسئله و یادگیری خودتنظیمی نیز قابل توجه است.»

وی افزود: «ارتباط محتوا با زندگی واقعی و ایجاد ارتباط بین مطالب درسی و تجارب زندگی روزمره دانش‌آموزان برای افزایش انگیزه و درک بهتر مفاهیم، بهبود روش‌های تدریس و یادگیری و توانمندسازی دبیران در این مورد کمک‌کننده است.»

اکرم واعظیان ادامه داد: «استفاده از روش‌های تدریس فعال و مشارکتی و جایگزینی روش‌های تدریس سنتی و یک‌طرفه با روش‌هایی که دانش‌آموزان را به طور فعال در فرآیند یادگیری درگیر می‌کند، مانند یادگیری مشارکتی، یادگیری مبتنی بر پروژه، و یادگیری مبتنی بر بازی تاثیر به‌سزایی دارد.»

این دبیر به شخصی‌سازی یادگیری دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «شخصی‌سازی یادگیری به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان و ارائه برنامه‌های آموزشی و پشتیبانی متناسب به نیازهای هر دانش‌آموز و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای غنی‌سازی فرآیند یادگیری و ارائه تجارب یادگیری تعاملی و جذاب در جذب دانش‌آموزان برای درک مفاهیم موثر است.»

وی ادامه داد: «ارزیابی یادگیری و استفاده از روش‌های ارزیابی متنوع و جامع که نه‌تنها به سنجش میزان یادگیری دانش‌آموزان می‌پردازد، بلکه به شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها و ارائه بازخوردهای سازنده نیز کمک می‌کند. بهبود زیرساخت‌ها و منابع آموزشی یعنی فضاهای آموزشی مناسب و فراهم کردن فضاهای آموزشی امن، راحت و مجهز به امکانات لازم، برای یادگیری مؤثر است.»

ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و به‌روز برای معلمان 

واعظیان بر بهبود آموزش معلمان تاکید کرد و گفت: «آموزش‌های حرفه‌ای مستمر و ارائه آموزش‌های حرفه‌ای مستمر و به‌روز برای معلمان برای ارتقای مهارت‌های تدریس و آشنایی با روش‌های نوین آموزشی و همچنین حمایت از معلمان و رسیدن به جایگاه و ارزش واقعی معلمی همچون کشورهای پیشرو در زمینه آموزش و فراهم کردن حمایت‌های لازم برای معلمان، از جمله مشاوره، پشتیبانی فنی و منابع آموزشی از جمله راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی کشور است.»

ارتقای کیفیت آموزشی، نیازمند تلاش هماهنگ و مستمر همه ذی‌نفعان

اکرم واعظیان همچنین گفت: «ارتقای کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش یک فرآیند پیچیده و چندوجهی است که نیازمند تلاش هماهنگ و مستمر همه ذی‌نفعان، از جمله معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها، مدیران و سیاست‌گذاران است و هدف نهایی، ایجاد سیستمی است که به همه دانش‌آموزان فرصت یادگیری مؤثر و رسیدن به پتانسیل کامل خود را بدهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار