در آیین رونمایی از اطلس پایش سلامت روانی-اجتماعی دانش آموزان خراسان رضوی عنوان شد:

مشاوره و روانشناسی علم رفتار سازی و پیشبینی رفتار است

ترویج سبک زندگی سالم ، حفظ و ارتقا رفتار سالم برعهده مشاورین و روانشناسان است

مشهد(پانا)- رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در آیین رونمایی از اطلس نرم افزاری پایش سلامت روانی اجتماعی دانش آموزان استان، مشاوره و روانشناسی را علم رفتار سازی و پیشبینی رفتار دانست و گفت: مشاور باید بتواند رفتار را پیشبینی کند. حضور مشاور در مدرسه جز ضروریات و از آموزش هم مهمتر است.

کد مطلب: ۹۹۱۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد
مشاوره و روانشناسی علم رفتار سازی  و پیشبینی رفتار است

محمد حاتمی در آیین رونمایی از اطلس نرم افزاری پایش سلامت روانی اجتماعی دانش آموزان خراسان رضوی در جمع مشاوران و روانشناسان استان اظهار کرد: ما در کشور امکانات، استعداد و نیروی انسانی خوب بسیار داریم و ما می توانیم از آن استفاده کنیم.
وی تحول در آموزش و پرورش، مدرسه و در روشهای آموزشی را ضروری دانست و افزود: سازمان روانشناسی و مشاوره سازمان تخصصی شما و در خدمت شما است. ما باید از تمام ظرفیت های کشور در جهت بهبود کیفی وضعیت مدرسه استفاده کنیم.
حاتمی آموزش و پرورش را وزارت اول کشور و مهمترین وزارتخانه دانست و گفت: نشاط اجتماعی، پیشرفت، توسعه و بهره وری همه باید از کانال آموزش و پرورش ایجاد شود. در این زمینه دارد فکر می شود. در مورد همین سند تحول سالها فکر شده است و این نشان می دهد آموزش و پرورش ساکن نیست و کار می کند.
وی روانشناسی را علم مطالعه رفتار عنوان کرد و گفت: اولین قدم کار شما در آموزش و پرورش افزایش اطلاعات شناختی افراد است. رفتار به تحول شناختی هیجانی، رفتاری، اجتماعی و انگیزشی تقسیم می شود که همه در حیطه کار روانشناسی انجام می شود.

حاتمی روانشناسی را علم رفتار سازی و پیشبینی رفتار دانست و گفت: مشاور باید بتواند رفتار را پیشبینی کند. حضور مشاور در مدرسه جز ضروریات است از آموزش هم مهمتر است. ما می خواهیم آدم ها را در مدرسه بسازیم و تحویل جامعه بدهیم و این نقش روانشناس را بی بدیل نشان می دهد.
وی اظهار کرد: تمام دانش آموزان باید در دید چشمان مشاوران و روانشناسان باشند. ما از رفتار ها و زبان بدن دانش آموزان وضعیت آن را می توانیم تشخیص دهیم.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور وضعیت فعلی آموزش و پرورش از لحاظ تعداد روانشناس و مشاور در مدرسه را مناسب ندانست و گفت: ما باید در کنار شما باشیم و از طریق همکاری های مختلف به آموزش و پرورش کمک کنیم . بین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و آموزش و پرورش تعامل قوی وجود دارد.
حاتمی گفت: سازمان روانشناسی و مشاوره در کشور معیار است و باید سازمان روانشناسی مجوز فعالیت در این حوزه بدهد نظارت و توانمند سازی نیز از وظایف دیگر این سازمان است.
وی ادامه داد: مسئولیت کار حرفه ای شما بر عهده سازمان روانشناسی و مشاوره کشور است. این سازمان خانه دوم همه روانشناسان و مشاوران کشور محسوب می شود. این سازمان باعث گسترش کمی و کیفی این رشته و هویت بخشی به این رشته شده است.
حاتمی گفت: پروانه نظام روانشناسی و مشاوره در سطح بین المللی اعتبار دارد. مشاورانی که در اموزش و پرورش کار میکنند از لحاظ حرفه ای و اخلاق حرفه ای بهترین نیرو ها هستند. و توصیه ما بر این است پروانه سازمان نظام روانشناسی را بگیرید و در صورتی که آموزش و پرورش کسانی را معرفی کند تسهیلاتی برای دریافت پروانه این سازمان فراهم‌کنیم.

وی گفت: ما در سازمان روانشناسی آمادگی داریم با مشارکت آموزش و پرورش دوره های توانمند سازی برگزار کنیم تا مشاوران و روانشناسان استان آموزش ببینند و توانمندی های حرفه ای خود را افزایش بدهند.
حاتمی گفت: در مدرسه مشاوره بخشی از کار ما است و مشاورین در حدی که اطلاعات دارند دانش آموز را ارزیابی کنند و اگر می توانند مسئله را حل کنند و در غیر این صورت دانش آموز را ارجاع دهند. ارجاع دانش آموز برای مداخله روانشناختی یک فن است و هر چه اطلاعات مشاور افزایش یابد تعداد دانش آموزانی که ارجاع می دهد بیشتر می شود.

همه مشاورین باید بتوانند تشخیص دهند ولی همه لازم نیست مداخله روانشناختی را انجام دهند.
وی گفت: روانشناس و مشاور و معلم باید پیشگیری را مد نظر قرار دهد ترویج سبک زندگی سالم همچنین حفظ و ارتقا و رفتار سالم نیز برعهده مشاورین و روانشناسان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار