هفته دوم دی؛ از تدوین طرحی برای کولبران تا صدور حکم برای «شبنم نعمت‌زاده»

تهران (پانا) - تدوین طرح جدید ساماندهی کولبران، ماجرای اخراج برخی «زنان» از گرمخانه‌های تهران، تدوین لایحه‌ای جدید برای مقابله با کودک همسری، کتمان حقیقت در ماجرای بوی نامطبوع تهران، 20 سال حبس برای «شبنم نعمت‌زاده» و تحریم داروی بیماران مبتلا به MPS مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۹۱۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
هفته دوم دی؛ از تدوین طرحی برای کولبران تا صدور حکم برای «شبنم نعمت‌زاده»

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

طرحی جدید برای کولبران

پس از کشف پیکر یخ زده «فرهاد خسروی» و «آزاد خسروی»، دو کولبر نوجوان در ارتفاعات مرزی مریوان که یکی از تلخ‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت بازهم طرح ساماندهی کولبران مطرح شد. جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح قبلی ساماندهی کولبران با توجه به اینکه بار مالی داشت به سرانجام نرسید از تدوین طرح جدیدی برای ساماندهی کولبران خبر داد و گفت: کار تدوین این طرح به پایان رسیده است و در طرح مذکور به دنبال این هستیم که یک شرکت تعاونی برای کولبران ایجاد کنیم و دولت اجازه واردات محصولات را بدهد. همچنین در این طرح ممنوعیت تیراندازی و برخورد با کولبران، ساماندهی معابر و هموار کردن مسیری قانونی برای فعالیت آنها لحاظ شده است.

او گفت: در طرح ساماندهی وضع کولبران به دنبال این هستیم که حمل بار با کول حذف شود و درآمدهای حاصل از اقداماتی که انجام می‌شود به کولبران برسد و دست دلال‌ها از این ماجرا حذف شود. همچنین محدودیت‌هایی نیز درباره شیوه برخورد نیروهای نظامی و انتظامی با کولبران دیده شده است تا بتوانیم جلوی کشته و زخمی شدن کولبران را بگیریم. در واقع در صورت تصویب این طرح، تیراندازی به کولبران جرم تلقی و با خاطیان برخورد می‌شود و کولبران در چارچوب قانون و با خودرو بار خود را حمل می‌کنند. این طرح در دستور کار کمیسیون قضایی مجلس است و قرار است به صورت دو فوریتی بررسی شود که امیدواریم به زودی تعیین تکلیف شود و نمایندگان به آن رأی دهند.

ماجرای اخراج برخی «زنان» از گرمخانه‌های تهران

اخیرا خبر اخراج برخی زنان از گرمخانه‌های شهرداری تهران موجب اعتراض فعالان حوزه اجتماعی و واکنش اعضای شورای شهر تهران شد. الهام فخاری، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران اعلام کرد که خبر اخراج برخی زنان از گرمخانه‌های شهر تهران پیگیری شد و ماجرا به این شکل نبوده است و به دلیل کمبود ظرفیت، برخی گرمخانه‌ها مجبور به جابجایی بی‌خانمان‌ها هستند.

فخاری تاکید کرد: با شرایط موجود و کاستی‌هایی که در شهرداری تهران وجود دارد در موضوع گرمخانه‌ها شهرداری تهران توانسته موثر باشد و مشکلات مراکز را پیگیری کند. شرایط ایده‌آل نیست ولی مگر شرایط برای سایر شهروندان ایده‌آل است. شهرداری تلاش کرده زیرساخت‌ها را در موضوع گرمخانه بهبود بخشد و هیچ گرمخانه‌ای را تعطیل نکند و علاوه بر آن تجهیزات را توسعه دهد و ایجاد گرمخانه‌های جنرال(اصلی) را پیگیری کند که در این بخش برای تامین زمین به نتیجه رسیده است و باید گفت فقط طرح و مطالعات نیست.

عمده علت مرگ ایرانیان در سال گذشته

از کل مرگ‌های ثبت شده در سال ۱۳۹۷، بیماریهای قلبی و عروقی با ۳۹ درصد بیشترین فراوانی مرگ در میان ایرانیان را رقم زده است. بر پایه مرگ و میرهای ثبت شده در سال ۱۳۹۷ میانگین سن مردگان برابر ۶۶.۰۹ سال است که از این میان مردان سهم ۶۴.۰۱ سالی و زنان سهم ۶۸.۸۴ سال را به خود اختصاص داده‌ا‌ند. در کشور کمینه میانگین سنی مربوط به استان سیستان و بلوچستان و بیشینه آن مربوط به استان گیلان است به این ترتیب میانگین سنی شهروندان استان گیلان با ۷۰.۶۰ سال از سایر استان‌های کشور در سال گذشته بیشتر بوده است. سهم پنج دلیل عمده مرگ ایرانیان که علت ۷۱.۵ درصدی مرگ شهروندان ایرانی را تشکیل می‌دهد می‌توان به بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۸.۶ درصد، سرطان ها و تومورها با ۱۱.۳ درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با ۹.۸ درصد، حوادث غیرعمدی با ۷.۱ درصد و بیماری‌های عفونی و انگلی با ۴.۷ درصد اشاره کرد. در این ۵ گروه به عنوان بیشترین علت مرگ ایرانیان این است که در مرگ و میرهای ثبت شده به دلیل حوادث غیرعمدی سهم بالایی را مرگ‌های گروه‌های سنی ۲۰ تا ۳۹ سال با ۳۹.۴ درصد به خود اختصاص داده است که استان سیستان و بلوچستان با ۱۴ درصد و استان تهران با ۴.۲ درصد به ترتیب بیشینه و کمینه سهم را در بین استان‌ها دارند.

تدوین لایحه‌ای جدید برای مقابله با کودک همسری

کودک همسری یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه کودکان و نوجوانان و خانواده است که روز به روز هم در حال افزایش است. در حال حاضر طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختر در زیر سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر در زیر سن ۱۵ سال تمام شمسی با اجازه دادگاه و اذن ولی و رعایت مصلحت مجاز است. هر چند طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای افزایش حداقل سن ازدواج دختران به سرانجام نرسید اما زهرا جعفری، کارشناس ارشد دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از تدوین لایحه‌ جدید برای مقابله با کودک همسری خبر داده و گفته است که این لایحه که حداقل سن ازدواج را برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تعیین کرده است، با حمایت اعضای کمیته فرعی کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسید.

مواد نفتی جان جنگل‌های «حرا» را می‌گیرد

جنگل‌های مانگرو(حرا) با حدود ۱۰ میلیون هکتار مساحت، یکی از با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های جنگلی به شمار می‌آیند و بیشترین پراکنش را در سواحل رودخانه‌ها و دریاهای مناطق نیمه استوائی دارند. این جنگل‌ها در ایران ۲۰ هزار هکتار وسعت دارند که موارد عمده‌ای همچون ورود آب‌های آلوده حاصل از فاضلاب‌های شهری، پسماندهای صنعتی و مواد نفتی، سرشاخه‌زنی به منظور تامین غذای دام و به ویژه تخلیه مواد نفتی و سوخت قاچاق در این جنگل‌ها، بقای این جنگل‌ها را در معرض تهدید قرار داده است و باعث آسیب‌های جدی به این اکوسیستم شده است. میثم قاسمی، معاون فنی اداره کل محیط زیست درباره مخاطراتی که جنگل‌های حرا را تهدید می‌کند، توضیح داد: یکسری فعالیت‌هایی است که مورد تایید نیست و در منطقه صورت می‌‌گیرد که صید غیرمجاز، حمل و نقل و قاچاق سوخت و تخلیه سوخت درون منطقه است که خیلی آسیب جدی می‌رساند و یکی از چالش‌های اصلی این موضوع است. در واقع آلودگی‌های نفتی در قالب قاچاق سوخت و تخلیه آن داخل جنگل حرا، به منطقه آسیب می‌زند چون علاوه بر خساراتی که به اکوسیستم وارد می‌کند تاثیر منفی نیز بر معیشت مردم به واسطه ماهیگیری و فعالیت‌های گردشگری نیز وارد می‌کند.

کتمان حقیقت در ماجرای بوی نامطبوع تهران

بوی نامطبوع تهران که برای اولین بار در دی ماه سال گذشته به استشمام رسید، امسال نیز در برخی روزهای پاییز و همچنین اولین ماه زمستان در نقاط مختلف تهران پخش شد. در این راستا کارگروهی نیز از سوی استانداری برای کشف منبع انتشار بو برگزار شد. در هفته‌ای که سپری شد اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به بوی نامطبوع پایتخت در سال گذشته، گفت: در بررسی‌هایی که سال گذشته انجام دادیم برای خود من مسجل شد که یک دستگاهی کتمان حقیقت می‌کند. در بحث بوی نامطبوع تهران با توجه به اینکه مساله در حوزه آلایندگی‌هاست، مسئولیت اصلی با سازمان حفاظت محیط‌زیست است و آمادگی داریم که در این زمینه هرکمکی از ما بخواهند انجام دهیم. ما گزارش مربوط به آن را به دستگاه‌های مربوطه دادیم و هنوز هم منشاء آن مشخص نشده است.

20 سال حبس برای «شبنم نعمت‌زاده»

هفته‌ای که سپری شد یکی دیگر از نشست‌های غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. آخرین وضع پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهوری، محکومیت شبنم نعمت‌زاده به 20 سال حبس، آخرین وضع پرونده تخلف شهرداری و شورای شهر پاکدشت، بازداشت یک نفر دیگر از قضات تهران در ارتباط با پرونده طبری، توضیح درباره تکذیب ضرب و شتم نرگس محمدی، آخرین وضع پرونده بازداشت‌شدگان حوادث آبان ماه، توضیح درباره تخلفات مالی گسترده در سازمان استاندارد، پاسخ به گزارش رویترز و آماری که از کشته شدگان حوادث آبان ماه، آخرین وضع رسیدگی به ابربدهکاران بانکی، آخرین وضع رسیدگی به پرونده سیف و عراقچی، آخرین وضع رسیدگی به پرونده سکه ثامن، آخرین وضع نوجوان‌هایی که در حوادث آبان ماه دستگیر شدند، توضیح درباره بازداشت خانواده پویا بختیاری آخرین اخبار حوزه قضا است که سخنگوی قوه قضاییه آن را مطرح کرد.

تحریم داروی بیماران مبتلا به MPS

در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، یکی از بخش‌هایی که مورد تحریم ظالمانه قرار گرفته حوزه دارو است. اخیرا در پی همین تحریم‌های ناجوانمردانه طبق اعلام وزارت بهداشت ذخیره داروی بیماران مبتلا به MPS رو به پایان است. سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای به «تدروس آدانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با انتقاد از تحریم‌های آمریکا، گفت: این تحریم‌ها باعث شده تهیه و واردات دارو و وسایل پزشکی برای شهروندان غیر ممکن شود. به دنبال نامه قبلی من در تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) ۲۰۱۹، اوضاع بدتر شده است و ما برای رفع این اوضاع وخیم، مطلقاً اقدامی از جامعه بین المللی و به ویژه هیچ یک از نمایندگان سازمان ملل ندیده‌ایم. او با اشاره به تحریم‌های آمریکا یادآور شده که موانع عمده بر واردات مواد غذایی، دارو و وسایل پزشکی و گزینه‌های درمانی موجود برای بیماران ایرانی تأثیر گذاشته است. به طور خاص، من بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه داروهای ۳۴۵ بیمار موکوپلی‌ساکاریدوز (MPS) متذکر می‌شوم که دو شرکت آمریکایی مانع ارسال داروهای این نوع از بیماری به ایران می‌شوند.

چالش‌های پرستاران

کمبود نیرو، تعرفه‌ها، اجرای طرح قاصدک، صلاحیت حرفه‌ای، اختلاف در پرداخت و مهاجرت، فهرستی از مشکلات دیرینه پرستاران است که سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این در حالی است که چالش‌های پرستاری در ابتدا به مردم و در وهله دوم به نظام سلامت آسیب وارد می‌کند. محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار همزمان با روز پرستار(ولادت حضرت زینب) درباره چالش‌های موجود بر سر راه پرستاران می‌گوید: پرستاران پایین‌ترین حقوق را دریافت می‌کنند. وضع کارانه نیز که اینگونه است و شرایط کمبود نیرو نیز بحرانی است. البته کمبود نیروی پرستاری، مطالبه مردمی است چون مردم از وضعی که ناشی از کمبود پرستار است، آسیب می‌بینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار