محمدزاده: ۸۱۱ هزار نفر از اتباع خارجی باسواد شده‌اند

تفاوت نرخ باسوادی در بین زنان و مردان از ۲۳.۴ درصد قبل از انقلاب به حدود ۶.۸ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به سوادآموزی اتباع خارجی خبر داد سازمان نهضت سوادآموزی توانسته از سال ۶۳ تاکنون بالغ بر ۸۱۱ هزار نفر از اتباع خارجی را در قالب طرح‌های مختلف بین‌المللی با هماهنگی اداره کل اتباع وزارت کشور و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری تحت پوشش خود قرار دهد.

کد مطلب: ۹۸۹۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
محمدزاده: ۸۱۱ هزار نفر از اتباع خارجی باسواد شده‌اند

به گزارش ایسنا، شاهپور محمدزاده در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران، ضمن گرامیداشت سالروز هفتم دی‌ماه، چهلمین سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی، گفت: در دهه اول فعالیت نهضت سوادآموزی علیرغم اینکه شرایط کشور در شرایط جنگی بود، توانست شاخص باسوادی کشور را در سرشماری سال ۶۵ نزدیک به ۱۴ درصد افزایش دهد و درصد باسوادی کشور از ۴۷.۵ درصد در سال ۵۵ به حدود ۶۱.۸ در سال ۶۵ رسید.

او ادامه داد: در دهه دوم با اجرای طرح‌های مختلف و کاربردی موجب شد که در سرشماری سال ۷۵ نرخ باسوادی در ایران با افزایش ۱۸ درصدی به ۸۰ درصد برسد. این افزایش در سرشماری سال‌های ۸۵، ۹۰ و ۹۵ ادامه یافت و اگر این نرخ را در گروه سنی فعال جامعه که از اولویت‌های برنامه نهضت سوادآموزی است مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۵ به میزان ۹۴.۷ درصد رسیده است و در برآورد سال ۹۸ به بیش از ۹۶ درصد افزایش یافته است. این رشد حاصل ۴۰ سال همت و تلاش همکاران عرصه سوادآموزی، آموزشیاران و آموزش دهندگان و پیشکسوتان و در راس آنها حضرت حجت الاسلام و المسلمین قرائتی است که سال‌ها مسئولیت این نهاد انقلابی را به عنوان ریاست سازمان برعهده داشت.

محمدزاده افزود: به عنوان عضو کوچک این خانواده از همه زحمات تشکر کنم، همچنین از همه ائمه جمعه و جماعات به خاطر توجه به مسئله سوادآموزی و تبیین اهمیت سواد در آموزه‌های دینی برای آحاد جامعه تقدیر کنم.

او به برنامه‌ها و دستاوردهای نهضت سوادآموزی اشاره کرد و ادامه داد: در راستای ایجاد عدالت آموزشی از لحاظ جنسیت در بین مخاطبان سوادآموزی و ضمانت دسترسی کامل و عادلانه دختران به آموزش پایه با کیفیت مناسب، سازمان با اختصاص حدود ۸۰ درصد از فعالیت‌های سواد آموزی به دختران و زنان به خصوص در مناطق روستایی موجب شد شاخص سواد در قشر زنان با شتاب بیشتری افزایش یابد، تا جایی که تفاوت نرخ باسوادی در بین زنان و مردان از ۲۳.۴ درصد قبل از انقلاب به حدود ۶.۸ درصد در سال ۹۵ کاهش یابد و این رقم در برآورد سال ۹۸ به کمتر از 6.5 درصد می‌رسد البته این اختلاف در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۲.۲ دهم درصد در سال ۹۸ برآورد می‌شود.

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، به منظور تحقق عدالت آموزشی و کاهش اختلاف سواد بین مناطق شهری و روستایی کشور، اختصاص حدود ۵۵ درصد از فعالیت‌های سوادآموزی به مناطق روستایی در ۴۰ سال گذشته موجب شد تا شاخص سواد در مناطق محروم کشور بهبود یابد، به طوری که طبق سرشماری سال ۵۵ به غیر از سال ۹۵، میزان باسوادی رشد فزاینده‌ای را داشته است.

محمدزاده در ادامه با اشاره به طرح بسیج سوادآموزی که در سال ۶۹ همگام با اعلام سال مبارزه جهانی با بی‌سوادی از طریق یونسکو در کشور اجرا شد، گفت: با اجرای این طرح بالغ بر ۳ میلیون نفر از کودکان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل و نوجوانان و جوانان محروم از سواد، تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند. طرح لازم‌التعلیم از سال ۶۵ به مدت ۱۴ سال با هدف تحت پوشش قرار دادن کودکان و نوجوانان لازم التعلیم گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال مناطق روستایی و عشایر که هنوز تحت پوشش نظام آموزشی همگانی کشور قرار نگرفته بودند، با مساعدت نظام آموزشی کشور اجرا و موجب شد بر اساس اجرای این طرح بیش از 1.5 میلیون نفر در پایه‌های مختلف دوره‌ ابتدایی تحت پوشش قرار گیرند و تعداد بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی به کمتر از ۲ درصد کاهش یابد.

بنابر اظهارات رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، طرح آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان با هدف به صفر رساندن بی‌سوادی در بین اولیای دانش‌آموزان، از طریق تقویت نقش و مسئولیت مدیر مدرسه و استفاده از ظرفیت و امکانات مدرسه و بهره‌گیری مطلوب از نقش دانش آموزان در جذب، شناسایی و آموزش اولیا تدوین شد. این طرح از زمان آغاز در سال ۹۳ تاکنون حدود ۴۴۳ هزار نفر والدین بی‌سواد را در سراسر کشور شناسایی کرد و آموزش داد. او افزود: امیدواریم با اجرای این طرح آمار باقی‌مانده اولیای بی‌سواد در سال جاری و سال‌های آینده کاهش یابد.

محمدزاده در ادامه درباره مراکز یادگیری محلی نیز گفت: این مراکز، مراکزی هستند که علاوه بر آموزش پایه سواد، مهارتهای زندگی اجتماعی حقوق شهروندی و حرفه‌ای را به افراد سوادآموز ارائه می‌کند. وجود مراکز یادگیری محلی سواد آموزی ظرفیتی است برای تحقق بخشی از شعار سال رهبری.

او در ادامه با اشاره به سوادآموزی اتباع خارجی گفت: این طرح به منظور ارتقای شاخص باسوادی و آموزش سواد به مهاجران مقیم ایران برای تقویت و ترویج فرهنگ اسلامی و توانمندسازی مهاجرین خارجی با اولویت اتباع کشور دوست و برادر در جهت بهبود زندگی فردی و اجتماعی شکل گرفته است. سازمان نهضت سوادآموزی توانسته از سال ۶۳ تاکنون بالغ بر ۸۱۱ هزار نفر از اتباع خارجی را در قالب طرح‌های مختلف بین‌المللی با هماهنگی اداره کل اتباع وزارت کشور و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری تحت پوشش خود قرار دهد.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سازمان نهضت سوادآموزی با هدف از بین بردن بی‌سوادی، توسعه سواد و ارتقا فرهنگ اسلامی با اجرای طرح‌های مختلف و اثربخش توانسته علاوه بر سواد آموزی قشرهای وسیع از جامعه هدف خود، طرح های موفقی را به مرحله اجرا بگذارد که شش طرح در مجامع بین‌المللی نشان افتخار کسب کرده است.

محمدزاده در خاتمه از نمازگزاران درخواست کرد که تعداد اندک بی‌سواد باقی‌مانده را برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی ترغیب کنید تا در فرصت باقیمانده برنامه ششم توسعه، باسواد شوند و با سوادی گروه سنی زیر ۵۰ سال در کشور کامل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار