هفته اول دی ماه؛ از مرگ دو کولبر تا کاهش مجازات‌های حبس

تهران (پانا) - تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، مراجعه بیش از 13 هزار نفر به اورژانس در پی آلودگی هوا، بحران آبگرفتگی در 17 نقطه اهواز، مرگ دو نوجوان کولبر، کاهش مجازات‌های حبس، رفع 10 اشکال عمده در پروژه زیرگذر گیشا و فوت 103 نفر در فصل پاییز بر اثر آنفولانزا از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۸۹۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
هفته اول دی ماه؛ از مرگ دو کولبر تا کاهش مجازات‌های حبس

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

اجرای طرح کاهش آلایندگی فقط در 2 کلانشهر

طبق برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مصوبه ‌سال ٩٥ دولت، قرار بود در ۸ کلانشهر کشور از طریق نصب دوربین‌های پلاک‌خوان طرح کاهش آلایندگی اجرایی‌شود و طبق آن باید تخلفات رانندگی از طریق دوربین‌ها ثبت شود اما به گفته محمد میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست این موضوع فقط در تهران و مشهد انجام شده و در هیچ یک از شهرها گام مثبتی برای این طرح برداشته نشده است. طرح کاهش آلایندگی از ابتدای آبان در مشهد اجرا شده است و برای شهرهای اصفهان و کرج نیز در دستور کار قرار دارد و باید کد جریمه معاینه فنی نیز برای خودروها صادر شود.

آلودگی هوا بیش از 13 هزار نفر را راهی اورژانس کرد

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: طی 6 روز گذشته و با افزایش آلودگی هوا به دلیل بروز آلودگی هوا و افزایش ذرات معلق هوا در شهرهای اصفهان، البرز، تهران، مرکزی، قزوین، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان و یزد تعداد ۱۳ هزار و ۹۳۱ نفر به اورژانس پیش‌بیمارستانی سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد هشت هزار و ۵۴۷ نفر بیماران قلبی و پنج هزار و ۳۸۴ نفر بیماران تنفسی بوده‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه تهران رکوددار مراجعات به اورژانس در روزهای آلوده است، ادامه داد: ۶ هزار و ۸۵۲ نفر در تهران به اورژانس پیش‌بیمارستانی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کردند که ۴ هزار و ۲۱۹ نفر بیمار قلبی و دو هزار و ۶۳۳ بیمار تنفسی بوده‌اند. تعداد مراجعه‌کنندگان به اورژانس پیش‌بیمارستانی به دلیل افزایش ذرات معلق هوا در استان اصفهان یک هزار و ۸۵۸، آذربایجان غربی ۱۳۶۷، و آذربایجان شرقی یک هزار و ۲۵۳ نفر است.

بحران آبگرفتگی در 17 نقطه اهواز

پس از بارندگی‌هایی اخیر در استان خوزستان، شهر اهواز با آبگرفتگی شدید مواجه شد که مردم در 17 نقطه از این شهرستان دچار مشکل شدند. مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از هماهنگی‌های صورت گرفته با شهرداری‌های استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ایلام و شهر تهران به منظور اعزام ماشین آلات و تجهیزات تخصصی برای امدادرسانی به مناطق آسیب دیده از سیل اخیر خبر داد و گفت: پس از ابلاغ دستورات معاون اول رئیس جمهور و وزیر محترم کشور مبنی بر کمک به مناطق آسیب دیده شهرستان اهواز ۳۶ نفر از نیروهای آتش نشانی تهران به همراه ۱۵ دستگاه خودروی سنگین و سبک و تجهیزات به شهرستان اهواز اعزام شدند. سه دستگاه جرثقیل سه تن ایسوزو، یک دستگاه آنگلو تک کابین، دو دستگاه نورافشان ایسوزو با مولد برق دیزل، یکدستگاه خودروی AFنجات سنگین، از خودروهای اعزامی است. همچنین جواد کاظم نسب با بیان اینکه خوزستان همچنان در معرض سیل قرار دارد، گفت: حل مشکل فاضلاب این شهرستان حداقل به 5 تا 6 سال زمان نیاز دارد.

او گفت: با هر بارندگی خوزستان در معرض خطر وقوع سیل قرار دارد و خانوارهای زیادی در اهواز، کوت عبدالله، درویشیه، گاومیش‌آباد، شهرک دانشگاه اهواز و حصیرآباد در سیل اخیر خسارت دیدند و متضرر شدند. این در حالی است که فقدان سیستم دفع آب‌های سطحی در شهر‌های مختلف استان خوزستان و جوابگو نبودن سیستم فاضلاب شهری باعث شد تا 17 نقطه شهر اهواز در بارندگی‌های اخیر دچار آبگرفتگی شود.

مرگ دو نوجوان کولبر

کشف پیکر یخ زده فرهاد خسروی و آزاد خسروی، دو کولبر نوجوان در ارتفاعات مرزی مریوان یکی از تلخ‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد. حسین کوششی، کشاورزی که همسایه خانواده خسروی است، درباره این اتفاق تلخ می‌گوید: «فرهاد و آزاد سه سال بود که این کار را به عنوان شغل‌شان قبول کرده بودند. راه دیگری هم نداشتند. پدر و مادر پیری داشتند که کاری برایشان وجود نداشت، یک برادرشان چوپانی می‌کرد و این ۲ تنها امید خانه بودند. وقتی آزاد ۱۴ سال داشت، همراه با فرهاد ۱۱ساله تصمیم گرفتند این کار را شروع کنند. در این مدت هم کم سختی نکشیدند، اما این بار آن‌قدر شرایط گردنه دشوار بود که این بلا به سرشان آمد. عثمان پدر دو کولبر جان باخته و گرفتار در بهمن ارتفاعات «ته ته»، چشمان ضعیفی دارد و هیچ وقت کولبری نکرده؛ از طریق جمع آوری کارتن‌های آبادی و فروختن آن ها امرار معاش کرده و فرزندانش را بزرگ کرده است، اما با سخت‌تر شدن شرایط، آزاد و فرهاد، دو پسرش، کولبری را برای ادامه زندگی انتخاب کردند. او می گوید: پسر بزرگتر توانایی جسمی ضعیفی داشت، لاغر اندام بوده و اولین بار بوده که برای کولبری راهی کوهستان شده است، اما پسر کوچکتر، فرهاد که ۱۴ ساله بوده چند باری بوده است که کار کولبری را در پیش گرفته بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از دبیر شورای امنیت پایدار شرق و غرب کشور خواست تا بررسی‌های لازم و کارشناسی برای رسیدن به راهکارهای عملیاتی ایجاد اشتغال پایدار در مناطق مرزنشین انجام شود.

مجازات‌های حبس کاهش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند تمام حبس‌های ابد غیرحدی به حبس درجه یک (حبس بیش از ۲۵ تا ۳۰ سال) جزای نقدی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، مصادره کل اموال و انحلال شخص حقوقی تبدیل شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح کاهش مجازات حبس تعزیری با ماده (1) با (147) رأی موافق، 4 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. بر این اساس، تمام حبس‌های ابد غیرحدی مقرر در قانون و حبس درجه یک تبدیل می‌شود. دادگاه می‌تواند فردی را که به حد قصاص یا مجازات تعزیری محکوم کرده است با رعایت شرایط مقرر در این قانون متناسب با جرم ارتکابی و خصوصیات وی به یک یا چند مجازات از مجازات‌های تکمیلی محکوم کند. حداقل و حداکثر مجازات­‌های حبس تعزیری مقرر در قانون برای جرائم قابل گذشت، به نصف تقلیل می‌­یابد و در مورد تمام این جرائم دادگاه می­ تواند مطابق ماده(23) این قانون، مجازات تکمیلی تعیین کند.

فوت 103 نفر در فصل پاییز بر اثر آنفولانزا

موج آنفولانزا همچنان قربانی می‌گیرد و تعداد فوت شدگان به دلیل ابتلا به این بیماری نگرانی‌های بسیار شدیدی را ایجاد کرده است. کیانوش جهانپور مشاور و مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت عنوان کرد که بیماری آنفلوانزای فصلی موضوعی است که هر سال تکرار می‌شود و با شروع فصل سرد این بیماری گسترش پیدا می‌کند چنانچه به طور معمول انتظار می‌رود در یک فصل آنفلوانزا حدود ۲۰ درصد مردم جامعه مبتلا شوند.

به گفته او، از آغاز فصل اخیر جمعا ۱۰۳ نفر از هموطنانمان به دنبال ابتلا به آنفلوانزا فوت کردند.

2 عامل مهم در کاهش آمار کودک‌همسری

کودک همسری یکی از دغدغه‌های فعالان حوزه کودکان و نوجوانان و خانواده است که روز به روز هم در حال افزایش است. چندی پیش محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درخصوص افزایش ۴ برابری کودک همسری در برخی نقاط کشور به دنبال افزایش وام ازدواج هشدار داد و گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از نقاط کشور که با فقر فرهنگی و اقتصادی رو به رو هستیم، از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود. البته تندگویان می‌گوید موافق افزایش رقم وام ازدواج نیست و دولت نیز در لایحه بودجه سال آینده تسهیلات ازدواج را برای هر نفر ۳۰ میلیون تومان و بدون تغییر نسبت به سال گذشته تعیین کرده است. کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند هیچ رابطه‌ای بین وام ازدواج و کودک همسری نیست اما نکته مهم در صحت آمار ارائه شده درباره افزایش آمار کودک همسری به دنبال افزایش رقم وام ازدواج است که سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در ارائه آمار مربوط به کودک همسری باید تردید کرد، می‌گوید دو عامل تقویت مسایل اقتصادی و آموزش به خانواده‌ها در کاهش آمار کودک‌همسری بیسار تاثیرگذار است.

رفع 10 اشکال عمده در پروژه زیرگذر گیشا

پرروژه زیر گذر گیشا قرار است تا پایان امسال به اتمام برسد، به تازگی روزشماری در کنار این پروژه عمرانی نصب شده است که نشان می‌دهد چند روز تا زمان بهره‌برداری آن باقی مانده است. همزمان اهالی این محله متوجه می‌شوند دسترسی این پروژه به محله گیشا از زیرگذر حذف شده است. صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعلام اینکه در طراحی‌های اولیه پروژه زیرگذر گیشا 10 اشکال عمده وجود داشت که برطرف شده است، گفت: مسیر زیرگذر به گیشا مسدود نشده است بلکه مسیر درست جایگزین شده است. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه در پروژه گیشا هدف این است که پروژه فنی‌تر اجرا شود، گفت: مردم نگران نباشند چون هدف اصلی ما در پروژه مذکور این است که کیفیت زندگی در گیشا بهتر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار