اما و اگرهای طرح مجدد تعطیلی مدارس در فصل زمستان

تهران (پانا) - «مدارس در فصل زمستان چند روز تعطیل باشند» موضوع اصلی طرحی به نام "تعطیلات زمستانی مدارس " است که هر سال با اهداف مختلف گاهی رونق گردشگری، گاهی کاهش آلودگی هوا و ... زمزمه‌های تصویب و اجرای آن به گوش می‌رسد ولی هیچ وقت به سرانجام نرسیده است.

کد مطلب: ۹۸۹۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
اما و اگرهای طرح مجدد تعطیلی مدارس در فصل زمستان

مدارس در فصل زمستان 5 روز تعطیل باشند! موضوع اصلی طرحی به نام "تعطیلات زمستانی مدارس " است که با هدف تعدیل یافتن سفرهای نوروزی و کاهش ازدحام در تعطیلات نوروزی و توزیع گردشگری و اخیرا کاهش آلودگی هوا مطرح می‌شود. طرحی که در طول سال‌های گذشته از سوی نهادهای مختلف و مسئولان متعددی موافقان و مخالفان زیادی داشته و به همین دلیل تاکنون نظر قطعی درباره آن ارائه نشده و به نتیجه نرسیده است. طرحی که با صحبت‌های روز گذشته محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دوباره اما و اگرهای طرح مجدد آن مطرح شده است.

با توجه به تکرار تعطیلی‌های ناشی از آلودگی هوا، حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز گذشته درباره پیشنهاداتی مبنی بر اصلاح تقویم آموزشی و تعطیلات زمستانی مدارس گفته که این ایده سال‌هاست مطرح است و در دولت نیز مورد بحث و توافق قرار گرفته است. حتی دولت لایحه‌ای را در این باره در دو سه سال اخیر به مجلس ارسال کرده که با آن موافقت نشده است. او گفته که سازمان میراث فرهنگی نیز به علت جذابیت‌های گردشگری زمستانه متقاضی این تعطیلات است. اما وزیر آموزش و پرورش تاکید کرده که آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند در این باره تصمیم بگیرد و تقویم آموزشی را تغییر دهد. حتی زمان شروع سال تحصیلی نیز دارای مصوبه مجلس است و آموزش و پرورش به علت محدودیت‌ها، نیازمند قانون برای این کار است. وزیر آموزش و پرورش اما اعلام کرده که ما هم موافق هستیم ولی اگر قرار باشد تصمیمی در این باره گرفته شود باید مسیر قانونی خود را طی کند.

طرح تعطیلات زمستانه در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، ناکام و بی‌سرانجام بوده و سال گذشته هم مجلس این طرح را که از سوی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست کشور و وزارت آموزش و پرورش با هدف کاهش آلودگی هوا و توزیع سفر در طول سال تدوین شده بود رد کرد.

سال 75 طرحی برای تعطیلی 10 روزه مدارس از سوی محمدعلی نجفی، وزیر وقت آموزش و پرورش و با هدف امکان مسافرت‌های زمستانی خانواده‌ها برای اولین بار مطرح شد. قرار بود دانش‌آموزان از نیمه شهریور به مدرسه بروند ولی در زمستان 10 روز مدارس تعطیل باشد؛ طرحی که بعد از مدت کوتاهی با مخالفت دانش‌آموزان، معلمان و تصویب سه‌فوریتی مجلس مواجه و اجرای آن متوقف شد. با اینکه این طرح متوقف شد اما زمزمه‌های اجرای آن حال به شکل‌های مختلف بعد از آن سال هم ادامه داشته است. معصومه ابتکار، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌‌زیست دی‌ 95 از پیشنهاد تغییر تعطیلات مدارس به وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد که ظاهرا نتیجه‌ای نداشت. در سال 96 عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست پیشنهاد داد مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شود تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند. طرحی که این بار هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را رد کردند.

سال گذشته اما و در دوران وزارت سیدمحمد بطحایی در وزارت آموزش و پرورش دوباره این موضوع مطرح شد. بطحایی آبان 97 در جمع خبرنگاران در هیات دولت اعلام کرد برای تعطیلات زمستانی با سایر دستگاه‌ها هماهنگ‌ است و طرح دو هفته تعطیلی بین سال تحصیلی را دنبال می‌کند. او همچنین تاکید کرد احتمالا شروع و‌ خاتمه سال تحصیلی با این طرح دستخوش‌ تغییراتی خواهد شد. وزیر وقت آموزش و پرورش از موافقت با طرح دو هفته تعطیلات زمستانی‌ مدارس خبر داده بود و قرار بود در سال تحصیل گذشته این طرح اجرا شود. سیدمحمد بطحایی اما 7 آذر این بار در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با توجه به برهم خوردن جداول زمانی، اجرای این طرح در سال 97 امکان‌پذیر نیست هرچند که کارشناسی آن برای سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

بعد از صحبت‌های روز گذشته محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش؛ محمد قمی‌، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره اینکه آیا مجلس با توجه به وضع فعلی آلودگی هوا تصمیمی برای بررسی مجدد این لایحه دارد یا خیر اعلام کرده است بعید است بررسی این لایحه به عمر مجلس فعلی برسد و اصلا در برنامه‌های نمایندگان هم نیست. او گفته مجلس اکنون مشغول بررسی لایحه بودجه است و شرایط آلودگی هوا به گونه‌ای نیست که این لایحه به دستور کار بازگردد. قمی همچنین درگیر بودن نمایندگان و مجلس برای انتخابات اسفندماه را از دلایل دیگر عدم پیگیری این طرح در مجلس عنوان کرده است.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم پیش از این در واکنش به خبر تعطیلات زمستانه مدارس گفته بود آموزش‌وپرورش به تعطیلات زمستانی از نظر آموزشی و تربیتی نگاه می‌کند و این تعطیلات باید به گونه‌ای باشد که به زمان آموزش دانش‌آموزان آسیب نزند.

او در این باره افزود: هم‌اکنون زمان آغاز سال تحصیلی اول مهر و پایان آن آخر اردیبهشت است و خرداد ماه فصل برگزاری امتحانات. اگر قرار باشد چند روز از زمان آموزش مدارس در فصل زمستان کاسته شود باید شروع سال تحصیلی به جای اول مهر از 10 یا 20 شهریور باشد و تغییر زمان فعالیت مدارس نیازمند تغییر قانون مصوب مجلس است. اگر مجلس قانون شروع و پایان سال تحصیلی را اصلاح کند آماده‌ایم تعطیلات زمستانی را داشته باشیم در غیراینصورت تعطیلات زمستانی توجیه آموزشی و تربیتی ندارد و صرفا برای گردشگری مفید است.

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هم با بیان این که براساس مصوبه مجلس مهر ماه زمان آغاز و پایان خرداد ماه زمان اتمام سال تحصیلی مدارس است در اظهارنظری در این باره گفته است هرگونه تغییرات در این روند باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد. او توضیح داده است برداشت بنده این است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس خیلی موافق تعطیلات زمستانی مدارس نیستند. اگر این تعطیلی 5 روزه برای گردشگری صورت می‌گیرد که باید اعلام کرد. با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی مردم حتی در گذراندن تعطیلات تابستانی هم مانده‌‌اند و از سوی دیگر در زمستان به دلیل آن که اکثر راه‌‌ها کوهستانی است امکان مسافرت را کاهش می‌دهد. اگر این موضوع برای کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود هم باید ریشه‌‌یابی کرد، زیرا تعطیلی یک هفته‌‌ای مدارس نمی‌‌تواند دردی را دوا کند.

سیدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اما عنوان کرده اگر قرار باشد این طرح اجرا شود، ابتدا باید به صورت آزمایشی در چند استان عملیاتی شود و اگر موفق بود، آن را به سراسر کشور تعمیم دهند. او به شرایط اقلیمی متفاوت کشور اشاره کرده و اجرای این طرح را نیازمند کار تخصصی بیشتری دانسته است. ابطحی وارونگی هوا در تهران در فصل زمستان را یکی از دلایل مطرح شدن تعطیلات زمستانی مدارس عنوان کرده و گفته است تعطیلات زمستانی مدارس به دلیل وارونگی هوا در تهران و چند شهر بزرگ صنعتی، دلیل چندان منطقی نیست. نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با بیان اینکه تجدید قوای دانش‌آموزان و معلمان و همچنین رونق گردشگری زمستانی از جمله استدلال‌هایی است که از سوی طراحان تعطیلات زمستانی مدارس مطرح می‌شود، گفته است لغزندگی جاده‌ها و شرایط نامناسب جوی در این فصل که شرایط سفر را دشوار می‌کند و همچنین عدم امکان اخذ مرخصی برای خانواده‌هایی که یک یا دو فرد شاغل در دستگاه‌های مختلف دارند، از جمله مواردی است که نشان می‌دهد که کار کارشناسی دقیقی در این باره انجام نشده است.

علی‌رغم نظرات و مباحث کارشناسانه‌ای که درباره این طرح وجود دارد اما باید منتظر ماند و دید که آیا این بار طرح تعطیلات زمستانه مدارس ساماندهی می‌شود؛ آیا در عمر باقی‌مانده مجلس دهم این طرح در مجلس بررسی خواهد شد یا امسال هم فقط در حد زمزمه‌ها باقی خواهد ماند و به سال‌های دیگر موکول خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار