دانش‌آشتیانی: اهتمام به آموزش اندیشیدن و روش اندیشیدن را به بچه‌ها آموزش دهیم

تهران (پانا) - وزیر سابق آموزش و پرورش تاکید کرد که اهتمام به آموزش اندیشیدن و روش اندیشیدن را به بچه‌ها آموزش دهیم.

کد مطلب: ۹۸۶۴۳۵
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آشتیانی: اهتمام به آموزش اندیشیدن و روش اندیشیدن را به بچه‌ها آموزش دهیم

فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش با تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که صبح امروز در تالار فرهنگ برگزار شد درباره ضرورت نگاه جدید به کارکرد مدرسه گفت: «از آنجایی که بنای اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است تاکید من نیز در این بوده است که چیکار کنیم در مدرسه تربیت اتفاق بیافتد.»

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه انگونه که شایسته است به تربیت توجه نکردیم گفت: «اگر بخواهیم در کشورها به سمت توسعه برویم این است که دانش و مهارت زیربنای توسعه باشد زیرا دانش عین سرمایه است. موج سوم دانایی این است که مفهوم وسیع شامل فرهنگ، ایدیولوژی، ارزش‌ها و نهادهاست.»

او افزود: «در اقتصاد دانایی محور مهم‌ترین مساله بحث سرمایه انسانی و تربیت انسان‌هاست و بقیه موارد مانند سرعت عمل به نوآوری و محصول در درجه بعد است نگاه ما باید در سطح جهانی باشد بر این مبنا مفهوم توسعه یعنی رفتن به سمت جامعه انسانی است که مسایل را با بیشترین مشارکت و کمترین هزینه حل کند.»

او افزود: «توسعه حاکمیت ترویجی، عقلانی و جمعی در فرایندهای اجتماعی است و معمولا با سرعت و فرمان دادن اتفاق نمی‌افتد. برای تقویت حاکمیت و عقلانیت بعد حافظه‌ای و بعد تحلیلی ذهن وجود دارد.»

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: «اگر در آموزش و پرورش نتوانیم بعد اول را تقویت کنیم توسعه اتفاق نمی‌افتد بعد اول بر روی IQ تاکید داریم و انسانی متناسب با زندگی سعادتمندانه تربیت نمی‌کنیم لذا باید بر روی بعد دیگر یعنی هوش اجتماعی و EQ تمرکز کنیم.»

دانش آشتیانی گفت: «اگر بخواهیم به توسعه در کشور برسیم باید هوش اجتماعی و توانایی زیست انسانی را در بچه‌ها به‌وجود بیاوریم. برای تحقق توسعه باید نظام آموزشی انسان محور ایجاد شود. بر این اساس در نظام آموزشی نیاز داریم از حافظه‌محوری به‌سمت رابطه‌محوری، از دانش‌محوری به سمت انسان‌محوری و از مدرسه محوری به سمت جامعه محوری برویم.»

او بر اهتمام به توانمندسازی نه انتقال دانش تاکید کرد و گفت: «اهتمام به آموزش اندیشیدن و روش اندیشیدن را به بچه‌ها آموزش دهیم از توسعه، شخصیت افراد حاصل می‌شود نه دانش و فناوری. بیشتر سرمایه‌گذاری ما بر روی نیاز انسان‌هاست در صورتی‌که این موضوع باید در خود انسان‌ها باشد.»

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش نباید مسئولیت‌داری کنند گفت: «عوامل موثر در مدرسه نیروی انسانی، مدیریت، برنامه درسی، محیط و مقررات و فضای آموزشی است. حدود۲۵۰ پژوهشگاه در آموزش و پرورش و در استان‌های مختلف داریم اما نتیجه پژوهش در خود مدرسه است.»

دانش آشتیانی گفت: «توانایی زیست‌ انسانی در مدرسه اتفاق می‌افتد و نیروی انسانی عامل مهم در مدرسه است معلم باید خود پژوهشگر باشد. فرایند نظام تعلیم و تربیت معلم ما را پژوهشگر بار نمی‌آورد معلم پژوهشگر یعنی معلم در برنامه درسی مشارکت داشته باشد.»

او درباره بحث مربی تربیت ادامه داد: «اگر بحث تربیت را از مسئولیت معلم بگیریم تربیت اتفاق نمی‌افتد معلم در مدرسه مربی تربیتی است معلم ریاضی باید طرح درس تربیت داشته باشد. از سال۵۲ تاکنون معلمی کردم هرچه بخواهیم تربیت را به حاشیه ببریم الگوی دانش‌آموز باید معلم باشد اگر معلم روال تربیتی نداشته باشد امکان ایجاد تربیت وجود ندارد.»

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: «معلم مربی تربیت است از دیدگاه من نمی‌توان باید در تمام ساعات درسی هفته معلم شایستگی را به دانش‌آموز آموزش دهد. در بحث مدیریت مدرسه نیز تاکید می‌کنم مدیر باید راهبر نظام باشد و از عوامل مدرسه در تصمیم‌سازی‌ها استفاده کند.»

دانش آشتیانی با تاکید بر برنامه درسی غیرمتمرکز گفت: «اگر بخواهیم عرق ملی در بچه‌ها به‌وجود بیاوریم باید هر استان محیط خود را بشناسد. شخصی‌های استان و ادبیات هر استان متفاوت است که دانش‌آموز هر استان باید آن را بشناسد.»

او ادامه داد: «طرح درس باید با منطقه و محل دانش‌آموز محصل همسازی داشته و متناسب با سن دانش‌آموز باشد لذا سعی کنیم پژوهش‌ها را به مدرسه ببریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار