بسته آموزشی راهبردهای توانمندسازی دانش آموزان دیرآموز استان اجرا می شود

سنندج(پانا)- معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در نشست کارگروه تلفیقی فراگیر استان، زمان و نحوه اجرای بسته آموزشی راهبردهای توانمندسازی دانش آموزان دیرآموز استان را اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۷۱۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
بسته آموزشی راهبردهای توانمندسازی دانش آموزان دیرآموز استان اجرا می شود

صدیقه عبدالهی معاون آموزش ابتدایی استان ، در این کارگروه با بیان اینکه وجود دانش آموزان دیرآموز در سیستم تعلیم و تربیت هر کشوری امری اجتناب ناپذیر است، اما آنچه در این میان مهم و قابل تعمق است چگونگی پذیرش و آموزش این کودکان متناسب با شرایط و توانایی های آنان است، زیرا دانش آموزان آهسته گام، دو ویژگی اصلی دارند، دیر یاد می گیرند و سریع فراموش می کنند.

عبداللهی یکی از مهم ترین راهکار های ارتقای کیفیت نظام آموزشی را توجه به تفاوت های فردی و مداخلات آموزشی در راستای فراهم نمودن فرصت های برابر و یکپارچه سازی و همگام و همزمان کردن فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان دیر آموز در مدارس عادی در کنار همسالان خود است .

وی با تأکید بر تلاش در راستای تحقق عدالت و اجرای برنامه های کیفیت بخشی آموزشی، گفت: از سال 95 که سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی در استان آغاز شده، مداخلات بهنگام و برنامه های آموزشی ارزشمندی برای نو آموزان دیرآموز انجام شده است .

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: اجرای بسته آموزشی ویژه دیرآموزان پایه اول ابتدایی از 14 آذر ماه جاری برای 200 نفر از دانش آموزان نواحی یک و دو آموزش و پرورش شهرستان سنندج در قالب کلاس های آموزشی در روزهای پنج شنبه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت .

عبداللهی تصریح کرد: دانش آموزان دیر آموز جمعیت ۱۰ تا ۱3 درصدی از جامعه دانش آموزی را به خود اختصاص داده اند در مقایسه با کودکان عادی دارای رفتارهای سازشی ضعیف تر و قابلیت یادگیری کمتری هستند، آنان در حل مسایل در سطح افراد عادی و همسالان خود نبوده و در میان گروه های دانش آموزی که نیاز به مراقبت آموزشی در مدارس عادی دارند با دارا بودن بهره هوشی حدود 70 تا 84 نیاز به دریافت خدمات ویژه دارند .

خلیل رنجبر رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان نیز در این کارگروه با اشاره به آمار 2107 نفری دیرآموزان شناسایی شده در برنامه ملی سنجش سلامت وآمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی وبدوورود به دبستان درسال تحصیلی 99 -98 ارائه خدمات مشاوره ای به آنان را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: در ارائه خدمات مشاوره ای باید نیاز هر دانش آموز شناسایی و با توجه به رعایت اصل تفاوت های فردی به این دانش آموزان ارائه شود.

رنجبر گفت :این گروه از دانش آموزان دارای هیچ گونه علامت جسمی یا ظاهری مشخصی نیستند و به جز در امور تحصیلی و فعالیتهای پیچیده ذهنی که ممکن است با شکست مواجه شوند در سایر امور زندگی می توانند مستقل عمل کرده و موفق شوند.

وی با اشاره به تهیه بسته تخصصی آموزشی ویژه دانش آموزان دیرآموز پایه اول که به صورت مشترک توسط آموزش و پرورش استثنایی و معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان تهیه و تدوین شده است، بیان کرد: شناسایی نیازها و ویژگی های دانش آموزان دیرآموز، اجرای آموزش فردی و ارائه راهبردهای آموزشی در این بسته تشریح و تببین شده است.

رنجبر بر ارائه محتوای مکمل و تدوین برنامه جامع متناسب با نیاز های آموزشی و روانی دانش آموزان دیر آموز تاکید کرد و گفت :شناسایی و جدی گرفتن آموزش به دانش آموزان دیر آموز براساس سند تحول بنیادین امری اجتناب ناپذیر است.

رییس آموزش وپرورش استثنایی استان بیان کرد :تفاوت های فردی دانش‌آموزان از مهم ترین اصول و مواردی است که همیشه باید در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرداز این رو کلا س های ضمیمه برای استفاده دانش آموزان دیرآموز پایه اول ابتدایی با هدف ارتقای توانایی های یادگیری و ارائه راهکارهای جلوگیری از تکرار پایه بویژه در دوره ابتدایی در مدارس عادی تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه دوره های آموزشی افزایش اطلاعات تخصصی آموزگاران مقطع ابتدایی در خصوص شناسایی دانش آموزان دیر آموز به منظور کاهش، رفع مشکل وبه حداقل رساندن اختلالات یادگیری و بهبود فرآیند یادگیری آنها برگزار می شود، تصریح کرد: آموزگاران نخستین کسانی هستند که متوجه اختلالات در دانش آموزان می شوند و می توانند گام مهم و مؤثری درارائه شیوه ها ،راهبردهای درمانی وآموزشی به این دانش آموزان بردارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار