9 فیلم جشنواره فیلم فجر37 که رنگ اکران ندیدند

تهران (پانا) - بهمن ماه گذشته 22 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد که این فیلم‌ها از نوروز 98 به تدریج در نوبت اکران عمومی قرار گرفتند. آنچه جای سوال و حیرت است فیلم‌هایی هستند که هنوز در انتظار فرصت اکران نشسته‌اند.

کد مطلب: ۹۷۱۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد
9 فیلم جشنواره فیلم فجر37 که رنگ اکران ندیدند

این روزها که سینماگران و سینمادوستان منتظر آغاز جشنواره سی و هشتم فجر و دیدن بهترین فیلم‌های تولیدشده در یک سال اخیر هستند اگر بار دیگر نگاهی به لیست 22 فیلم جشنواره گذشته بیندازیم می‌بینیم 9 فیلم از بین 22 فیلم بخش مسابقه پارسال هنوز مجال اکران عمومی پیدا نکردند؛ یعنی هنوز تکلیف اکران 40 درصد از فیلم‌های جشنواره قبل مشخص نیست.

گرچه حضور یک فیلم در جشنواره‌های معتبر تضمینی برای اکران مناسب آن ایجاد نمی‌کند، در ایران همیشه حضور در جشنواره فیلم فجر به معنی شانس دستیابی به اکرانی خوب و به‌موقع تلقی شده است. حال چگونه است که 40 درصد فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فجر هنوز به پرده‌های بزرگ نزدیک نشده‌اند؟ سوالی که پاسخ آن را باید در عواملی چون مناسبات میان تهیه‌کننده، سینماداران، شورای اکران و شرکت‌های پخش‌کننده فیلم جست‌وجو کرد. علاوه بر این گاه برخی فیلم‌ها گرچه رسما و از مسیر قانونی توقیف نمی‌شوند، عوامل بیرونی از بایکوت آنها حکایت می‌کند.

در این گزارش به بررسی 9 فیلم از 22 فیلم جشنواره سی و هفتم فیلم فجر می‌پردازیم که تا امروز فرصت اکران پیدا نکردند.

طلا/ پرویز شهبازی

قرار بود «طلا» بدون حضور در جشنواره فیلم فجر برای اکران عمومی در سال 97 آماده شود اما مدتی بعد تهیه‌کنندگان فیلم "رامبد جوان" و "محمد شایسته" فیلم را به جشنواره فرستادند که نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه نیز شد.

«طلا» پس از گرفتن پروانه نمایش برای اکران عمومی در پاییز امسال برنامه‌ریزی شد اما تا امروز- 5 آذرماه -هنوز زمان دقیقی برای اکران آن اعلام نشده است. سفر طولانی رامبد جوان به کانادا می‌تواند از جمله علت‌های اکران نشدن فیلم باشد.

«طلا» هفتمین فیلم سینمایی پرویز شهبازی در مقام کارگردان است و نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان در آن ایفای نقش می‌کنند.

آشفته‌گی/ فریدون جیرانی

«آشفته‌گی» آخرین ساخته سینمایی فریدون جیرانی مهرماه در بعضی سینماهای اروپا اکران عمومی خود را آغاز کرد اما هنوز از اکران فیلم در ایران خبری نیست.

کسالت جسمی جیرانی و حواشی مرتبط با بازیگر اصلی فیلم ، مهناز افشار، که طی هفته‌های اخیر شایعه مهاجرت دائمی‌اش بعداز حضور در یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای قوت گرفته است، احتمال اکران قریب‌الوقوع «آشفته‌گی» را کم و کمتر کرده است.

ناگهان درخت/ صفی یزدانیان

این فیلم که تهیه‎کنندگی آن را پیمان معادی برعهده دارد گرچه برای اکران در پاییز امسال برنامه‌ریزی شده، هنوز در نوبت اکران قرار نگرفته است. فیلم طی روزهای آتی در افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا روی پرده می‌رود.

پیمان معادی، مهناز افشار، زهره عباسی، شقایق دهقان، مهراب قاسمخانی، سیامک صفری و پانته آ پناهی‌ها در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

خون خدا/ مرتضی‌علی عباس‌میرزایی

سیاوش حقیقی تهیه کننده فیلم پیشتر از احتمال اکران فیلم در ایام محرم و صفر خبر داد اما با گذشت یک ماه از اتمام ماه صفر هنوز خبری از اکران عمومی «خون خدا» به گوش نمی‌رسد.

داستان فیلم درباره کارتن‌خوابی است که دورانِ نقاهت ترک اعتیادش در خیابان‌ها، مصادف با دهه اول محرم شده است. او شب عاشورا در جعبه غذای نذری که برایش آورد‌ه‌اند، پاکتی آغشته به خون پیدا می‌کند. رضا اخلاقی راد، فرید سجادی حسینی، سعید داخ، علیرضا ثانی فر، خسرو احمدی، وحید نفر، امین میری، میثاق جمشیدی، حسین غایبی شباهنگ و شیوا ابراهیمی بازیگران «خون خدا» هستند.

/ یلدا جبلی

یلدا جبلی کارگردان «جمشیدیه» در گفت‌وگوی اخیر خود با پانا از اکران عمومی فیلم در سال 99 خبر داد و گفت: «ما به دنبال اکران فیلم در بهار 97 بودیم که این فرصت دست نداد. با توجه به اینکه روزهای باقیمانده از سال زمان مناسبی برای اکران نیست، ترجیح می‌دهیم سال آینده در شرایط بهتری فیلم را اکران کنیم.»

با بازی سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته‌آ پناهی‌ها، سعید چنگیزیان، ستاره پسیانی، ندا جبرائیلی، شادی کرم‌رودی، محمد ولی‌زادگان، حمیرا نونهالی، کاوه کاتب، کیومرث پوراحمد، بهرام عظیمی، لیلی فرهادپور و بهرنگ تنکابنی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در بندرعباس به روی پرده سینما رفت.

کیومرث پوراحمد(کارگردان) و بهرام عظیمی(انیمیشن‌ساز) از چهره‌های سرشناس سینما، در این فیلم در یک نقش کلیدی به ایفای نقش پرداخته اند.

بنفشه آفریقایی/ مونا زندی

علیرضا شجاع نوری تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» که به کارگردانی مونا زندی ساخته شده است، اواخر شهریورماه اعلام کرد که اکران عمومی فیلم از اواخر آبان ماه در گروه سینمایی کوروش آغاز خواهد شد؛ ولی با گذشت یک هفته از آذرماه هنوز خبری از اکران فیلم در سینماها در دست نیست.

فیلم طی روزهای اواسط آذرماه در اختتامیه جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا روی پرده می‌رود. فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعید آقاخانی بازیگران اصلی فیلم هستند.

23 نفر/ مهدی جعفری

این فیلم سینمایی که در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی شد قرار بود آبان ماه بعد از ایام عزاداری محرم و سفر به نمایش درآید که این اتفاق نیفتاد. مجتبی فرآورده تهیه‌کننده فیلم دیروز در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا از اکران فیلم طی هفته آینده یعنی هفته دوم آذرماه خبر داد.

این فیلم که تا امروز برنده جوایز متعددی از جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان و فیلم رشد از جمله پروانه زرین بهترین فیلم بخش ملی جشنواره سی و دوم فیلم کودک و نوجوان شد، روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.

تیغ و ترمه/ کیومرث پوراحمد

جدیدترین ساخته کیومرث پوراحمد قرار است آذر ماه در سینماهای کشور اکران شود. دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی، هومن برق‌نورد و کوروش سلیمانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم تابستان امسال در گفت‌وگویی با مهر از تغییرات نسخه اکران عمومی خبر داد و گفت: «نسخه ای که برای اکران در نظر گرفته شده است کمی با نسخه اولیه آن متفاوت است و همان نسخه ای است که بعد از تغییرات در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.»

طی روزهای گذشته یکی از عوامل اصلی فیلم از اکران «تیغ و ترمه» تا پایان سال جاری خبر داد.

پالتو شتری/ مهدی علی‌میرزایی

فیلم سینمایی «پالتو شتری» از جمله آثار بخش نگاه نو جشنواره فجر گذشته بود که شانس رقابت در بخش سودای سیمرغ را هم به دست آورد.

مجید شیخ انصاری تهیه کننده «پالتو شتری» خردادماه امسال اکران این فیلم به صبا گفت: «ما آمادگی لازم را برای اکران فیلم داریم و در حال رایزنی برای نمایش آن هستیم و تلاشمان این است در عید فطر، تابستان و یا هر زمانی که مناسب فیلم باشد آن را اکران می کنیم.» اما تابستان گذشت و پاییز هم رو به زمستان دارد اما «پالتو شتری» همچنان مجال نمایش بر پرده‌های نقره‌ای را به دست نیاورده است.

سام درخشانی، بانیپال شومون، لیندا کیانی، بهاره کیان افشار، پریوش نظریه، شاهرخ فروتنیان و افسانه چهره آزاد از بازیگران این فیلم هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار