اسماعیلی: اگر اینترنت زودتر دچار اخلال می‌شد آسیب حوادث اخیر کمتر بود

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه گفته است که بیش از سه هزار نفر از محکومان مورد عفو رهبری قرار گرفتند.

کد مطلب: ۹۶۹۵۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیلی: اگر اینترنت زودتر دچار اخلال می‌شد آسیب حوادث اخیر کمتر بود

غلامحسین اسماعیلی در چهاردهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک میلاد پیامبر و امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: ایام میلاد پیامبر رحمت و مهربانی از ناحیه قوه قضاییه با اقدامات و اخبار خوشایندی برای جامعه و مردم ما همراه بود اما تلخی حوادث روزهای اخیر بر شیرینی اقدامات قوه سایه افکند و حلاوت این اقدامات از بین رفت.
وی افزود: اکنون که به برکت بیانات رهبر و تلاش‌های نیروی انتطامی و هوشیاری مردم که صف خود را با خشونت طلبان جدا کرده‌اند و آرامش به جامعه برگشته است برخی اقدامات را می‌گویم. یکی از اقدامات مهم قوه در این ایام درخواست رییس قوه قصاییه از رهبر برای عفو و تخفیف مجازات محکومان بود.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: در این مرحله از عفو محکومان نسبت به ادوار گذشته که درخواست عفو می‌شد تفاوت‌هایی را شاهد بودیم از جمله اینکه عدد محکومان عفو بین ۷۰۰ تا ۱۰۰ نفر بود اما اکنون سه هزار 552 نفر نفر از محکومان مشمول عفو قرار گرفتند.
اسماعیلی گفت: ریاست قوه برای جمعی از محکومان امنیتی در حوزه دانشجویی، اصحاب رسانه و محکومان امنیتی دیگر تقاضای عفو شد که مور قبول رهبری قرار گرفت. این در حالی است که تا امروز اکثر کسانی که مشمول عفو می‌شدند خود آنها یا خانواده آنها تقاضای عفو می‌کردند اما عفو امسال عفوی بود که متقاضی آن دادستان‌های مجری حکم و سازمان زندان‌ها بود که بر اساس نحوه رفتار زندانی صورت گرفت.

در خوزستان ۱۴پرونده منجر به قصاص منتهی به صلح و سازش شده است

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به پرونده‌های قتلی که منجر به صلح و سازش شد، گفت: در شوشتر در استان خوزستان در این ایام اخیر ۱۴پرونده منجر به قصاص منتهی به صلح و سازش شده است. در شهرستان بشاگرد یک درگیری که ۸ سال بین دو طایفه ادامه داشت و دو نفر کشته شدند به صلح و سازش انجامید.
اسماعیلی گفت: در جرایم غیر عمد و حوادث ناشی در ۶ ماه اول امسال با کمک خیرین و ستاد دیه ۳۳۱۸ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد آزاد شدند.

در برابر کسانی که امنیت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند برخوردهای قاطع بازدارنده می کنیم

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سیاست قوه قضاییه در حوادث اخیر گفت: سیاست قوه قضاییه تلاش برای تامین امنیت عمومی مردم، حفظ منافع شهروندان و تلاش برای مقابله با خشونت، تخربب اموال عمومی و اموال مردم، غارت بیت المال و اموال مردم و یک کلمه در مسیر احقاق حق تلاش می‌کنیم. در برابر کسانی که امنیت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند برخوردهای قاطع بازدارنده می کنیم و در برابر خشونت اعمال قانون و اتخاذ سیاست سزاگرایانه متناسب با اعمال فرد داریم تا به سزای اعمال غیرقانونی برسد در ارتباط با مردم و کسانی که از روی نااگاهی اقداماتی انجام دادند رحمت داریم.

اسماعیلی گفت: یکایک این افراد که تا الان جمع زیادی از آنها شناسایی شدند. تعداد افرادی که مبادرت به آتش زدن مساجد و بانک ها کردند شناسایی و دستگیر شدند. همچنین تعداد افرادی که برای شبکه‌های بیگانه فیلم تهیه می‌کردند نیز شناسایی و دستگیر شدند و با کمک مردم تمامی این افراد شناسایی خواهند شد.

حکم پرونده حسین فریدون تغییری نمی کند

اسماعیلی در ادامه درباره بازداشت رسول دانیال زاده و احتمال تغییر حکم پرونده حسین فریدون گفت: آنچه در این پرونده اتفاق افتاد تدبیر قضایی اطلاعاتی و امنیتی برای بازگشت این فرد بود. تدابیر جواب داد و ایشان به کشور باگشت. بخشی از پرونده که مربوط به پرونده حسین فریدون است باید بگویم که در این پرونده رای قطعی برای حسین فریدون صادر شده است و بحثی درباره تغییر حکم ایشان نیست.

طی روزهای آتی رای پرونده شبنم نعمت زاده صادر می شود

سخنگوی قوه قضاییه درباره صدور رای پرونده شبنم نعمت زاده نیز گفت: آخرین دفاع از متهمان این پرونده اخذ شده است. وکلا برای تنظیم لایحه مشتمل بر آخرین دفاع فرصت خواستند و طی روزهای آتی دادگاه رای خود را برای این پرونده صادر خواهد کرد.

اسماعیلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اعلام لیست اسامی مشمولان عفو گفت: در هیچ کدام از پرونده‌ها رویه قوه قضاییه اینطور نیست که اسامی به اطلاع مردم برسد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اخلال در اینترنت و ضرر آن به برخی مشاغل نیز گفت: این موضوع تصمیم قوه قضاییه نبود و تصمیم مراجع امنیت ملی بود و با توجه به اینکه تصمیم با مرجعی به غیر دستگاه قضا بود تصمیمات بعدی با همان مرجع است و مدعی هستیم این تصمیم دیر هنگام اجرا شد و اگر زودتر اجرا می شد آسیب حوادث اخیر کمتر بود.

اصل مصوبه تغییر قیمت بنزین مورد تایید سران قوا بوده اما جزییات مربوط به آن بماند برای وقت دیگری
وی درباره اینکه شنیده شده رییس قوه قضاییه ابتدا با مصوبه سران قوا مخالف و پس از بیانات رهبری بیانیه‌ای داد گفت: در این باره اطلاع رسانی درستی نشد و موضع رئیس قوه قضاییه همان بیانیه منتشر شده است. اصل موضوع به تصویب سران سه قوه می رسد و رئیس قوه قضاییه با موافقت اصل مصوبه معتقد بود که روند اجرا نیاز به مقدماتی دارد‌. اصلاح قیمت در ادوار مختلف انجام شده است و با این میزان تنش همراه نبوده است و دلیل آن هم اجرای برخی مقدمات بود. اصل مصوبه مورد تایید سران قوا بوده اما جزییات مربوط به آن بماند برای وقت دیگری.

کسانی که در کنترل بازار کوتاهی کنند را تحت تعقیب قرار خواهیم داد
اسماعیلی درباره نظارت بر افزایش قیمت‌ها گفت: این از وظایف دولت است. سازمان صمت، تعزیرات و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان موظف به کنترل قیمت ها هستند و مطالبه دستگاه قضا از دولت این است که وظیفه خود را به درستی انجام دهند. کنترل بازار دست ما نیست اما اعلام می کنیم کسانی که در کنترل بازار کوتاهی کنند را تحت تعقیب قرار خواهیم داد.

پاسخ اسماعیلی به احتمال اعاده دادرسی پرونده املاک نجومی
اسماعیلی در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه یکی از اتفاقات دوره جدید قوه قضاییه برخورد با قاضی‌های فاسد و متخلف است، در جریان این برخوردها قاضی پرونده املاک نجومی عزل شده است، آیا دوباره پرونده‌های مهمی که این قاضی به آنها رسیدگی کرده بود به ویژه پرونده املاک نجومی مورد اعاده دادرسی قرار می‌گیرد، گفت: هرگاه یک قاضی از کار برکنار شد یا تحت تعقیب قرار گرفت، قرار بر این نیست که قاضی که تخلف کرده همه احکام صادره از ناحیه وی تعلیق شود. اگر رایی خلاف قانون صادر شود چه قاضی بر مسند قضاوت باشد و چه نباشد رای خلاف قانون باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر قاضی که تخلف کرده، آرای صادره اش طبق قانون بوده باشد و اعتبار قانونی داشته، مشکلی ندارد.

آخرین وضع پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی سازی
وی درباره آخرین وضع پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفت: در این پرونده بخش زیادی از تحقیق انجام شده است. بخش اول که مربوط به واگذاری‌ها بود کار های کارشناسی انجام شده است تاکید شد زودتر تصمیم گیری انجام شود. هنوز به مرحله تصمیم نهایی در دادسرا نرسیده است و منتظر هستیم دادسرا اعلام نظر کند.

آخرین وضع پرونده حسن رعیت
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضع پرونده حسن رعیت و اینکه آیا بازداشت شده، است گفت: وقتی اسم برده می شود از بیان جزییات آن معذوریم. این فرد همچنان در بازداشت است و به موجب قانون تا مشخص شدن نتیجه پرونده از ذکر جزییات معذورم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حکم قلع و قمع برج‌های سعادت آباد گفت: یک برج در سعادت آباد است و ابتدا تخصیص زمین برای حسینیه بود و مرتبط با یکی از نمایندگان ادوار مجلس است که این زمین را تغییر کاربری به برج دادند. حکم قلع و قمع صادر و قطعی شده است و بعد از قطعیت حکم به لحاظ اینکه برخی خریداران واحدهای این برج با اجرای این رای گفتند ما متضرر می شویم و به عنوان شخص ثالث اعتراض کردند پرونده به تجدیدنظر رفته است و دادگاه تجدید نظر اعلام کرده تا زمان رسیدگی به اعتراض این افراد حکم قلع و قمع اجرا نشود.

آخرین وضع پرونده اعضای شورای شهر و شهردار شهریار

اسماعیلی درباره پرونده اعضای شورای شهر و شهردار شهریار گفت: این پرونده تازه تشکیل شده و یک هفته تا ۱۰ روز است که تشکیل شده و ۱۳ متهم دارد که ۹ نفر بازداشتند و ۴ نفر دیگر با قرار تامین آزادند. به لحاظ موضوعات رشوه‌های متعدد پرونده در مرحله کارشناسی است.‌

وی درباره اینکه آیا فرد یا افرادی از بازداشتی‌های پرونده محیط زیستی در لیست عفوشدگان اخیر قرار داشته یا خیر، گفت: برای این افراد هنوز حکمی صادر نشده و طبیعتا اسم آنها در این لیست قرار نداشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار