در گفت‌وگو با پانا

معاون سازمان محیط زیست مطرح کرد: افزایش قیمت بنزین عاملی برای تغییر الگوی مصرف خودرو و سوخت

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، افزایش قیمت بنزین را عاملی برای تغییر الگوی مصرف خودرو و سوخت عنوان کرد و گفت تغییر الگوی مصرف منجر به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود.

کد مطلب: ۹۶۹۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
معاون سازمان محیط زیست مطرح کرد: افزایش قیمت بنزین عاملی برای تغییر الگوی مصرف خودرو و سوخت

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین در کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست گفت: «افزایش قیمت بنزین عاملی برای جلوگیری از اسراف است. اکنون تعداد خودروهای کشور ما با کشور ترکیه تقریبا برابر است در حالی که در کشور ترکیه روزانه حدود 9 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود ولی در کشور ما 80 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود.»

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: «با توجه به اینکه نرخ حامل‌های انرژی در کشور ما ارزان است، باعث می‌شود تا مصرف افزایش پیدا کند و افزایش مصرف باعث می‌شود گازهای آلاینده بیشتری تولید شود، بنابراین بهتر است که نرخ‌ها واقعی شود. علاوه بر این بخشی از افزایش قیمت بنزین مربوط به قانون مجلس است تا قیمت واقعی بنزین حدود 5300 تومان برسد. پس وظیفه قانونی دولت بوده است و باید نسبت به آن عمل کند.»

وی با بیان اینکه الگوی مصرف از خودروهای شخصی باید در کشور تغییر کند، گفت: «وقتی مدل بهره‌برداری از خودرو را در کشور نگاه می‌کنیم و با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که همه جای دنیا الگوی مشخصی دارند تا تقاضای سفر را کنترل کنند. در کشور ما زمانی بود که خودرو و سوخت ارزان بود و هر کسی که می‌خواست برای خرید مایحتاج معمولی از خانه بیرون برود، از ماشین شخصی استفاده می‌کرد. قیمت خودرو که افزایش پیدا کرد و اکنون که قیمت سوخت نیز افزایش پیدا کرده، عاملی است تا الگوی مصرف کنترل شود و در نهایت منجر به آلودگی‌های زیست محیطی نشود.»

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «همچنین برخی شهرها از جمله شهر تهران ظرفیت این حجم از مصرف سوخت را ندارد به طوری که وقتی جو پایدار می‌شود با الگوی فعلی مصرف سوخت، تهرانی که می‌تواند تا یک هفته به شرایط اضطرار نرسد، طی سه یا چهار روز به شرایط اضطرار می‌رسد و این مساله را در سال‌های اخیر دیده‌ایم و این نشان می‌دهد که مصرف سوخت افزایش پیدا کرده است. اگر مصرف سوخت سال گذشته را نسبت به امسال در نظر بگیریم 14 درصد افزایش مصرف داشته‌ایم و سال 97 نسبت به سال 96 حدود 9 درصد افزایش مصرف داشته‌ایم. بنابراین اگر به همین شکل از سوخت استفاده کنیم، باید از دو سال آینده وارد کننده باشیم.»

تجریشی در ادامه خاطرنشان کرد: «یکی از نکات خوبی که افزایش قیمت بنزین برای حفظ محیط زیست دارد، کنترل زودهنگام خودرو از سوی مالکان آن است. وقتی سوخت ارزان باشد کمتر کسی برای تعویض فیلتر بنزین و روغن اقدام می‌کند اما وقتی قیمت بنزین افزایش یابد، افراد برای افزایش بهره‌وری سعی می‌کنند خودرویشان را کنترل کنند و این مساله باعث می‌شود تا آلاینده کمتری تولید شود. همچنین وقتی هزینه استفاده از خودروی شخصی زیاد باشد، افراد استفاده از حمل و نقل عمومی را انتخاب می‌کنند و این نکته بسیار مهمی است.»

وی خاطرنشان کرد: «با مکاتباتی که از سال گذشته با دولت در راستای افزایش قیمت بنزین داشتیم، درخواست کردیم تا بخشی از این منابع مالی حاصل از قیمت بنزین را برای خرید اتوبوس و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود. همچنین از دو هفته پیش دولت موضوعی را مطرح ‌کرد که دو هزار میلیارد تومان برای تامین اتوبوس‌ها هزینه کند، معتقدم که باید منابع خوبی را برای این بخش بگذاریم که برای بهبود هوای کلانشهرها بسیار اهمیت دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار