فیلترهای سیگار، بزرگ‌ترین آلاینده‌ پلاستیکی محیط‌زیست

تهران (پانا) -به‌گفته دبیر اتحادیه صنایع بازیافت ایران فیلترهای سیگار بزرگ‌ترین آلاینده‌پلاستیکی محیط‌زیست هستند.

کد مطلب: ۹۶۸۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
فیلترهای سیگار، بزرگ‌ترین آلاینده‌ پلاستیکی محیط‌زیست

به‌گزارش ایسنا، امین صدرنژاد عنوان کرد: بیش‌ترین زباله جمع‌آوری شده در سواحل جهان به ته‌سیگار تعلق دارد و در ٣٢ سال گذشته ۶۰۰ میلیون ته سیگار توسط گروه حفاظت از اقیانوس جمع‌آوری شده است.

او با بیان اینکه تجزیه فیلترهای دارای پلاستیک این سیگارها در طبیعت به حداقل ده سال زمان نیاز دارد، افزود: سالانه نزدیک به شش تریلیون سیگار فیلتردار در جهان تولید و تخمین زده می‌شود که دوسوم ته سیگارها در طبیعت به‌طور غیرمسئولانه رها می‌شوند.

صدرنژاد با بیان اینکه فیلترهای سیگار از نوعی پلاستیک به اسم سلولز استات هستند که تجزیه آن‌ها در طبیعت بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد، اضافه کرد: این فیلترها نه‌تنها از ابتلا به سرطان جلوگیری نمی‌کنند، بلکه بزرگ‌ترین آلاینده‌ی پلاستیکی محیط‌‌زیست هستند.

دبیر اتحادیه صنایع بازیافت ایران با اشاره به اینکه فیلتر سیگار از الیافی به نام «استات سلولز» که یک پلیمر غیرقابل تجزیه و سمی ساخته شده است، گفت: رها کردن فیلتر سیگار در آب‌های روان سبب می‌شود که این فیلترها به داخل مخازن سدهایی که آب شرب را تأمین می‌کنند، وارد شوند و به‌دلیل عدم تجزیه‌پذیری، مواد خطرناک خود را در آب رها کنند.

او با بیان اینکه در فیلتر باقیمانده از سیگارهای دود شده، مواد سمی و فلزات سنگین خطرناک دیگری چون نیکوتین، سرب، مس و کروم هم وجود دارد که در یک بسته متشکل از ۱۲ هزار الیاف پلاستیکی در هم تنیده مانند استات سلولز و تجزیه‌ناپذیر جاسازی شده‌اند، بیان کرد: موادی که سالانه سبب مرگ میلیون‌ها پرنده و آبزیان ساکن در تالاب‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاهای آزاد می‌شوند و چرخه شومی که البته در زنجیره غذایی درنهایت به انسان هم بازمی‌گردد.

صدرنژاد یادآور شد: از جمله راهکارهای مدیریتی پیشنهاد شده در آمریکا می‌توان به ممنوعیت کامل فروش سیگارهای فیلتردار، پرداختن کمک هزینه تشویقی برای بازگرداندن تهسیگارها (نوعی گرویی برای فیلتر سیگار) و افزایش شصت‌درصدی قیمت سیگار برای تأمین هزینه جمع‌آوری ته سیگارها در طبیعت اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار