آخرین آمار اسباب‌بازی کشور منتشر شد؛

کم رغبتی صنعتگران برای تولید اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و رایانه‌ای

تهران (پانا) - تولید اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و رایانه‌ای در ایران به استناد آمارهای رسمی در رده پنجم جدول ثبت مجوز تولید از سوی شورای نظارت بر اسباّب‌بازی قرار گرفته است.

کد مطلب: ۹۶۷۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
کم رغبتی صنعتگران برای تولید اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و رایانه‌ای

به گزارش روابط عمومی کانون، نگاهی به آمارهای این شورا در ۱۷ سال گذشته یعنی از سال ۱۳۸۱ تا شش ماه نخست سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که تولیدکنندگان ایرانی اسباب‌بازی، رغبت چندانی به تولید اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و رایانه‌ای نشان ‌نمی‌دهند در حالی که نگاهی گذرا به بازی‌ها و چگونگی گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ایرانی نشان می‌دهد در حال حاضر بخش زیادی از این زمان صرف چنین بازی‌هایی می‌شود.

در این میان اداره کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون در آستانه برگزاری پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در تهران با استناد به آمار رسمی شورای نظارت بر اسباب‌بازی، گزارشی را منتشر و در آن توضیح داده است که در مقابل، طی همین مدت از بین ۳۳۰۴ تعداد پرنده‌های ثبتی در این مدت، گروه فکری با ۱۲۰۴ عنوان در صدر این جدول قرار گرفته است و پس از آن گروه آموزشی با ۸۸۵ عنوان در رده‌ دوم، گروه فرهنگی با ۷۴۳ عنوان در رده‌ سوم، گروه حرکتی با ۳۴۵ عنوان در رتبه‌ بعد و البته گروه الکترونیکی و رایانه‌ای با ۱۱۹ عنوان در رده‌ی پنجم قرار دارد.

اسباب‌بازی‌های گروه کمک‌درمانی نیز با ۸ عنوان در پایان این فهرست در بخش ثبت قرار گرفته است.

این اداره همچنین یادآوری کرده است که ثبت اسباب‌بازی در شورای نظارت در شش گروه ‌ «حرکتی مهارتی»، «آموزشی و کمک‌آموزشی»، «فکری»، «فرهنگی‌هنری»، «کمک درمانی»، «الکترونیکی و رایانه‌ای» انجام می‌شود.

در همین حال از بین این پرونده‌های ثبتی تنها بخشی به مرحله تولید می‌رسد و مجوز آن را از شورای نظارت دریافت می‌کند که در این مرحله نیز بر اساس آمار ارایه شده از ابتدای سال ۱۳۹۱ - که مجوز تولید به صورت رسمی از سوی شورا صادر می‌شود - تنها مجوز تولید ۴ عنوان اسباب‌بازی طی ۸ سال گذشته صادر شده است.

این در حالی است که جمع مجوزهای تولید در این ۸ سال ۸۲۳ عنوان بوده که به ترتیب در گروه فکری ۴۶۱ عنوان، در گروه آموزشی ۱۴۶ عنوان، در گروه حرکتی ۱۳۹ عنوان و در گروه فرهنگی ۷۳ عنوان اسباب‌بازی مجوز دریافت کرده است.

در این زمینه محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده کانون، هزینه بالای تولید و مشکلات واردات قطعه‌های الکترونیکی را مهم‌ترین عاملی می‌داند که به اعتقاد وی، باعث کم‌رغبتی تولیدکنندگان به تولید این نوع اسباب‌بازی‌ها شده است.

او در عین حال از آمادگی کانون برای حمایت از تولید این دسته اسباب‌بازی‌ها و برگزاری رویدادهای ایده‌محور در این حوزه در آینده خبر داد.

دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی مرجع قانونی اسباب‌بازی کشور است که مسوولیت نظارت بر واردات و گمرکی اسباب‌بازی، ثبت اثر و نیز مجوز تولید و توزیع آن را در کشور بر عهده‌ دارد.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی قرار است از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار ‌شود.

از جمله بخش‌های این جشنواره‌ بخش رقابتی است که در آن فعالان و تولیدکنندگان اسباب‌بازی محصولات خود را که در بازه زمانی ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۸ تولید کرده‌اند، با هم رقابت می‌کنند.

نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنعت اسباب‌بازی نیز در کنار نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی از دیگر بخش‌های این رویداد ملی است.

نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و آموزشی، بازار اسباب‌بازی و نمایشگاه عروسک‌ها نیز دیگر بخش این جشنواره خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار