در نشست خبری و در پاسخ به سوال پانا

کمالوندی: تحقیق و توسعه صورت گرفته توسط ایران در گام چهارم برگشت‌پذیر نیست

بازرسان آژانس فردا از فردو بازدید می‌کنند

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی خبر از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت هسته‌ای فردو به منظور راستی‌آزمایی خبرداد.

کد مطلب: ۹۶۶۹۶۱
لینک کوتاه کپی شد
کمالوندی: تحقیق و توسعه صورت گرفته توسط ایران در گام چهارم برگشت‌پذیر نیست

ظهر امروز جمعی از خبرنگاران رسانه‌های ایرانی با همراهی بهروز کمالوندی بعد از آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی از سایت هسته‌ای فردو که دوباره غنی‌سازی اورانیوم در آن با دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری آغاز شده، بازدید کردند.

در جریان این بازدید اعلام شد که از 1044 سانتریفیوژ موجود در سایت هسته‌ای فردو تعدادی کار خود را آغاز کرده‌اند و تعداد دیگر نیز در روزهای آینده تکمیل شده و به فعالیت خواهند پرداخت.

غنی‌سازی اورانیوم در فردو بالای ۴ درصد است که پس از کامل شدن زنجیره آن، هزار سو به ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی اضافه می شود و در مجموع ظرفیت غنی‌سازی ایران به ۹۶۰۰ سو افزایش پیدا می‌کند.

در این بازدید همچنین اعلام شد که کار تحقیقات بر روی ایزوتوپ‌های پایدار با همکاری روسیه انجام شده و طراحی زنجیره ایزوتوپ‌های پایدار در حال انجام است.

بهروز کمالوندی بعد از پایان این بازدید در جریان نشست خبری خود که در فردو برگزار شد با اشاره به گام چهارم جمهوری اسلامی اظهار کرد: «چهارمین گام به دستور ریاست‌جمهوری با گازدهی به 1044 سانتیرفیوژ فردو انجام شد.»

او ادامه داد: «شما امروز دیدید این ماشین‌ها فعال هستند و شروع به محصول دادن کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گزارشی داده ولی در نهایت مقرر شد آن‌ها برای نمونه‌‌گیری و راستی‌آزمایی فردا از فردو بازدید کنند.»

در گام چهارم برجام از بخش مثبت بند 44 استفاده کردیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود تشریح کاملی از اقدامات صورت گرفته توسط ایران از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای موسوم به برجام تاکنون داشت و اظهار کرد: «تزریق گاز فرآیندی است که در میانه کار انجام می‌شود . مواد هسته‌ای در فردو وجود نداشت و قرار بود ۱۵ سال در فردو مواد هسته‌ای نباشد.»

او تصریح کرد: «انتقال سیلندر از سایت هسته‌ای نطنز صورت گرفت و هم‌اکنون حدود ۲ هزار کیلوگرم UF6 از نطنز به فردو منتقل شده است.»

کمالوندی بیان کرد: «در حال حاضر ۲۵ تن مواد در اختیار داریم که می‌توانیم در زمان کوتاهی این مواد را از نطنز به فردو‌ منتقل کنیم.»

او همچنین درباره گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران گفت: «در گام چهارم از بخش مثبت بند ۴۴ برجام استفاده کردیم. سه کار مهم در حوزه فیزیک هسته‌ای انجام دادیم که مرکز ملی خلا، مرکز استاندارسازی مواد و مرکز تولید ایزوتوپ پایدار از روش‌های غیر سانتریفیوژی هستند. همچنین ممکن است با جمع‌آوری ماشین‌های قبلی از ماشین‌های پیشرفته استفاده کنیم.»

کمالوندی خاطرنشان کرد: «با گزارش‌هایی که گرفتیم جمهوری اسلامی در جداسازی عناصر در جایگاه خوبی قرار دارد که جا دارد از همکاری خوب روسیه در این زمینه تشکر کنیم.»

ایران ناچار به اجرای گام چهارم بود

او ادامه داد: «اگر فردو طی روزهای آینده به ظرفیت کامل برسد با توجه به اظهارات اخیر صالحی که ۸۶۰۰ سو ظرفیت را برآورد کرده بود، به ۹۵۰۰ سو ظرفیت می‌رسیم که فاصله زیادی با قبل از برجام ندارد. از الان زمان به نفع ماست. جمهوری اسلامی پایبند به تعهدات بوده است و ۱۷ گزارش پی در پی این را تایید می‌کند ولی از آنجا که کفه توازن اجرای تعهدات به هم خورده بود، ایران ناچار به این اقدام شد.»

کمالوندی یادآور شد: «امیدواریم به گام‌های دیگری نیاز نباشد و طرف مقابل به خودش بیاید و کارهایی که باید انجام دهد را در دستور کار خود قرار دهد.»

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی همچنین خاطرنشان کرد: «فردا روز مهمی است و‌ مرحله بتن‌ریزی نیروگاه بوشهر آغاز خواهد شد و این به معنای دو سال کار جدای از مذاکرات است که خودش ممکن است یک یا دو سال زمان ببرد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «این اقدام نشان می‌دهد که علی‌رغم تحریم آمریکا که بوشهر را شامل آن کرد در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده و تا سال ۱۴۰۴ این نیروگاه به تولید می‌رسد و دو سال بعد هم نیروگاه سوم به تولید خواهد رسید.»

نمایشگاهی از تخلفات و خبراکاری‌ها داریم

کمالوندی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت ورود یکی از بازرسان آژانس انرژی اتمی به نطنز و حواشی آن اظهار کرد: «این اقدامات طی یادداشت‌هایی به اژانس اعلام شد. سیستم کنترلی نشان می‌داد که بازرس آغشته به موادی است یا موادی همراه دارد. غریب‌آبادی این موضوع را در شورای حکام مطرح کرد و اعضا به جز آمریکا و رژیم صهیوینستی و چند کشور منطقه متوجه شدند که صحبت ما بر اساس یک گزارش منطقی و مستدل است.»

او افزود: «عده‌ای خواستند سواستفاده کنند و بگویند جمهوری اسلامی پایبند به مصونیت نیست اما گزارش ما کاملا حقوقی است و طی یادداشتی به اژانس ارائه شد. در یادداشت گفتیم به غیر از استدلال‌ها بر اساس موافقتنامه پادمانی، علاوه بر مصونیت یک محدودیتی وجود دارد. ماده ۲۳ بخش هفت می‌گوید مصونیت فقط به منظور انجام ماموریت است و اقدامات ما در راستای این مواد است.»

او ادامه داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که در این زمینه آمادگی همکاری با ایران را دارد. ما یک نمایشگاه کامل از تخلفات و خرابکاری‌ها داریم و سیستم کنترلی دقیق داریم و از روش‌های مختلف استفاده و کنترل می‌کنیم.»

می‌توانیم روی 252 هزار سو حساب کنیم

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره فاصله ایران تا ۱۹۰ هزار سو و دستور رهبری گفت: «۲۵۲ هزار سو با برنامه‌های فعلی برای ما ممکن است اما تا یک میلیون سو به پیشرفت‌ها در ماشین‌های سانتریفیوژ بستگی دارد. در گام سوم‌ توانستیم کار ماشین‌های جدید را سرعت دهیم. اینکه با چه سرعتی به یک میلیون سو برسیم بسته به پیشرفت سانتریفیوژ ها دارد اما روی ۲۵۲ هزار سو در هر زمان می‌توانیم حساب کنیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «برای سوخت نیروگاهی بخش عمده راه را رفته‌ایم و زمانی که تکنولوژی ما به حد کافی برسد، ذخایر به کار می‌آید. باید در تولید ساخت نیروگاهی همزمان با تولید سوخت پیشرفت کنیم. تکنولوژی سوخت نیروگاهی از راکتور به مراتب پیچیده‌تر است.»

گام چهارم، گام آخر نیست

کمالوندی در پاسخ به سوال دیگری که آیا گام چهارم گام پایانی ایران برای کاهش تعهدات است یا خیر گفت: «این گام اخر نیست اما چهار گام برداشتیم و حالا باید طرف مقابل تعهدات به خودش عمل کند. فقط گام‌ها موضوع فنی نیست. می تواند مسائل دیگری هم باشد ولی امیدواریم طرف مقابل زودتر به خود بیاید.»

او تصریح کرد: «طرف‌های غربی در جلسات خصوصی حق را به ایران می‌دهند اما عذر و بهانه می‌آورند. همه این‌ها با هدف فشار به طرف مقابل نیست بلکه هدف این است که برگردند و اگر برگردند، می‌توان برای بهبود اوضاع گام برداشت.»

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «ما ۱۵ پیشنهاد داده‌ایم اما هدف ما این نیست که از الان به فکر گام بعدی باشیم. صنعت هسته‌ای، محدودیت‌ها را کنار گذاشته و کار خود را انجام می‌دهد. ما مشکلی در صنعت هسته‌ای نداریم. مشکلات مربوط به کشور است که باید حل شود ولی در کل سازمان انرژی اتمی آمادگی اجرای دستورات صادر شده را دارد.»

زمان نصب سانتریفیوژهای جدید به مسائل سیاسی بستگی دارد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره جابجایی سانتریفیوژهای پیشرفته با سانتریفیوژهای نسل یک و دو موجود در فردو گفت: «برنامه این است که IR1 را از کار خارج کنیم چون که ما اصلا آن را نساختیم. در بلند مدت ماشین‌های ما قطعا IR1 نخواهد بود اما زمان نصب سانتیرفیوژهای جدید بستگی به مسائل فنی و سیاسی دارد.»

در تورقوزآباد آلودگی وجود دارد

کمالوندی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تورقوزآباد و احتمال خرابکاری در آن اظهار کرد: «بلاهای زیادی سر ما آمده که یکی از بدترین آن‌ها شهادت همکاران ما بوده است.»

او یادآور شد: «جمهوری اسلامی با سایر کشورها متفاوت است. زمانی که با آژانس صحبت می‌کنیم هم به این مساله اشاره می‌شود بنابراین هر چیزی ممکن است اما در مورد تورقوزآباد آلودگی وجود دارد که این آلودگی ممکن است از هر جایی باشد ولی در کل موضوع اصلا مهم نیست. مشکل این است که دشمن تلاش می‌کند از هر چیز کوچکی استفاده کرده و به بزرگ‌نمایی آن بپردازد.»

کمالوندی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با چهار گام برداشته شده چقدر این احتمال وجود دارد که تعلل در همکاری‌های بین‌المللی ایجاد شود، گفت: «در حوزه همکاری لیست متفاوتی وجود دارد حتی اتحادیه اروپا در این باره جلو آمد و چند توافق انجام شد و ایجاد مرکز ایمنی در منطقه خوب پیش می‌رود و ۲۰ میلیارد دلار آژانس در این زمینه هزینه کرده است.»

او یادآرو شد: «تلقی من این است که اروپا چون در مساله تعهدات بدهکار ایران است، در جایگاهی نیست که این همکاری‌ها را لغو کند. در حوزه‌ای که تجهیزات نیاز دارد، ممکن است اختلال ایجاد شود اما در کاری که شروع کردیم از جمله بوشهر و این مرکز ایمنی کار پیشرفت خواهد کرد ولی مسیر کند است چرا که باید از یک سری شرکت‌ها که می‌ترسند، کار کنند، اجازه بگیرند.»

می‌خواهند دانش ایران دیرتر تکامل پیدا کند؟ اقدام کنند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال پانا درباره موارد غیرقابل برگشت در چهارمین گام از مجموعه گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی اظهار کرد: «واقعیت آن است که در زمینه سانتریفیوژهای IR6 اطلاعات و تجربیاتی که به دست آمده است را نمی‌توان پاک کرد.»

او ادامه داد: «اما بقیه موارد جزء مواردی است که اگر طرف مقابل جدی باشد، امکان برگشت‌پذیری دارد. موارد غیرقابل برگشت در زمینه تحقیق و توسعه است که قابل برگشت نیست مثلا در مورد زنجیره‌ها. به طور کلی اگر می‌خواهند و برایشان مهم است که دانش ایران دیرتر تکامل پیدا کند، باید اقدام کنند.»

تنها پوسته برجام باقی‌مانده است

کمالوندی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی کشورهای اروپایی اظهار کرد: «اروپایی‌ها در موقعیت و جایگاهی نیستند که موضوع را به شورای امنیت ببرند. نمی‌شود بدهکار خود را در جایگاه طلبکار قرار دهد. وقتی در کشوری تصمیم گرفته می‌شود. بر اساس وقایع و مشورت‌هاست. بعد از یک سال صبر استراتژیک قدم‌هایی برداشته می‌شود که بخش‌هایی از برجام را اجرا نمی‌شود و عملا تنها پوسته را نگه داشته است.»

در جمهوری اسلامی اصل برجام نیست

او تاکید کرد: «در جمهوری اسلامی هم اصل بر برجام نیست اصل بر منافع کشور است و تصمیم در سطوح بالا گرفته می‌شود و بر اساس یک محاسبات و برنامه‌ریزی است. اگر آن‌ها می‌خواهند باید تغییری در وضعیت خود ایجاد کنند.»

کمالوندی درباره همکاری برای بازطراحی راکتور اراک نیز گفت: «آمریکایی‌ها سنگ‌اندازی می‌کردند، چینی‌ها هم تحت فشار بودند. تیم فنی آمریکا قبلا همکاری خوبی درباره بحث‌های فنی باز طراحی داشتند اما بعد از اینکه ترامپ آمد، شرایط عوض شد و بعد هم از توافق خارج شدند.»

او ادامه داد: «به چینی‌ها گفتیم نباید به ویورهای آمریکا توجه کرد. نباید منتظر آمریکا بود. اقای گرنس داز، طرف انگلیس نسبتا خوب کار می‌کند و اخیرا بازدید مشترکی با چین داشتند و تیم ما چند روز آینده به چین می‌رود و بحث‌های فنی دائما مطرح است. اکنون در مرحله‌ای هستیم که قرارداد بلند مدت‌تر ببندیم که قراردادهای نهایی است و قرارداد خرید هم هست که باید هر دو همزمان را در نظر گرفت.»

آمادگی غنی‌سازی 20 درصدی را داریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره ایزوتوپ‌های پایدار نیز گفت: «این کار سه مرحله دارد که متخصصان روسی هفته گذشته آمده بودند و در چند هفته اینده قرارداد بسته می‌شود و بعد از ان وارد فاز عملیاتی می‌شویم.»

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا ایران غنی‌سازی را روی ۵ درصد نگه داشته که بتواند مذاکرات را ادامه دهد یا خیر، گفت: «ادعاها مربوط به چند کشور حوزه خلیج فارس است که اصلا نمی‌دانند انرژی هسته‌ای چیست. مبنا، گزارش آژانس است. این کشورها بر اساس کیش و فطرت خودشان صحبت می‌کنند اما حرف‌هایشان شاخص راستی‌آزمایی نیست ملاک هر کشوری بازرسان آژانس است. آن‌ها در ذهن ناجور خود محاسبه می‌کنند.
میزان ۵ درصد دستوری است که به سازمان انرژی اتمی داده شده و سازمان این امکان را دارد که تا ۲۰ درصد غنی‌سازی کند. ما نباید دیگر خیلی جواب این حرف‌ها را بدهیم. این صحبت‌ها را رژیمی می‌کند که عضو NPT نیست و سلاح هسته‌ای هم دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار