معاون آموزش ابتدائی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد :

تصویب اساسنامه مدارس عشایری پایانی بر محرومیت مدارس عشایری خواهد بود

یزد(پانا ) - معاون آموزش ابتدایی استان مهم ترین چالش آموزش و پرورش عشایررا اجرا نشدن اساسنامه مدارس عشایری از سال 93 تا کنون دانست و گفت: با توجه به این که در دو هفته آینده لایحه بودجه سال 99 ارائه می شود توجه به ماده 14 اساسنامه مورد انتظار است.

کد مطلب: ۹۶۶۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
تصویب اساسنامه مدارس عشایری پایانی بر محرومیت مدارس عشایری خواهد بود

"سعیده بهادرزاده"در گفت و گو با خبرگزاری پانا اظهار داشت: یک هزار و 400 دانش آموز عشایر در 3 منطقه آموزشی ابرکوه، خاتم و مروست شامل عشایر ترکمن ،ایل قرایی وعرب شیبانی به وسعت حدود 10هزار و 500 کیلومتر مربع وجود دارد که به حول قوه الهی سعی کرده ایم دانش آموزی در این مناطق از تحصیل بازنماند.

"بهادرزاده" با یادآوری توجه به آموزش و پرورش عشایر در اسناد بالادستی اظهار داشت: خوشبختانه در اسناد بالادستی توجه ویژه ای به جامعه عشایری شده است از جمله در سند تحول بنیادین ( به ویژه راهکارهای 3-5 و 5-5) ، برنامه ششم توسعه ( ماده 27، 63 و 94) و هم چنین در دولت تدبیر و امید نیز اساسنامه مدارس عشایری مشتمل بر 17 ماده با در نظر گرفتن شرایط خاص جامعه عشایری به منظور بسط عدالت آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان آن ها در نهصد و هشتمین (908) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 11/12/1393 به تصویب رسید.

معاون آموزش ابتدایی استان در مورد میزان تحقق عدالت آموزشی در مناطق محروم و عشایری گفت: آنچه که بیشتر در خصوص مفهوم عدالت آموزشی بیان شده، بعد کمّی آن است یعنی اگر ما بتوانیم تمام دانش آموزان لازم التعلیم را از سن ۶ سالگی وارد مدرسه کنیم، عدالت آموزشی محقق می‌شود از این باب ما پوشش تحصیلی خوبی داشتیم ولی این، همه ی عدالت آموزشی نیست .
بهادرزاده افزود: به بیان ساده عدالت آموزشی فرصت های برابر یادگیری و یاددهی برای دانش آموزان در همه مناطق است که به کیفیت عوامل موثر در آموزش بر می گردد که شامل: معلم، همسالان، منابع یادگیری متنوع و تجهیزات و امکانات می شود و صرفا ثبت نام و تحت پوشش قرار دادن نیست، بلکه توزیع متوازن آموزش برای همه دانش آموزان به صورت یکسان است.

وی خاطرنشان کرد: در عمل این توزیع متوازن اتفاق نمی افتد که نمود آن را در کنکور می بینیم به طوری که اکثر رتبه‌های برتر کنکور شرایط اقتصادی و اجتماعی برتر داشتند و این بیانگر تفاوت در دسترسی به فرصت‌های برابر است.

ایشان با اشاره به پیشرفت‌های خوبی در زمینه عدالت آموزشی درمناطق عشایری از جمله برگزاری دوره های ویژه جهت توانمند سازی کارکنان آموزش و پرورش عشایر، توزیع تجهیزات فناوری نوین و... داشتیم گفت : ولی در بخش هایی نیازمند بهبود هستیم

معاون آموزش ابتدایی استان مهم ترین چالش آموزش و پرورش عشایررا اجرا نشدن اساسنامه مدارس عشایری از سال 93 تا کنون دانست و گفت: با توجه به این که در دو هفته آینده لایحه بودجه سال 99 ارائه می شود توجه به ماده 14 اساسنامه - وزارت آموزش و پرورش موظف است به منظور تحقق عدالت آموزشی و پرورشی و بستر سازی توسعه متوازن در مناطق عشایری، ردیف اعتباری خاص با عنوان " توسعه آموزش و پرورش" با هماهنگی سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور تعیین و در لوایح بودجه سالانه منظورکند - مورد انتظار خواهد بود .

وی در پایان اظهار داشت با توجه به این که عدالت آموزشی ، زمینه‌ساز عدالت اجتماعی خواهد بود و از طرفی نهایی شدن این اساسنامه منوط به ورود نمایندگان محترم خانه ملت برای رأی دادن به این اساسنامه و در نظر گرفتن ردیف اعتباری خاص برای آموزش و پرورش عشایر است از نمایندگان انتظار داریم جهت بسط عدالت آموزشی در مناطق عشایری با رأی خود به این مهم ورود نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار