در گفت‌وگو با پانا

واعظ آشتیانی: در فوتبال دولتی مدیران تاوان تصمیمات اشتباهات خودشان را نمی‌دهند

در فوتبال روز دنیا بازیکن سرمایه باشگاه است اما در ایران هزینه است/ در فوتبال ایران متر و معیاری برای خرید بازیکن و مربی خارجی وجود ندارد

تهران (پانا) – مدیرعامل اسبق استقلال تهران ریشه حجم بالای بدهی‌های دو باشگاه پرهوادار ایرانی را نبود متر و معیار برای خرید بازیکن خارجی و دولتی بودن آنها عنوان کرد.

کد مطلب: ۹۶۵۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
واعظ آشتیانی: در فوتبال دولتی مدیران تاوان تصمیمات اشتباهات خودشان را نمی‌دهند

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌وگو با پانا درباره بدهی‌های باشگاه‌ها و خرید بازیکنان خارجی گفت: «متأسفانه در فوتبال ایران شفافیت مالی وجود ندارد و نتیجه آن همین می‌شود که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با وجود بدهی‌های مالی زیادی اقدام به خرید بازیکن خارجی می‌کنند. منبع مالی بازیکنان خارجی مشخص نیست و از طرفی آنها کیفیت خوبی هم ندارند و در فوتبال ایران چندان کارایی نخواهند داشت.»

وی با بیان اینکه وضعیت مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشخص نیست، گفت: «همانطور که گفتم باشگاه‌ها شفافیت مالی ندارند و خودشان هم تکلیف هزینه‌ها و درآمدهایشان را نمی‌دانند. وقتی حسابرسی صورت نمی‌گیرد و جلسات مجمع برگزار نمی‌شود، بدهی باشگاه‌ها هم به صورت شفاف ارائه نخواهد شد.»

مدیر عامل پیشین باشگاه استقلال ادامه داد: «اگر مجمع دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشخص می‌شد وزارت ورزش به میزان بدهی این دو باشگاه پی می‌برد و از طرفی در خرید بازیکنان خارجی هم نظارت دقیق‌تری صورت می‌گرفت. الآن شما می‌بینید مدیران این دو باشگاه بازیکنان خارجی جذب می‌کنند که عملاً کارایی آنچنانی ندارند و تنها مدتی در این دو تیم حضور دارند و پول دریافت می‌کنند و بعد از آن هم مشخص نیست جذب چه تیم‌هایی می‌شوند.»

وی افزود: «زمانی که من در باشگاه استقلال مدیرعامل بودم یک بازیکن به نام رینالدو که برای تیم ملی پرو بود جذب کردم که بعدها هم به تیم‌ جنوا ایتالیا پیوست. این نشان داد که او کارایی بالایی داشت و بازیکن سطح پایینی نبود که حالا توانست بعدش هم به یک تیم قابل قبول جذب شود.»

واعظ آشتیانی با اشاره به عملکرد مدیران این دو باشگاه گفت: «مدیران این دو باشگاه به نظرم توجهی به منافع باشگاه ندارند و تنها به دوران مدیریتی خود و رزومه‌شان فکر می‌کنند. من فکر می‌کنم یکی از معضلات اصلی باشگاه‌های ما خرید بازیکنان بی‌کیفیت خارجی است. خرید بازیکنان خارجی شرایط پیچیده‌ای پیدا کرده و اصلاً مشخص نیست بازیکنی که قیمت آن 80 هزار دلار بوده چگونه به یک‌باره به 500 هزار دلار رسیده است. چرا بازیکنی که فصل قبل 500 میلیون تومان گرفته فصل بعد دو میلیارد می‌گیرد؟ انگار در فوتبال ایران هیچ متر و معیاری برای سنجش بازیکن و سرمربی خارجی وجود ندارد.»

وی تأکید کرد: «وقتی بدون معیار و ملاک بازیکن خارجی جذب می‌شود این بازیکن مدتی در فوتبال ایران بازی بی‌کیفیتی ارائه می‌دهد بعد از آن هم پول خود را گرفته و راهی کشورش می‌شود و برای باقی مانده پولش هم به فیفا شکایت کرده و دردسر تازه‌ای را به وجود می‌آورد. این نشان می‌دهد که خیلی از مدیران ما نگاه حرفه‌ای به فوتبال ندارند. در فوتبال روز دنیا به بازیکن به عنوان یک سرمایه نگاه می‌کنند که بتوانند از آن کسب درآمد کنند اما در ایران شرایط فرق می‌کند و بازیکن به عنوان یک هزینه محسوب می‌شود.»

رئیس اسبق فدراسیون دوچرخه‌سواری ریشه این مشکلات را در دولتی بودن ورزش دانست و گفت: «به نظرم مشکلات فوتبال ما به دلیل دولتی بودن آن است. ‌اگر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی شود بیشتر این مشکلات حل می‌شود چرا که مدیران در بخش خصوصی محتاط‌تر عمل می‌کنند و بی‌محابا تصمیم نمی‌گیرند. مشکلاتی که در رابطه با جذب بازیکنان خارجی در فوتبال ایران وجود دارد با خصوصی شدن آن کاهش پیدا می‌کند چرا که نمی‌توانند این مبالغ زیاد را پرداخت کنند و از طرفی پرونده‌هایی که در فیفا از شکایت بازیکنان خارجی از فوتبال ایران به دلیل عدم پرداخت بدهی‌ها وجود دارد کاهش پیدا می‌کند. در فوتبال دولتی مدیران تاوان تصمیمات اشتباه خود را نمی‌دهند و به همین خاطر است که شفافیت مالی وجود ندارد و بعضاً بازیکنان خارجی با قیمت نجومی اما بی‌کیفیت جذب می‌شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار