استخراج بیت کوین باعث تولید 22 میلیون تن کربن‌دی‌اکسید در سال می‌شود

زنجان (پانا) - استخراج بیت کوین باعث تولید 22 میلیون تن کربن‌دی‌اکسید در سال می‌شو د که تقریبا باشهرهای لاس‌ وگاس و هامبورگ برابراست. این نتیجه‌ی یک بررسی دقیق از میزان کربن‌دی‌اکسید تولید شده توسط ارزهای رمزنگاری شده است. برای انجام این پژوهش یک تیم از محققان میان‌رشته‌ای در دانشگاه فنی مونیخ سهام کارخانه‌های تولید دستگاههای استخراج ( miner) و سرورهای اینترنتی استفاده شده توسط استخراج کنندگان را بررسی کردند.

کد مطلب: ۹۶۴۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد
استخراج بیت کوین باعث تولید 22 میلیون تن کربن‌دی‌اکسید در سال می‌شود

با اینکه بیت کوین یک ارز دیجیتال است. انرژی مصرفی برای استخراج آن کاملا واقعی است!! برای استخراج بیت کوین یک کامپیوتر که به شبکه بیت کوین وصل است باید معماهای ریاضی را حل کند.

این شبکه که هیچ محدودیتی برای عضویت در آن وجود نداری در قبال حل معادلات و معماها به اعضا بیت کوین می‌دهد. ظرفیت محاسبه که در این روند به کار می‌رود (که به استخراج بیت کوین معروف است) در سالهای اخیر رشد سریعی داشته است به طوری که بر طبق آمار فقط در سال 2018 چهار برابر شده است. رونق بیت کوین و ارزهای دیگر دیجیتال این سوال را بوجود می‌آورد که آیا روند استخراج آنها تآثیر منفی به روی آب و هوا خواهند گذاشت؟ چندین پژوهش سعی بر آن داشته اند که میزان گاز کربن دی‌اکسید متصاعد شده طی روند استخراج بیت کوین را اندازه گیری کند. اما به گفته‌ی کریستین استال( Christian Stoll) که رهبری و هدایت تحقیقات در دانشگاه فنی مونیخ و موسسه فناوری ماساچوست را بر عهده دارد، پژوهشهای فوق همه تقریبی هستند.

جستجو برای تعیین میزان مصرف انرژی

برای یافتن میزان مصرف انرژی یک تیم ترکیبی از علوم مدیریت و انفورماتیک در دانشگاه مونیخ پژوهشی دقیق و جامع برای بررسی تأثیرات سیستم بیت کوین انجام دادند. آنها همانند افسران پلیس برای جمع‌بندی و تحویل اطلاعات پیش رفتند. ابتدا کار خود را با محاسبه‌ی میزان مصرف برق توسط شبکه بیت کوین که اساسا به دستگاه‌های مورد استفاده برای استخراج بیت کوین بستگی دارد، آغاز کردند. استال گفت: امروزه سیستم‌های خاصی مانند ماینرهایASIC برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند.

در این مطالعه همچنین استخراج بیت کوین به صورت فردی در منزل مسکونی، و یا اسخراج سازمان یافته در مزارع مد نظر بود. به گفته‌ی استال در مزارع علاوه بر برقی که برای تولید بیت کوین استفاده می‌شد باید مقداری انرژی هم برای خنک کردن مکان استفاده می شد.

برای بررسی میزان انرژی مصرفی، تیم از آماری که توسط شبکه‌های (استخرهای) عمومی بیت کوین در مورد قدرت محاسبه کاربرانشان منتشر کرده بودند استفاده کرد.

68 درصد نیروی محاسبه و استخراج بیت کوین در آسیا قرار دارد

پژوهش‌گران الکتریسیته مصرفی بیت‌کوین از نوامبر2018 را 46 تراوات اعلام کردند. این سوال مطرح است که برای تولید این میزان انرژی چه مقدار گاز کربن‌دی اکسید آزاد می‌شود؟ در این زمینه نیز پژوهشگران می‌خواستند از ارقام تخمینی و تقریبی فراتر عمل کنند. بنابراین، تصمیم گرفتند مکان دستگاههای استخراج را پیدا کنند.

مجددا پیگیری‌های صورت گرفته از استخرهای استخراج اطلاعات قاطعی را ارائه دادند. استول در این باره می‌گوید: « در این گروهها استخراج کنندگان نیروی محاسبه خود را باهم ادغام می‌کنند تا سریع‌تر بتوانند در ازای حل معادله‌ها جایزه بگیرند. همانند افراد دربخت‌آزمایی‌ها».سرورهای اینترنت در آمار منتشر شده از دو استخر بزرگ نشان دادند که استخراج کنندگان تمایل دارند به استخرهای داخل کشور و یا کشورهای نزدیک بپیوندند. بر اساس این اطلاعات این تیم توانست مکان‌های نیروی محاسباتی شبکه بیت کوین را مشخص کند. نتایج نشان داد که 68 درصد از این نیرو در آسیا، 17 درصد در کشورهای اروپایی و15 درصد در آمریکا قرار دارد. محققان این نتایج را با نتایج روش دیگری که در آن افراد از موتورهای جستجوگر به صورت فردی استفاده می‌کردند مقایسه کردند. سپس نتایج بدست آمده را با میزان غلظت کربن‌دی اکسید حاصل نیروگاههای کشورهای مختلف ترکیب کردند. به نظر می‌رسد یکی از راهکاری موثربرای کاهش اثرات منفی زیست محیطی استخراج بیت کوین اتصال عملیات استخراج در مقیاس بزرگ به انرژی‌های تجدید پذیر است.

نتیجه‌ی تحقیق

سیستم بیت کوین سالانه مقدار22 الی 9/22 مگاتن کربن‌دی اکسید به جا می‌گذارد. این میزان برابر با کربن‌دی اکسید تولید شده در شهرهایی مانند هامبورگ، وین یا لاس وگاس است.

استول افزود: « به طور طبیعی عوامل بزرگتری در تغییر اقلیم دخالت دارند. اگرچه کربن‌دی‌اکسید به جامانده از تولید ارزهای رمزنگاری شده به اندازه‌ای وسیع است که احتمال وضع قوانینی در این مورد را به وجود می‌آورد خصوصا در مناطقی که تولید نیرو با افزایش غلظت کربن همراه است. شاید یکی از راهکارهای بهبود توازن زیست محیطی، اتصال مزارع استخراج به ظرفیت‌های مازاد انرژی‌های تجدیدپذیر باشد».

مترجمان : فاطمه رضایی، فیروز مهدی، مسعود رستمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار