معاون شهردار تهران در گفت‌وگو با پانا

تعیین چارچوب‌های بازنگری در طرح تفصیلی؛ مصوبات کمیسیون ماده 5 مداخله گرانه نیست

تهران (پانا) - معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه بازنگری طرح تفصیلی تهران جزو تکالیف معاونت شهرسازی است از آسیب‌شناسی این طرح از سوی دانشگاه تربیت مدرس خبر داد و گفت قرار است چارچوب های بازنگری در طرح تفصیلی تعیین شود.

کد مطلب: ۹۶۳۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
تعیین چارچوب‌های بازنگری در طرح تفصیلی؛ مصوبات کمیسیون ماده 5 مداخله گرانه نیست

عبدالرضا گلپایگانی در گفت‌وگو با پانا درباره بازنگری طرح تفصیلی تهران با بیان اینکه آسیب‌شناسی این طرح در حال انجام است اظهار کرد: «سوای آسیب‌شناسی که در حال انجام است، از گذشته اقداماتی برای بازنگری در طرح تفصیلی انجام شده است. در حوزه شهرسازی، پایشی انجام شده است که در آن میزان انطباق پروانه‌هایی که در سنوات گذشته و در مدت 7 سال گذشته صادر شده در قالب گزارشی به اعضای کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر ارائه شده است.»

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه بازنگری طرح تفصیلی تهران جزو تکالیف معاونت شهرسازی است، گفت: «در این راستا با یکی از دانشگاه‌ها(تربیت مدرس) همکاری را آغاز کرده‌ایم تا چارچوب‌های بازنگری را برای ما تبیین کند و معنا و مفهوم بازنگری را با توجه به شرایطی که اکنون قرار داریم تبیین کند. این کار بر عهده یکی از دانشگاه‌ها است و امیدواریم نتایج آن بتواند برای ارتقای کفیت شهر موثر باشد.»

وی درباره نتایج بررسی‌های اولیه بازنگری طرح تفصیلی نیز گفت: «طرح تفصیلی، دامنه گسترده‌ای دارد و این طرح بر شکل‌گیری شهر، اثری بی‌بدیل دارد. این‌که در این دوره چه اتفاقاتی افتاده است و در آینده چه مکانیزم‌هایی برای انطباق طرح تفصیلی با طرح جامع وجود دارد، باید بررسی شود. از آنجا که طرح جامع طرح بالادستی است قرار شد این بررسی به ما بگوید که اگر از قاب طرح تفصیلی به طرح جامع نگاه می‌کنید طرح جامع چه کسری‌هایی دارد. همچنین درباره مسایل اصلی و کلیدی شهر تهران بررسی شده است که آیا طرح جامع به صورت جامع نقطه نظرات شفاف و روشنی داشته یا خیر؟ یا پس از یک دوره اجرای طرح تفصیلی ارکان این طرح و طرح جامع نیاز به بازنگری دارد یا ندارد؟»

گلپایگانی افزود: «بخش دوم بررسی مربوط به نظامات مختلف طرح است از جمله طراحی شهری، دسترسی معابر و کاربری‌ها. در واقع فعالیت‌هایی که در شهر است باید بررسی شود. اتفاقاتی که قبل از طرح تفصیلی و بعد از طرح افتاده باید ارزیابی شود تا چارچوبی ارائه دهد که اگر قرار است در طرح تغییر رویکردی صورت بگیرد و به عنوان مثال از رویکرد خودرو محوری به سمت حمل و نقل عمومی یا دوچرخه اتفاقی رخ دهد، تغییرات و تجدید نظرها در مقیاس طرح تفصیلی بررسی شود.»

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تأکید کرد: «کاری که در بازنگری طرح تفصیلی صورت می‌گیرد با توجه به شرایط امروز است که تغییرات بررسی شده و در بازنگری لحاظ می‌شود.»

وی در پاسخ به این سوال که در آسیب‌شناسی طرح تفصیلی میزان تحقق‌پذیری تغییرات به چه اندازه بوده است، بیان کرد: «آسیب‌شناسی به صورت کامل انجام نشده است و بخشی از آن انجام شده است. انجام آسیب‌شناسی کامل بر عهده دانشگاه قرار دارد.»

گلپایگانی درباره ورود نهادهای مداخله کننده همچون کمیسیون ماده 5 در بازنگری طرح تفصیلی نیز گفت: « کمیسیون ماده 5 نهادی است که باید طرح را تصویب کند و اینطور نیست که بگوییم مداخله می‌کند. مداخله باید مستند به آمار، اعداد و ارقام باشد. اگر دوره‌های کمیسیون ماده 5 را دسته‌بندی کنیم و رویکرد این کمیسیون را قبل از سال 91 و بعد از آن مقایسه کنیم، انتظاری که طرح جامع در کمیسیون ماده 5 داشت این بود که به جای تغییر کاربری در کمیسیون ماده 5 به سمت تعیین کاربری برویم که بخشی از این اتفاق افتاده است.»

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: «اگر سال‌های قبل از 91 را بررسی کنیم، می‌بینیم اوضاع وحشتناک‌تر بود. در این دوره رویکردها تغییر کرد و مدیریت جدید هم اصولا از ارائه موارد کوچک و پلاک به پلاک به کمیسیون اجتناب می‌کند و به سمت تعیین کاربری در آیتم‌های بزرگ مقیاسی که طرح جامع از ما خواسته است حرکت کرده است. اگر مصوبات کمیسیون ماده 5 را طی یکسال گذشته مشاهده کنیم، می‌بینیم عمدتا مقیاس‌های بزرگ شهری هستند که حتما باید در این کمیسیون تعیین وضع می‌شدند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار