رئیس سازمان دانش آموزی استان اظهار کرد:

آموزش فعالیت های گروهی به دانش آموزان یکی از مهم ترین اهداف برگزاری مانور زلزله در مدارس

همدان (پانا) - معاون مدیریت بحران استان همدان در اولین جلسه تمهید مقدمات مانور سراسری زلزله و ایمنی در برابر آن که در استانداری برگزار شد بر اطمینان از ظرفیت و استاندارد بودن مدارس تأکید کرد چراکه بعد از اجرای مانور این مدارس به عنوان پایگاه مدیریت بحران در سطح محله در نظر گرفته خواهند شد.

کد مطلب: ۹۶۳۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش فعالیت های گروهی به دانش آموزان یکی از مهم ترین اهداف برگزاری مانور زلزله در مدارس

قهرمان زارعی گفت: با توجه به حجم عملیات و کارهایی که باید برای اجرای هرچه بهتر مانور انجام داده شود، این جلسات برگزار می شوند تا دستگاه های مربوطه بتوانند با هم تبادل نظر کرده و هماهنگ شوند.
زارعی با اشاره به این که اجرای مانور زلزله از سال ۸۱ شروع شد، گفت: در اجرای مانورسراسری زلزله سال ۹۴ بحث محله محوری و دخالت جوامع محلی و همسایگان مدارس نیز پیش کشیده شد و خوشبختانه به خاطر رویکرد و تأثیرگزاری بسیار خوب آن، در سال های بعد این موضوع بیشتر از طرف مرکز مورد توجه قرار گرفت و امسال هم در ابلاغیه ای که صادر شده به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.
او در ادامه ضرورت ارتقای آمادگی جوامع برای کاهش خطر پذیری و ارتقای ظرفیت مواجه با اثرات سوانح طبیعی را دو موضوع مهم که در سیاست گزاری ها مطرح شده، بیان کرد.
زارعی گفت: اولین اقدام صورت گرفته در خصوص برگزاری مانور زلزله از شهریورماه و با مکاتبه وزیر با استاندار صورت گرفت که بعد از آن نیز استاندار شیوه نامه را به مدیرکل آموزش پرورش استان ابلاغ کرد.
او تصریح کرد: اولین بند از دستورالعمل ابلاغ شده تعیین مدارس ایمن در محلات شهری است که فرمانداران شهرستان‌ها، آموزش پرورش، سازمان دانش آموزی، نوسازی مدارس، هلال احمر، شهرداری، آتشنشانی، پلیس راهور و انتظامی و اورژانس در این بخش دخیل هستند، دومین بند ارتباط با مسئولین محلی و مدیران مدارس منتخب و ایجاد تغیرات لازم برای ایجاد برنامه مانور است، سومین بند برقراری تعامل با ساکنین محله های مجاور مدارس منتخب و مشارکت دادن آن ها در شناسایی و تعیین نقش ریسک محل زندگی، بند چهارم ارائه‌ی آموزش های لازم به مردم و دانش آموزان که عمدتاً بر عهده‌ی شهرداری، هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، آموزش پرورش و معتمیدن محله است، بند پنجم تأمین امکانت و اقلام مورد نیاز برای فعال سازی مدرسه به عنوان پایگاه مدیریت بحران در سطح واحدهای همسایگی، ششمین بند، اجرای مانور در روز چهارشنبه ششم آذرماه با مشارکت مردم محله، دانش آموزان و مسئولین ذیربط در محل اجرای مانور یعنی مدرسه، خواهد بود و هفتمین و آخرین بند دستور العمل نیز، ارزیابی فرایند اجرای برنامه است که توسط آموزش پرورش یا سازمان دانش آموزی و با همکاری و تعامل سایر دستگاه‌های ذیربط انجام خواهد شد.


رئیس سازمان دانش آموزی استان نیز در این جلسه ضمن تشکر ویژه از کارکنان مدیریت بحران استان، نمایندگان سازمان آتشنشانی، جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی و کسانی که در اجرای مانور سراسری سال گذشته لحظه به لحظه سازمان دانش آموزی را یاری کردند، گفت: سال گذشته شاهد ‌یک اتفاق خیلی خوب در سازمان دانش آموزی استان بودیم و توانستیم با برقرار کردن یک ارتباط منطقی، پر از محبت، پر از دوستی و دلسوزی همراه با حرکت های کاملاً متعهدانه و به دور از حرکت های نمایشی مانور زلزله را به خوبی برگزار کنیم.
میرزایی در ادامه با بیان این که مهم ترین هدف سازمان دانش آموزی آموزش شیوه صحیح زندگی و چگونگی برخورد با حوادث مختلف در کنار دروس مدرسه است، گفت: تربیت اجتماعی دانش‌ آموزان و آموزش فعالیت های گروهی و جمعی به آن ها، یکی از مهم ترین اهداف برگزاری مانور زلزله در مدارس است.
او گفت: با این که مانور زلزله برای کاهش خسارت های مالی و جانی در زمان حادثه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما آنچه برای ما از همه مهم تر است تربیت‌ اجتماعی دانش آموزان در روند اجرای مانور است.
میرزایی در ادامه تأکید کرد: با توجه به این که مانور زلزله کار بزرگی بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است به منابع مالی بیشتری نیاز دارد و افزایش تعداد مدارس برای برگزاری مانور به کیفیت اجرای آن ضربه می‌زند.

امین خوشرو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار