معاون سازمان دانش آموزی کشور :

آموزش و پرورش نقش مهمی در فرهنگ سازی و اصلاح الگوی تغذیه دانش آموزان دارد

اراک (پانا)- معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی کشور در شورای برنامه ریزی مدیریت دانش آموزی استان مرکزی گفت: آموزش و پرورش نقش مهمی در فرهنگ سازی و اصلاح الگوی تغذیه دانش آموزان دارد.

کد مطلب: ۹۶۳۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش نقش مهمی در فرهنگ سازی و اصلاح الگوی  تغذیه دانش آموزان دارد

«سید هادی دلبری» در نشست شورای برنامه ریزی مدیریت دانش آموزی استان مرکزی گفت:شورای برنامه ریزی سومین رکن سازمان دانش آموزی است . چرا که برنامه های یکساله سازمان دانش آموزی در آن تصویب و سپس اجرایی می شود. در غیر این صورت هیچ یک از برنامه ها ضمانت اجرایی در سطح استان و منطقه نخواهند داشت.

وی افزود: مدیرکل آموزش و پرورش به ذات رییس شورای برنامه ریزی و معاون پرورشی و فرهنگی معاونت شورا و مدیر دانش آموزی استان دبیری شورا را برعهده دارند و تمامی برنامه ها و نیازهای مدیریت دانش آموزی استان در این شورا تدوین و تصویب شده و سپس جهت اجرا به مناطق و واحدهای تابعه ابلاغ می شود.

دلبری در ادامه به موضوع دستور کار این نشست شورای برنامه ریزی مدیریت دانش آموزی استان مبنی بر توسعه کمی و کیفی پایگاه های تغذیه سالم در استان مرکزی پرداخت و گفت: سازمان دانش آموزی نهادی عمومی و غیر دولتی است که با توجه به ظرفیت های بالای این سازمان از سوی وزیر آموزش و پرورش یک سری مأموریت ها به این سازمان محول شده است.

وی تصریح کرد: از جمله مأموریت هایی که امسال به سازمان دانش آموزی واگذار شد، ساماندهی لباس فرم مدارس، سرویس مدارس و پایگاه تغذیه سالم در مدارس بود که در واقع مدیریت اجرایی و نظارت آن در کل کشور بر عهده سازمان دانش آموزی نهاده شد.

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان های سازمان دانش آموزی یادآور شد: به همین منظور تفاهم نامه ای بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت منعقد شد و مباحث تخصصی پایگاه تغذیه سالم به موجب این تفاهم نامه بر عهده وزارت بهداشت و اداره کل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش واگذار شد. یعنی نظارت و مدیریت با سازمان دانش آموزی و بخش تخصصی و بهداشتی با نهادهای مذکور

دلبری تأکید کرد: رویکرد ما از پذیرش مسئولیت نظارت بر پلایگاه تغذیه سالم یک رویکرد کاملا تربیتی است چرا که خط قرمز ما در مجموعه آموزش و پرورش، سلامت دانش آموزان است و این در حالی است که در سال تحصیلی جاری 14 میلیون و 800 هزار دانش آموز بر سرکلاس درس حاضر شده اند و نظارت بر امر سلامت آن ها یک ضرورت تلقی می شود.

معاون سازمان دانش آموزی کشور گفت: همه ساله طی مکاتبه با اداره کل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل بهداشتی بوفه مدارس تهیه و تدوین در اختیار سازمان دانش آموزی به عنوان متولی امر قرار می گیرد. به موجب این دستورالعمل لیست مواد غذایی قابل عرضه در بوفه مدارس و لیست مواد غذایی ممنوعه تهیه و به مدارس ابلاغ می شود بنابراین هر مدرسه ایی که پایگاه تغذیه سالم داشته باشد حتما باید دستورالعمل بهداشتی که سازمان دانش آموزی همه ساله برای مدارس ارسال می نماید را اجرایی کند.

دلبری افزود: بر اساس دستورالعمل، ۱۸ نوع ماده غذایی ممنوعه به مدارس ارسال شده است البته سال گذشته ممنوعیت مواد غذایی کمتر بود اما امسال با لحاظ نمودن برخی مسائل بهداشتی دیگر، برخی اقلام غذایی به فهرست ممنوعه افزوده شده است ، همچنین مواد عذایی قابل عرضه نیز به 7 گروه تقسیم شده است.

وی با اشاره نحوه صدور مجوز برای پایگاه های تغذیه سالم گفت: طبق دستورالعمل اداره کل سلامت، به طور کلی پایگاه های تغذیه سالم به چهار دسته تقسیم شده‌اند که فرآیند نظارتی سازمان دانش‌آموزی نیز بر همین مبنا صورت می‌گیرد؛‌ دسته اول، بوفه‌هایی هستند که فقط مواد غذایی بسته‌بندی شده دارای مجوز را عرضه می‌کنند و این مواد غذایی، نیاز به نگهداری در شرایط ویژه مثل یخچال را ندارند؛ البته این قبیل بوفه مدارس، بیشتر شامل مناطق محروم و دوردست کشور هستند و مدارسی که زیر ۱۰۰ نفر دانش آموز دارند .

وی اضافه کرد : دسته دوم بوفه مدارس، علاوه بر اینکه مواد غذایی دسته اول را دارند، می توانند از مواد غذایی استفاده کنند که نیاز به نگهداری در یخچال دارد مثل شیر پاستوریزه و...، که باید داخل یخچال باشد؛ دسته سوم بوفه مدارس، علاوه بر داشتن مواد غذایی بوفه های نوع اول و دوم، غذاهای آماده می‌آورند که احتیاج به گرم نگه داشتن دارند مثل عدسی و لوبیا، فرنی و شیربرنج که لازم است حتما تجهیزات گرم کننده را داشته باشند .

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی کشور افزود: بوفه نوع چهارم همان سلف سرویس‌ها و محلی برای طبخ غذا هستند که در برخی مراکز آموزشی به خصوص مدارس غیر دولتی مورد استفاده هستند .

دلبری تأکید کرد: دغدغه ما در سازمان دانش آموزی و اداره کل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، حفظ سلامت دانش آموزان است چرا که آموزش و پرورش نقش مهمی در فرهنگ سازی و اصلاح الگوی تغذیه دانش آموزان دارد و باید در این زمینه از همیاری و مشارکت سایر ارگان ها نظیر صدا و سیما و شهرداری نیز استفاده نماید.

وی خاطر نشان کرد: نظارت بر بوفه مدارس در سطح مدارس از نوع ماده غذایی که به فروش می رسد تا تولید کننده ایی که با وی قرارداد منعقد می شود، بر عهده مدیر واحد آموزشی است.

معاون سازمان دانش آموزی کشور بیان داشت: هدف از ایجاد پایگاه تغذیه سالم توزیع یک میان وعده سالم بین دانش آموزان است که بتواند نیازهای تغذیه ایی آنها در طی ساعات حضور در مدرسه را تأمین کند اما باید توجه داشت که هیچ گونه اجباری در تهیه اقلام غذایی از بوفه مدارس وجود ندارد و خانواده ها می توانند با یک میان وعده سالم فرزندان خود را راهی مدرسه نمایند.

وی همچنین افزود: بدین منظور سامانه تلفن گویا به شماره 1499 در کل کشور آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات دانش آموزان و والدین می باشد و ظرف 48 ساعت به موارد دریافتی پاسخ داده خواهد شد، همچنین سامانه پیامکی،300001499 نیز آماده پاسخگویی به والدین می باشد و این راه های ارتباطی در مجوزهای صادر شده نیز قید شده و در معرض دید اولیا و دانش آموزان در پایگاه تغذیه سالم می باشد.

دلبری یا اشاره به راه اندازی اپلیکیشن نظارت سازمان دانش آموزی نیز گفت: این اپلیکیشن به صورت پایلوت در شهر تهران راه اندازی شده است و از سال تحصیلی آینده بعنوان یکی از راه های ارتباطی سازمان دانش آموزی با اولیا و همکاران در زمینه بوفه مدارس، سرویس مدارس و لباس فرم دانش آموزان معرفی خواهد شد.

معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی کشور تأکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه درآمدهای سازمان دانش آموزی به خزانه کشور واریز می شود و پس از بازگشت از خزانه در سطح مدارس صرف فعالیت های دانش آموزی می شود بنابراین هیچ وجهی بابت صدور مجوز پایگاه تغذیه سالم به سازمان دانش آموزی اختصاص نمی یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار