بررسی دلایل فراز و فرودهای شاخص کل بورس

حقانی‌نسب، تحلیلگر بازار سرمایه: نوسان‌های شدید شاخص ناشی از نبود شفافیت اطلاعات در کنار شایعات هدایت‌شده است

تهران (پانا) – تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید در یک افق یک ساله بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها چشم‌انداز مناسبی دارد. اگر دخالت مزدوران بازارهای دیگر در بازار سرمایه کنترل شود، بازار سرمایه شرایط مناسبی را پیش رو خواهد داشت.

کد مطلب: ۹۶۲۹۷۴
لینک کوتاه کپی شد
حقانی‌نسب، تحلیلگر بازار سرمایه: نوسان‌های شدید شاخص ناشی از نبود شفافیت اطلاعات در کنار شایعات هدایت‌شده است

عباسعلی حقانی‌نسب، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ «سه دلیل به عنوان منشاء و دلایل فراز و فردهای قابل توجه در شاخص بورس وجود دارد. یکی از دلایل مربوط به بازار پایه است. البته کل سهم بازار پایه از بازار سهام به 5 درصد هم نمی‌رسد اما کشیده شدن آن به رسانه‌ها و اظهارنظر برخی از افراد که مزدور بازارهای دیگر در بازار سرمایه هستند رشد شاخص در بازار بورس را حبابی و همانند شرایط سال 92 اعلام کردند و این اظهارنظرها بر افت شاخص تاثیرگذار شد.»

وی ادامه داد: «ارزش بازار بورس در سطح 30 تا 50 درصد ارزش ذاتی خود است. مردم به دلیل عدم آشنایی کامل با بازار سرمایه و حرفه‌ای نبودن در خرید و فروش سهام، ترس و دلهره‌ای ناشی از اظهارنظرهای جهت‌دهنده به بازار دارند که در کاهش ناگهانی شاخص در برخی روزها تاثیرگذار بوده است.»

وی عنوان کرد:‌ «همچنین کتمان اطلاعات در کل بازار سرمایه یکی از موضوع‌های تاثیرگذار در وضع بازار است. 50 درصد اطلاعات شرکت‌ها باید در صورت‌های شفاف مالی وجود داشته باشد و با وجود تصویب قانونی آن در مجلس تجدید ارزیابی که به منظور شفافیت وضعیت شرکت‌ها است به دلیل تصمیم شرکت‌ها و مدیران شرکت‌ها اجرایی نمی‌شود.»

مدیران شرکت‌ها الزام عملی به شفافیت اطلاعاتی ندارند

وی ادامه داد: «مدیران شرکت‌ها الزام عملی به شفافیت اطلاعاتی ندارند و در راستای کتمان اطلاعات هم حرکت می‌کنند. بخشی از این مشکل به سیستم بانکی برمی‌گردد که باید در اصلاح ساختار خود این شرایط را فراهم می‌کرد.»

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: «عدم شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه نخستین بار توسط بانک ملت آغاز شد. گاهی برخی شرکت‌ها کتمان اطلاعات و عدم شفافیت اطلاعاتی دارند اما به دنبال بهانه‌ای هم هستند تا آن را نهادینه کنند. بی‌اعتمادی در بازار سرمایه در مورد برخی شرکت‌ها به وجود آمده است.»

حقانی‌نسب خاطرنشان کرد:‌ «توقف 110 روزه فروش سهم و کتمان و عدم شفافیت موجب شد تا سهامداران بانک ملت که افق بلندمدت داشتند، ترجیح دادند که سهام خود را بفروشند و این یکی از دلایل ریزش شاخص بود.»

وی افزود: «بانک ملت طی مدت 110 روزه می‌توانست افزایش سرمایه دهد و تسعیر ارز را تبدیل به سرمایه کند. به هر حال این وضع به عنوان بهانه‌ای برای سایر شرکت‌ها شد. عدم شفافیت اطلاعات بانک‌ها یکی از مهمترین دلایلی است که سهامداران را با ابهام مواجه می‌کند.»

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: «بانک‌ها با وجود آنکه سرمایه زیادی دارند و بحث تجدیدارزیابی آنها مطرح است در عمل با کندی رفتار می‌کنند. منشاء این فراز و فرودها از صنعت بانکداری بود و به سایر بخش‌ها گسترش پیدا کرده است.»

افزایش تعداد کد بورسی نشان‌دهنده ورود بیشتر غیرحرفه‌ای‌ها به بازار سرمایه

وی افزود: «عدم توسعه کافی بازار سرمایه و عدم ورود مردم به این بازار از طریق سبدها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز یکی از دیگر از دلایل فراز و فرودهای ناگهانی شاخص در بورس است. برای برخی هنوز هم تعداد کد بورسی نشانه برتری کارگزاری است درحالی که افزایش تعداد کد نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای در بازار حضور دارند.»

تحلیلگر بازار سرمایه گفت:‌ «سازمان بورس می‌تواند تغییراتی در سهم اولیه ایجاد کند به طور مثال می‌تواند سهم اولی‌ها را تنها از طریق سبدها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این بازار وارد کند که موجب ماندگاری بیشتر پول در بازار سرمایه می‌شود.»

غیرحرفه‌ای‌ها خیلی زود تحت تاثیر شایعات قرار می‌گیرند

حقانی‌نسب افزود: «وقتی سرمایه‌گذار غیرحرفه‌ای وارد بازار بورس می‌شود به محض شنیدن یک سری از شایعات اقدام به فروش سهم خود می‌کند و افزایش فشار موجب می‌شود تا زیان بیشتری کند. سازمان بورس و بازارسرمایه باید ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از طریق کارگزاران را بگیرند و نقطه اتصال مردم با بازار سرمایه را کارگزاری‌ها قرار ندهند.»

غیرحرفه‌ای‌های بازار باید از طریق صندوق سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: «نکته قابل توجه دیگر این است که اتصال مردم ناآشنا با بازار سرمایه باید صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد تا ماندگاری پول و افق مشتری را توسعه دهد.»

وی گفت:‌ «بازار سرمایه کشور بازاری ارزنده است و تنها در سطح 30 تا 50 درصد ارزش ذاتی خود در حال معامله است.»

وی درباره چشم‌انداز بازار بورس در نیمه دوم سال جاری گفت: «در یک افق یک ساله بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها چشم‌انداز مناسبی دارد. اگر مزدوران بازارهای دیگر در بازار سرمایه را کنترل شوند، بازار شرایط مناسبی را پیش رو خواهد داشت.»

حقانی‌نسب عنوان کرد: «بازار بورس حبابی نیست و چشم‌انداز کاهش نرخ سود بانکی، کنترل موسسات غیرمجاز در کنار کنترل سفته‌بازی در بخش مسکن و بازار طلا و سکه موجب شده است تا بهترین مکان برای ثروت مردم بازار سرمایه باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار