بی تحرکی کودکان، زمینه پوکی استخوان در بزرگسالی است

کاشان (پانا) - رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان گفت: ورزش و فعالیت بدنی کودکان باعث تحریک ترشح هورمون رشد و افزایش توده استخوانی خواهد شد و بی‌تحرکی، نداشتن فعالیت بدنی و به طور کلی داشتن سبک زندگی بی تحرک می‌تواند باعث پوکی استخوان‌ها در سن‌های بالاتر شود.

کد مطلب: ۹۶۲۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
بی تحرکی کودکان، زمینه پوکی استخوان در بزرگسالی است

هادی مرادی وستگانی در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد اظهار کرد: تمامی کسانی که با کودکان سروکار دارند باید با فراهم کردن آموزش سالم و فعالیتهای ورزشی مناسب و هدفمند به رشد همه جانبه کودکان کمک کنیم تا در بزرگسالی دچار هزینه های بیماری و درمان نشویم.
وی افزود: سازوکارهایی که به پوکی استخوان منجر میشوند، به طور کامل شناخته نشده اند، اما سطح چگالی استخوانی شکل گرفته طی دوران کودکی و نوجوانی و میزان بازجذب و از دست دادن مواد معدنی دو عامل مؤثر در این زمینه است که موجب کاهش چگالی استخوان می شود.
وی تاکید کرد: استخوان با چگالی و ترکیب ضعیف در معرض خطر شکستگی قرار خواهد گرفت. کاهش چگالی استخوان بر اثر بازجذب استخوانی به ضعف استخوانی منجر می شود و برعکس تأثیرات مثبت در استخوان و مقاومت بیشتر آن نتیجه افزایش چگالی استخوان است.
وی با اشاره به عارضه پوکی استخوان در دوران کودکی تصریح کرد: عوارض برخی بیماری‌های خاص کودکان از جمله فلج مغزی، بیماری‌های سیستم ایمنی، مبتلایان به کاهش ترشح هورمون رشد و مصرف برخی داروها با کاهش تراکم استخوان منجر به بروز پوکی استخوان در کودکان می شود.
این پژوهشگر حوزه تربیت بدنی گفت: برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان، روشهای متعددی وجود دارد که از جمله آنها شروع درمان پیشگیرانه با کلسیم و ویتامینD، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های حاوی قهوه و تشویق کودکان به انجام ورزش و فعالیت بدنی است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه ورزش همگانی از دوران کودکی افزود: به منظور جلوگیری از عارضه پوکی استخوان بهتر است ورزش را هرچه زودتر از دوره کودکی و نوجوانی آغاز شود. با وجود نقش ورزش و فعالیت بدنی بر رشد استخوانها، اما همه ورزشها تاثیر یکسانی بر استحکام سیستم اسکلتی ندارند.
وی گفت: بهترین نوع ورزش برای تحریک رشد استخوانها، فعالیتی است که بر همه استخوانهای بدن اثرگذار بوده و بدن، هنگام انجام آن متحمل وزن شود که به معنای راه رفتن یا وارد کردن سنگینی به استخوانها نیست، بلکه هر نوع فعالیتی که به سیستم اسکلتی بدن یا ماهیچه هایی که استخوانها را احاطه کرده اند فشار وارد آورد.
این متخصص رشد حرکتی تصریح کرد: استخوانهای بدن به فشارهایی که به آنها وارد می شود واکنش نشان می دهند. زمانی که استخوان احساس فشار کند، تمایل بیشتری به محکم تر شدن پیدا می کنند و بدن را مجبور به ساختن استخوانهای بیشتری می کند که این امر از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند.
رییس کمیته توسعه فعالیتهای بدنی کودکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: ورزش‌های تعادلی و ورزش‌های تقویت کننده عضلات پایین تنه و ناحیه مرکزی بدن از جمله مداخلات رایج جهت تحریک روند استخوان سازی هستند و برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید می باشند.
مرادی وستگانی تصریح کرد: در مورد کودکان این نکته را در نظر گرفت که ورزشهایی مانند شنا که در آنها اندامهای بدن متحمل فشار وزن نیستند، نقش موثری در ایجاد تراکم استخوان ندارند، هر چند که این ورزشها برای تقویت سیستم قلبی و عروقی و داشتن اندام مناسب مفید است اما چون بدن در آب دچار بی وزنی می شوند لذا فشار مکانیکی به استخوانها وارد نکرده و نمیتواند در سیستم اسکلتی نقشی ایفا کند.

پوکی استخوان ، نوعی بیماری است که با نشانه هایی مانند چگالی پایین مواد معدنی و ترکیبات بیوشیمی در بافت استخوانی مشخص می شود که برای آگاهی همگانی از این بیماری و راههای پیشگیری از آن توسط سازمان بهداشت جهانی روز 20 اکتبر برابر با 28 مهر بنام روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار