*محمدرضا سلمانی عبیات

اربعین ، خورشید پرفروغ قیام بی زوال حسینی

بدون شک یکی از مهمترین حرکت های ؛ عبادی اجتماعی در طول تاریخ زیارت اربعین است . زیارتی که تنها به حضرت امام حسین (ع) اختصاص یافته و ابعاد گسترده ای را در جامعه بشری دارا می باشد .

کد مطلب: ۹۶۲۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
اربعین ، خورشید پرفروغ  قیام بی زوال حسینی

اساساً اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهى خاندان پیامبر (ص)، یاد نهضت حسینى براى همیشه جاودان شد و این کار پایه گذارى گردید. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلى، در حوادث گوناگون از قبیل شهادت حسین بن على (ع) در عاشورا به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌هاى بعد، از دستاورد شهادت استفاده‌ى زیادى نخواهند برد.

باید گفت اگر زینب کبرى‌ (س) و امام سجّاد ( ع) در طول آن روزهاى اسارت چه در همان عصر عاشورا در کربلا و چه در روزهاى بعد در راه شام و کوفه و خود شهر شام و بعد از آن در زیارت کربلا و بعد عزیمت به مدینه و سپس در طول سال‌هاى متمادى که این بزرگواران زنده ماندند ، مجاهدات و تبیین و افشاگرى نکرده بودند و حقیقت فلسفه عاشورا و هدف حسین بن على و ظلم دشمن را بیان نمى‌کردند، واقعه عاشورا تا امروز، جوشان و زنده و مشتعل باقى نمى‌ماند.

حرکت گسترده شیعیان از سراسر جهان جهت حضور در کربلای معلا ، در روز اربعین نشان دهنده آن است که قیام امام حسین (ع) در طول زمان اسیر کهنگی نشده و همواره تازگی خود را دارد . با آنکه بیش از ۱۳ قرن از آن فاجعه بزرگ می گذرد ، نهضت هدفمند امام حسین (ع) باعث می شود که بیش از ۲۰ میلیون انسان در روزی خاص به زیارت و تجدید بیعت با او و اهداف حضور یابند !

نام امام حسین (ع) هم چون جوششی درونی در دل همگان ، را به سوی خود فرامی خواند و در واقع تحقق پیشبینی حضرت زینب (س) است . ایشان در گفتاری ارزشمند زیارت کنندگان و احیا گران نام نهضت عاشورا را شیعیان مخلص و مورد تایید الهی توصیف کرده است .

آنگونه که شیخ عباس قمی در نفس المهموم، صفحه ۲۱۰ وعلامه مقرم در مقتل الحسین صفحه ۳۰۸ آوردده اند که زینب س فرموده است ، خداوند از جماعتى از این امت که گردنکشان زمین آنها را نمى شناسند ولى فرشتگان آسمان آنان را مى شناسند، عهد گرفته است که این پیکرهاى پاره پاره و پراکنده را جمع کنند و به خاک بسپارند، در آینده در این سرزمین بر مرقد پدرت حسین (ع) پرچمى به اهتزاز در مى آید که هیچگاه کهنه نشود و در گذر زمان گزندى به آن نرسد و سردمداران کفر هرچه در محو آن تلاش کنند، روز به روز بر عظمت آن افزوده شود.


همواره این سوال مطرح است که چرا امام صادق (علیه السّلام) طبق روایت شیخ صدوق در کتاب ارزشمند ثواب‌الاعمال،صفحه178 فرمودند که هر کس یک بیت شعر درباره حادثه‌ى عاشورا بگوید و کسانى را به آن بیت شعر بگریاند، خداوند بهشت را به او واجب خواهد کرد؟

جواب واضح است ! زیرا که تمام دستگاه‌هاى تبلیغاتى، براى منزوى کردن و در ظلمت نگهداشتن مسأله عاشورا ، تجهیز شده بودند تا نگذارند مردم بفهمند چه شد و اصل قضیه چه بوده است .

موید و شاهد این موضوع همان گفتاری است که حضرت زینب (س) با شکوه هر چه تمام تر در مقابل یزید ملعون و طغیان گر ایراد می کند!

حضرت زینب (س) وعده شکست امام این برنامه ریزی های خصمانه را داده است و آنگونه که در الملهوف سید بن طووس صفحه 215 و بحار الأنوار علامه مجلسی جلد 45 صفحه 133 آمده است ایشان فرمود : فَکِد کَیدَکَ وَاسعَ سَعیَکَ وناصِب جَهدَکَ ، فَوَاللّه ِ لا تَمحُوَنَّ ذِکرَنا ، ولا تُمیتُ وَحیَنا ، ولا تُدرِکَ أمَدَنا

یعنی ، حیله ات را به کار ببند ، تلاشت را بکن و همه توانت را به کار گیر ؛ امّا به خدا سوگند ، نخواهى توانست یاد ما را [از خاطرها] پاک کنى و وحىِ ما را بمیرانى ، و مهلت ما را در نمى یابى و ننگت شُسته نمى شود .


آنچه این یاد را زنده کرد، تلاش بازماندگان حسین بن على (ع) بود. به همان اندازه که مجاهدت حسین بن على (ع) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب (س) و مجاهدت امام سجّاد (ع) و بقیه بزرگواران، دشوار بود. چرا که همه این اقدامات یزید بن معاویه و همراهان او در جهت بهره برداری سیاسی اقتدار گونه از قتل حسین بن علی ع بوده است !

دستگاه ظالم جبار یزیدى با تبلیغات خود، حسین بن على (ع) را محکوم مى‌ساخت و وانمود مى‌کرد که حسین بن على (ع) کسى بود که بر ضد دستگاه عدل و حکومت اسلامى و براى دنیا قیام کرده است!! بعضى هم، این تبلیغات دروغ را باور مى‌کردند. و پس از آنکه حسین بن على (ع)، با آن وضع عجیب و با آن شکل فجیع، به وسیله دژخیمان در صحراى کربلا به شهادت رسید، آن را یک غلبه و فتح وانمود مى‌کردند! اما تبلیغات صحیح دستگاه امامت، تمام این بافته‌ها را عوض کرد. حق، این گونه است.

با این گفتار ، میتوان نتیجه گرفت که حرکت عظیم زیارت اربعین ، موجب همگرایی شیعیان ، الفت دلها ، اتحاد و تاکید در آرمان ها و تجدید بیعت با اهداف عالیه قیام و نهضت امام حسین (ع) است که باید به عنوان یک میراث پر ارزش و گنجینه ای مهم مورد توجه جدی قرار گیرد .


*پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار