انفجار نفتکش ایرانی در نزدیکی عربستان؛ تروریستی بود یا نبود؟

تهران (پانا) – نفت‌کش ایرانی سابیتی، متعلق به شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی، صبح امروز در دو انفجار جداگانه در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.

کد مطلب: ۹۶۰۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
انفجار نفتکش ایرانی در نزدیکی عربستان؛ تروریستی بود یا نبود؟

با انفجار این نفتکش ایرانی آن هم در نزدیکی بندری در عربستان سعودی و با درنظرگیری روابط اخیر بین تهران و ریاض گمانه‌زنی‌ها درباره حمله به این نفتکش آغاز شده است تا جایی که برخی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور صراحتا از موضوع احتمال اصابت موشک سخن به میان آورده‌اند.

مساله اصابت موشک در ادامه با بیانیه شرکت ملی نفتکش ایران به مراتب جدی‌تر شد. در این بیانیه آمده است: «بنا بر اعلام شرکت ملی نفتکش ایران، نفتکش ایرانی متعلق به شرکت ملی نفتکش در ۲ انفجار جداگانه که به‌طور احتمال بر اثر اصابت موشک در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی رخ داده، دچار انفجار در بخش بدنه شده است.»

در ادامه این بیانیه همچنین تاکید شد که «2 مخزن اصلی نفت در این کشتی آسیب دیده و نفت موجود در آن در حال خروج به دریای سرخ است. خوشبختانه اکنون کشتی و همه کارکنان آن سالم و در وضع ایمن و با ثبات هستند و تنها بدنه کشتی اندکی آسیب دیده است که کارکنان کشتی درصدد کنترل آن هستند. کارشناسان فنی کشتی و کارشناسان مستقر در اتاق اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران، در حال بررسی وضع و دلایل این حادثه هستند.»

بعد از اعلام خبر نشت نفت نفتکش ایرانی سابیتی به دریای سرخ نگرانی‌های زیست محیطی افزایش یافت ولی آخرین اخبار دریافتی از این نفتکش حاکی از آن است که نشت نفت متوقف شده و وضعیت این نفتکش به حالت پایدار برگشته است.

نکته قابل توجه در این میان موضع وزارت امور خارجه است. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در همین زمینه گفته است: «در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفت کشهای ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها در خصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.» این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران همچنین تاکید کرده که «بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.»

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه موضوع حمله به نفتکش ایرانی را تایید و اظهار کرد: «بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت کش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.»

وزارت امور خارجه ایران از لفظ حمله تروریستی استفاده نمی‌کند ولی با این حال احتمال اقدام تروریستی در قبال نفتکش ایرانی علاوه بر بیانیه شرکت ملی نفت ایران، از آن جهت افزایش می‌یابد که محدوده دچار سانحه پیشتر نیز شاهد اتفاقات ناخوشایندی برای نفتکش‌های ایرانی بوده است.

به گزارش تنکرترکرز، سایت ردیابی کشتی‌ها، محدوده مورد اشاره، محدوده‌ای است که در چند ماه گذشته دست‌کم دو کشتی دیگر متعلق به ایران دچار سانحه شده‌اند.

ابتدا در اردیبهشت‌ماه سال جاری یک کشتی به نام هپینس ۱ دچار «نقص فنی» شد و در بندر جده عربستان سعودی پهلو گرفت، سپس در مردادماه گذشته شرکت ملی نفتکش ایران خبر داد که نفتکش هِلم در دریای سرخ «دچار نقص فنی شده‌است.»

نکته قابل توجه اینکه سایت ردیابی کشتی‌ها نام نفتکش ایرانی آسیب‌دیده در دریای سرخ را نه «سابیتی» بلکه «سینوپا» اعلام می‌کند. این سایت در گزارش خود همچنین مدعی شده که این نفتکش «عموما به سوریه» نفت می‌برد.

چندی بعد از اعلام انفجار این نفتکش، شایعاتی مبنی بر کمک برخی کشورها برای خاموشی حریق این نفتکش منتشر شد ولی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز در اظهاراتی جداگانه شایعه کمک برخی کشورها به نفتکش ایرانی را صراحتا تکذیب و اعلام کرد که هیچ کشوری هیچ گونه کمکی به نفتکش ایرانی سبیتی نکرده است.

او همچنین با یادآوری توقف حرکت نفتکش ایرانی تاکید کرد که ایران اقدامات لازم برای خروج این نفتکش از دریای سرخ را آغاز کرده است.

نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که خود در خبری «اختصاصی» از انفجار در نفتکش ایرانی خبر داده بود، لحظاتی پیش مدعی شد که هیچ گونه حریقی در این نفتکش اتفاق نیافتاده است. این رسانه نوشت: «بر خلاف برخی اخبار منتشر شده هیچ گونه حریقی در کشتی رخ نداده است و کشتی کاملا در وضعیت باثبات قرار داشته و خوشبختانه همه کارکنان در وضعیت کاملا ایمن و سالم به سر می‌برند.»

با این حال صحبت از احتمال اصابت موشک به نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان سعودی در حالی است که براساس اعلام رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، عمران خان، نخست وزیر پاکستان فردا به منظور «میانجیگری بین تهران و ریاض» و همچنین «کاهش تنش بین ایران و آمریکا» به تهران سفر خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار