رییس شبکه دامپزشکی نیشابور:

شهروندان فقط از فرآورده های پاستوریزه شده استفاده کنند

نیشابور ( پانا ) - رییس شبکه دامپزشکی نیشابور در جمع خبرنگاران این شهرستان از کمبود نیروی انسانی و اعتبارات کافی با توجه به اهمیت و حجم کار شبکه دامپزشکی سخن گفت.

کد مطلب: ۹۶۰۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
شهروندان فقط از فرآورده های پاستوریزه شده استفاده کنند

علی سلیمانی با اشاره به وجود 70 هزار راس گاو شیری شهرستان و ضرورت مراقبت از آنها، افزود: اعتبارات و نیروی انسانی موجود برای تامین مواد پروتئینی سالم و حفظ و حراست از دام های شهرستان کافی نیست و امیدواریم به استاندادهای لازم برسیم.

وی افزود: شهرستان نیشابور موفق شده است در شش ماهه اول سال جاری 180 تن خامه به کشور روسیه 228 تن تخم مرغ به کشور عراق و 862 تن پا و پنجه فراوری شده مرغ به کشورهای آسیای جنوب شرقی صادر شده است.

سلیمانی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در این شبکه این است که اغلب کارمندان دامپزشکی بعد از 15 تا 20 سال خدمت دچار صدمات بدنی شده و غالبا از کار افتاده می شوند به طوری که تاکنون چهار نفر از نیروهای جوان مبتلا به تب مالت شده اند و در بعضی از بیماری ها مانند بیماری بروسلوز آمار مبتلایان افزایش پیدا کرده و در این راستا طرح آموزشی با همکاری دانشکده علوم پزشکی در دست اقدام قرار گرفته است تا غربالگری لازم صورت بگیرد. در واقع مهم ترین چیزی که عامل تب مالت است، شیر نجوشیده، بستنی سنتی، پنیر و فراورده های سنتی است که توصیه می شود، شهروندان از فراورده های پاستوریزه شده استفاده کنند.

رییس شبکه دامپزشکی نیشابور خاطر نشان کرد: در شش ماهه گذشته از شش هزار و 500 راس دام شیری در دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی، خون گیری انجام شده که 36 مورد دام دارای بیماری بروسلوز شناسایی شده است.

این مقام مسئول گفت: از ابتدای مهرماه، دامداران فقط از طریق صندوق بیمه می توانند غرامت تلفات دامی دریافت کنند و هیچ گونه وجه دیگری غیر از بیمه به آنها پرداخت نخواهد شد و پیرو آن باید برای دریافت خسارت، دام ها و طیور بالاجبار باید بیمه شوند.

سلیمانی افزود: در سال جاری 643 مورد نمونه برداری سرم و بافت برای کاهش آنفلوآنزای پرندگان انجام شده است و تاکنون آنفلوآنزای طیور رویت نشده است. همچنین دوره های آموزشی ویژه چهار هزار و35 نفر در روستاها با موضوعات مختلف برگزار شده است.

وی ادامه داد: مرغداران باید جوجه ریزی بدون نظارت انجام ندهند و توصیه می شود حتی الامکان از جوجه های رنگی و بومی استفاده نشود. با کمک نیروهای بسیجی طرح نیوکاسل در تمام روستاها انجام خواهد شد و کل طیور بومی روستاها یک نوبت واکسینه می شوند و مقرر شده است در صورت تامین اعتبار هر چهار ماه این طرح تکرار شود.

رییس شبکه دامپزشکی تاکید کرد: از مردم عزیز خواهشمندیم در ایام عزاداری اربعین حسینی از ذبح دام خارج از کشتارگاه جلوگیری کنند و تمام دام ها در کشتارگاه صنعتی ذبح شوند تا مشکل خاصی برای مردم پیش نیاید.

سلیمانی در پایان اظهار داشت: گوشت های منجمد موجود در بازار اگر مسیر نظارتی و قانونی لازم را طی کرده باشند، کیفی و قابل استفاده هستند ولی از فریز کردن مجدد آن باید خودداری شود و به اندازه نیاز خریداری و مصرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار